Pohnutý osud Smartu: Měl být český, skončí asi v Číně

  15:00aktualizováno  21. prosince 21:56
Značka Smart se ve světě automobilů objevila před osmi lety, její budoucnost dnes už provázejí nejistoty. Na začátku byl nápad s dvousedadlovým miniautíčkem do města, na konci může zbýt jen velká finanční ztráta. Na jednom autě totiž Smart tratí 4000 euro.

Motorová myš do města
Všechny automobilky hledají mezery na trhu pro nové modely. Některým se to daří více, jiným méně.

Když se na frankfurtském autosalonu v roce 1997 objevil dvousedadlový Smart, málokdo tomuto nápadu věřil.

Také zákazníci se nejdříve do prodejen, které vypadaly jako tlusté skleněné věže, právě nehrnuli. Prodej se na začátku rozběhnul jen ve vybraných západoevropských zemích.

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto 2,5 metru dlouhému vozítku na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města jsou dnes domovem mnoha smartů.

Hybridní smarty rádi naftu
Smart představil hybridní dvojčata ForTwo CDI mild hybrid a ForTwo CDI hybrid.

U prvního z nich pracují naftový motor a elektromor současně. Hybridnímu pohonu pomáhá spořit palivo také systém „stop and start“, který při zastavení smartu vypne motor a opět jej nastartuje poté co řidič sešlápne plynový pedál. Oproti obyčejnému bratříčkovi uspoří mild hybrid třináct procent paliva.

Nefalšovaný ForTwo CDI hybrid je vybaven dvěma nezávislými motory. Klasickému turbodieselu s výkonem 30 kW sekunduje 23 kilowattový elektromotor. Smart pak vystačí s 2,9 litry nafty na sto km.

A automobilový koncern DaimlerChrysler začal přemýšlet o rozšíření modelové nabídky své mladé značky. Začalo to lehkým sportovním roadsterem, pak se přidal klasický malý hatchback a malé SUV zůstalo ve stádiu plánů.

Smělé plány, velká ztráta
Spolu s ambicemi však rostly i dluhy. Analytici odhadují ztráty značky Smart za dobu její existence na 2,6 až 3,5 miliard eur.

Letošní ztráty mohou dosáhnout až 600 milionů eur, uvedl portál just-auto.com. To znamená 4000 eur na každé prodané auto, jichž si letos zákazníci odvezou necelých 150 tisíc.

Proto už letos v dubnu vedení koncernu DaimlerChrysler vyčlenilo na sanaci značky Smart 1,1 miliardy eur. Ke zlepšení bilance mělo přispět propouštění, zlepšení efektivity práce a omezení počtu vyráběných modelů. Studie malého SUV Smart ForMore zůstala jen na prknech návrhářů. A zatím málo úspěšný Smart Roadster měl zmizet z prodejen úplně.

Prcek pro Ameriku
Modelová nabídka se tak smšťuje na dva modely. Původní Smart ForTwo dokonce plánuje vstup na velký americký trh, známý oblibou velkých aut. To samozřejmě vyvolává další pochyby. I když třeba stylové Mini od BMW ve Spojených státech úspěch slaví. Druhá generace Smartu ForTwo je plánována na rok 2007, právě s ní bude vstup na americký trh spojen, pokud k němu dojde.

Konkurence nespí
V německé centrále se uvažuje i o asijských velkoměstech jako o možných centrech zájmů o dvousedadlový minivůz. DaimlerChrysler totiž odhaduje, že trh s malými auty poroste celosvětově do roku 2010 o 4,5 procenta. Tuší to ale i ostatní automobilky, a proto vznikla ve středočeském Kolíně továrna na výrobu minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota.

Velký smart je protimluv
Otázkou je budoucnost nejmladšího modelu Smartu, hatchbacku ForFour. Auto vyvinuté společně s Mitsubishi je zatím mezi veřejnosti málo známé. Vyrábí se společně s japonským modelem Mitsubishi Colt v nizozemském Bornu, ale v malých počtech kvůli nízké poptávce zákazníků. Aby měl Smart ForFour právo na další budoucnost, muselo by se jich podle vedení automobilky ročně prodat alespoň 90 tisíc.

Smart zůstává i nadále v povědomí zákazníků spojen skoro výhradně s dvousedadlovým ForTwo. Pak by se mohl časem stát zase jen značkou jediného modelu, jakou byla před příchodem Volkswagenu i Škoda. „Jeden model může jen těžko udržet značku,“ řekl portálu just-auto.com analytik CSM z Frankfurtu Arne Behlmer.

Smart pro Volkswagen?
Katem nebo naopak spasitelem Smartu se zřejmě stane nový šéf největší německé firmy DaimlerChrysler Dieter Zetsche, který otěže koncernu naplno převezme 1. ledna 2006. Do řízení firmy však už zasahuje několik měsíců a na konci léta tak německý deník Handelsblatt spekuloval o spolupráci Volkswagenu na výrobě Smartů. V listopadu se dokonce objevily zprávy, že se Zetsche nebrání prodeji nebo spojenectví ve výrobě Smartů s jinou značkou.

Smart: 110 km/h proti betonové zdi SLEDUJTE VIDEO ...zde.

Druhý pokus roadsteru
K překvapení naopak možná nezmizí málo prodávaný Smart Roadster, jehož výroba se začátkem listopadu zastavila poté, co si jej během dvou a půl let koupilo 43 000 zákazníků. Přihlásilo se totiž několik zájemců o převzetí výroby tohoto stylového a jedinečného lehkého roadsteru. Podle magazínu Automobilwoche jde o zavedené automobilky, designérské firmy i zcela nové subjekty. Komu Roadster připadne, se má rozhodnout zkraje roku 2006.

Smarty do Číny
Co bude se Smartem dále? Ve hře jsou všechny varianty - od prodeje značky, přes pokračování ve výrobě pod křídly DaimlerChrysler až po spojenectví s jiným výrobcem. Anebo dojde k jinému průlomovému okamžiku v automobilovém průmyslu: „Smart by měl být prodán nejlépe do Číny,“ uvedl pro Automobilwoche mnichovský automobilový stratég Helmut Becker.

Smarty mohly být české

Motorová myš do města mohla mít český rodný list. Ještě než začaly námluvy snílka, prezidenta hodinářského gigantu Swatch a především tvůrce Smartu Nicolase Hayeka s velkými světovými automobilkami, zavítal činorodý Švýcar libanonsko-amerického původu do tehdejšího Československa.

Ostnaté dráty na hranicích padly a Nicolas Hayek se odhodlával k realizaci svého velkého snu: malého dvoumístného auta, které bude obratným králem přeplněných uliček měst a bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: ze speciálních stojanů, ve kterých budou Smarty „naštosované“ na sebe.

Hodinář a zdatný obchodník neměl s podobnými projdekty žádné zkušenosti, od svých známých ovšem dostal tip na šikovnou českou firmu - Metalex.

Jednou z hlavních postav firmy, která i za těžkých podmínek hluboké totality dokázala stavět konstrukčně vyspělá, rychlá a chytrá auta, byl geniální český designér a automobilový konstruktér Václav Král.

V kraji pod Řípem ovšem Nicolas Hayek se svým projektem neuspěl. V Metalexu ho vyslechli, mysleli si ale, že si z nich Švýcar dělá legraci. Celý projekt se jim zdál nesmyslný, nevěděli ale jak se Hayeka zbavit. Nakonec ho poslali pryč s prorockými slovy: „Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy.“

Proroctví se naplňuje dodnes. Nejprve se Nicolas Hayek na vývoji a výrobě smartu dohodl s Volkswagenem. V roce 1991 společně založili společnost Swatchmobile. O tři roky později ovšem ke kormidlu automobilky na výrobu „lidových vozů“ přistoupil Ferdinad Piëch a projekt zastavil.

Hayek se ale nedal odradit a o rok později uzavřel dohodu s další německou automobilkou - Mercedesem.

Už tehdy však bylo jasné, že původnímu záměru na výrobu auta, které se bude prodávat v supermarketech, Smart nedostojí. Mercedes stál celý projekt nemalé peníze, v roce 1997 se prcek konečně představil veřejnosti.

Automobilky jsou nyní o zkušenost bohatší: poloviční auto za polovinu peněz postavit nejde. Chce-li obstát v bezpečnostních kritériích, kladených na moderní auta, musí být stejně vyspělé jako ostatní. Malá kontrukce, ve které není místo na deformační zóny a dospělé agregáty, totiž vyžaduje technicky a finančně velmi nákladná řešení.

Tolik legenda, sestavená ze vzpomínek na vyprávění Václava Krále. Víte o „českých námluvách Smartu“ více? Pište do diskuze, nebo na auto@idnes.cz.

Vstoupit do diskuse (72 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody
To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody

Najít skutečně jemné vlhčené ubrousky pro citlivou dětskou pokožku je někdy opravdu oříšek. A co teprve když se k tomu přidá plenková dermatitida....

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.