Policejní autopark: Nejrychlejší škodovky i vraky s majákem

  14:16aktualizováno  15:27
Garáže Policie České republiky? Parkují v nich nejrychlejší a nejvýkonnější škodovky, ale také auta se čtvrtmilionem kilometrů na tachometru. Policie na obnovu autoparku nemá dostatek peněz. Mladoboleslavští jí novou Octavii RS zatím jen půjčují.

V řadách policie najdeme i osmileté felicie | foto: Profimedia.cz

Západočeští policisté musí jezdit v zastaralých a poruchových autech. Nejsou výjimkou služebny, kde usedají do aut, která mají na tachometru čtvrt milionu najetých kilometrů. Podle vnitřních norem policie i podle názoru odborníků taková auta dávno překročila svou životnost a mohou být nebezpečná.

Octavia RS: Nejrychlejší škodovka pro policii
Mladoboleslavská automobilka právě dnes předává Policii ČR nejvýkonnější a nejrychlejší sériovou škodovku všech dob. Petr Želásko z policejní správy hlavního města upřesnil, že zapůjčenou octavii policisté využijí  "pro službu kriminální policie a při pátrání po motorových vozidlech".

popisek Nejrychlejší...
Škoda Octavia RS 

V autech se jezdí, dokud jim neupadnou kola
MF DNES zjistila, že například na obvodním oddělení Plzeň-střed jedna z běžně používaných felicií urazila už 248 tisíc kilometrů.

Podobně je na tom i další vůz, pro změnu z obvodního oddělení Plzeň-Vinice. Typ: Felicie, rok výroby: 1998, počet najetých kilometrů k 30. červnu 244 tisíc.

"V takových autech se nedá jezdit. Jen si vemte, že se nás na nich točí v nepřetržitých službách deset,“ říká jeden z řadových plzeňských policistů.

"Starší vozy nemají například vůbec airbagy, ani žádnou speciální úpravu. Jde o klasické civilní verze." doplňuje policista. Trochu s nadsázkou dodává, že s auty se u policie prostě jezdí, dokud jim neupadnou kola.

Odborník: Ta auta nemohou být bezpečná
"Felicie fungují dobře, když mají najeto do sta tisíc kilometrů. Pak se objevuje například vůle v řízení. 250 tisíc je podle mě u těchto aut maximální strop. Auta už nemohou být bezpečná. Součástky jsou unavené a opotřebované bez ohledu na to, zda mají vozy pravidelný servis,“ vysvětluje Luděk Dolejš, spolumajitel firmy Rominocar, která se specializuje na obchod s ojetými škodovkami.

Vnitřní normy říkají, že policie má nárok vyřadit ze služby auto starší sedmi let, nebo pokud ujelo 220 tisíc kilometrů. V provozu však zůstávají auta, která splnila obě podmínky.

"Ani dosažení obou těchto limitů ale často neznamená automatické vyřazení,“ vysvětluje Stanislav Helus ze Správy Západočeského kraje Policie České republiky.

Na obměnu autoparku totiž chybějí peníze. Za prostředky, které policie dostane, nakoupí zhruba jen polovinu vozidel, než by ve skutečnosti potřebovala.

"Letos bychom potřebovali obměnit 92 dopravních prostředků. Z policejního prezidia jich v souladu se schváleným plánem nákupu pro rok 2006 dostaneme třiačtyřicet. Navíc letos z programu na posílení bezpečnosti silničního provozu pro dopravní inspektoráty získáme deset octavií,“ doplňuje Miloslav Maštera, zástupce krajského policejního ředitele.

Policie byla a bude věrná Škodě
Dávno je pryč doba, kdy policie, respektive Veřejná bezpečnost, používala především typické žigulíky. Dnes má drtivá většina vozů v policejním autoparku značku Škoda. Jsou to však většinou staré typy v levném provedení.

Ještě před pěti lety policie hojně využívala favority, a to ve verzi, kterou by běžný občan neměl šanci pro provoz na českých silnicích vůbec přihlásit. Šlo o auta bez katalyzátorů, určená na vývoz.

Ze zakázky tehdy sešlo a vozy za zvýhodněných podmínek a po udělení výjimky ministerstva dopravy získala policie. Konkrétně k západočeským policistům putovalo celkem 142 takovýchto favoritů.

"Přibližně před pěti lety se ovšem vyřazovaly, hromadně stahovaly a vracely v souladu s uzavřenou smlouvou zpět výrobnímu závodu," říká Stanislav Helus, vedoucí automobilového odboru krajské policie. Nyní je nejstarším typem služebních aut pro přímý výkon služby felicie. Ta končí, nahrazují ji fabie.


Ve službách policie nyní slouží felicie, fabie, octavie a superby v sériovém provedení, ale také speciálně upravené, doplňuje česká automobilka.

Cizinci v řadách policie
Police nejezdí pouze ve škodovkách. Vedle známých policejních Fordů Mondeo ST se po českých silnicích prohánějí Renaulty Laguna, Volkswageny Passat, BMW řady 5, Audi A6, Mercedesy 190E a 300E, Opely Omega B ... Jaká daší policejní auta na českých silnicích potkáváte?

Pište do diskuze pod článkem

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz