Pohnutý osud Smartu: Měl být český, skončí asi v Číně

  15:00aktualizováno  21. prosince 21:56
Značka Smart se ve světě automobilů objevila před osmi lety, její budoucnost dnes už provázejí nejistoty. Na začátku byl nápad s dvousedadlovým miniautíčkem do města, na konci může zbýt jen velká finanční ztráta. Na jednom autě totiž Smart tratí 4000 euro.

Motorová myš do města
Všechny automobilky hledají mezery na trhu pro nové modely. Některým se to daří více, jiným méně.

Když se na frankfurtském autosalonu v roce 1997 objevil dvousedadlový Smart, málokdo tomuto nápadu věřil.

Také zákazníci se nejdříve do prodejen, které vypadaly jako tlusté skleněné věže, právě nehrnuli. Prodej se na začátku rozběhnul jen ve vybraných západoevropských zemích.

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto 2,5 metru dlouhému vozítku na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města jsou dnes domovem mnoha smartů.

Hybridní smarty rádi naftu
Smart představil hybridní dvojčata ForTwo CDI mild hybrid a ForTwo CDI hybrid.

U prvního z nich pracují naftový motor a elektromor současně. Hybridnímu pohonu pomáhá spořit palivo také systém „stop and start“, který při zastavení smartu vypne motor a opět jej nastartuje poté co řidič sešlápne plynový pedál. Oproti obyčejnému bratříčkovi uspoří mild hybrid třináct procent paliva.

Nefalšovaný ForTwo CDI hybrid je vybaven dvěma nezávislými motory. Klasickému turbodieselu s výkonem 30 kW sekunduje 23 kilowattový elektromotor. Smart pak vystačí s 2,9 litry nafty na sto km.

A automobilový koncern DaimlerChrysler začal přemýšlet o rozšíření modelové nabídky své mladé značky. Začalo to lehkým sportovním roadsterem, pak se přidal klasický malý hatchback a malé SUV zůstalo ve stádiu plánů.

Smělé plány, velká ztráta
Spolu s ambicemi však rostly i dluhy. Analytici odhadují ztráty značky Smart za dobu její existence na 2,6 až 3,5 miliard eur.

Letošní ztráty mohou dosáhnout až 600 milionů eur, uvedl portál just-auto.com. To znamená 4000 eur na každé prodané auto, jichž si letos zákazníci odvezou necelých 150 tisíc.

Proto už letos v dubnu vedení koncernu DaimlerChrysler vyčlenilo na sanaci značky Smart 1,1 miliardy eur. Ke zlepšení bilance mělo přispět propouštění, zlepšení efektivity práce a omezení počtu vyráběných modelů. Studie malého SUV Smart ForMore zůstala jen na prknech návrhářů. A zatím málo úspěšný Smart Roadster měl zmizet z prodejen úplně.

Prcek pro Ameriku
Modelová nabídka se tak smšťuje na dva modely. Původní Smart ForTwo dokonce plánuje vstup na velký americký trh, známý oblibou velkých aut. To samozřejmě vyvolává další pochyby. I když třeba stylové Mini od BMW ve Spojených státech úspěch slaví. Druhá generace Smartu ForTwo je plánována na rok 2007, právě s ní bude vstup na americký trh spojen, pokud k němu dojde.

Konkurence nespí
V německé centrále se uvažuje i o asijských velkoměstech jako o možných centrech zájmů o dvousedadlový minivůz. DaimlerChrysler totiž odhaduje, že trh s malými auty poroste celosvětově do roku 2010 o 4,5 procenta. Tuší to ale i ostatní automobilky, a proto vznikla ve středočeském Kolíně továrna na výrobu minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota.

Velký smart je protimluv
Otázkou je budoucnost nejmladšího modelu Smartu, hatchbacku ForFour. Auto vyvinuté společně s Mitsubishi je zatím mezi veřejnosti málo známé. Vyrábí se společně s japonským modelem Mitsubishi Colt v nizozemském Bornu, ale v malých počtech kvůli nízké poptávce zákazníků. Aby měl Smart ForFour právo na další budoucnost, muselo by se jich podle vedení automobilky ročně prodat alespoň 90 tisíc.

Smart zůstává i nadále v povědomí zákazníků spojen skoro výhradně s dvousedadlovým ForTwo. Pak by se mohl časem stát zase jen značkou jediného modelu, jakou byla před příchodem Volkswagenu i Škoda. „Jeden model může jen těžko udržet značku,“ řekl portálu just-auto.com analytik CSM z Frankfurtu Arne Behlmer.

Smart pro Volkswagen?
Katem nebo naopak spasitelem Smartu se zřejmě stane nový šéf největší německé firmy DaimlerChrysler Dieter Zetsche, který otěže koncernu naplno převezme 1. ledna 2006. Do řízení firmy však už zasahuje několik měsíců a na konci léta tak německý deník Handelsblatt spekuloval o spolupráci Volkswagenu na výrobě Smartů. V listopadu se dokonce objevily zprávy, že se Zetsche nebrání prodeji nebo spojenectví ve výrobě Smartů s jinou značkou.

Smart: 110 km/h proti betonové zdi

SLEDUJTE VIDEO ...zde.

Druhý pokus roadsteru
K překvapení naopak možná nezmizí málo prodávaný Smart Roadster, jehož výroba se začátkem listopadu zastavila poté, co si jej během dvou a půl let koupilo 43 000 zákazníků. Přihlásilo se totiž několik zájemců o převzetí výroby tohoto stylového a jedinečného lehkého roadsteru. Podle magazínu Automobilwoche jde o zavedené automobilky, designérské firmy i zcela nové subjekty. Komu Roadster připadne, se má rozhodnout zkraje roku 2006.

Smarty do Číny
Co bude se Smartem dále? Ve hře jsou všechny varianty - od prodeje značky, přes pokračování ve výrobě pod křídly DaimlerChrysler až po spojenectví s jiným výrobcem. Anebo dojde k jinému průlomovému okamžiku v automobilovém průmyslu: „Smart by měl být prodán nejlépe do Číny,“ uvedl pro Automobilwoche mnichovský automobilový stratég Helmut Becker.

Smarty mohly být české

Motorová myš do města mohla mít český rodný list. Ještě než začaly námluvy snílka, prezidenta hodinářského gigantu Swatch a především tvůrce Smartu Nicolase Hayeka s velkými světovými automobilkami, zavítal činorodý Švýcar libanonsko-amerického původu do tehdejšího Československa.

Ostnaté dráty na hranicích padly a Nicolas Hayek se odhodlával k realizaci svého velkého snu: malého dvoumístného auta, které bude obratným králem přeplněných uliček měst a bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: ze speciálních stojanů, ve kterých budou Smarty "naštosované" na sebe.

Hodinář a zdatný obchodník neměl s podobnými projdekty žádné zkušenosti, od svých známých ovšem dostal tip na šikovnou českou firmu - Metalex.

Jednou z hlavních postav firmy, která i za těžkých podmínek hluboké totality dokázala stavět konstrukčně vyspělá, rychlá a chytrá auta, byl geniální český designér a automobilový konstruktér Václav Král.

V kraji pod Řípem ovšem Nicolas Hayek se svým projektem neuspěl. V Metalexu ho vyslechli, mysleli si ale, že si z nich Švýcar dělá legraci. Celý projekt se jim zdál nesmyslný, nevěděli ale jak se Hayeka zbavit. Nakonec ho poslali pryč s prorockými slovy: "Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy."

Proroctví se naplňuje dodnes. Nejprve se Nicolas Hayek na vývoji a výrobě smartu dohodl s Volkswagenem. V roce 1991 společně založili společnost Swatchmobile. O tři roky později ovšem ke kormidlu automobilky na výrobu "lidových vozů" přistoupil Ferdinad Piëch a projekt zastavil.

Hayek se ale nedal odradit a o rok později uzavřel dohodu s další německou automobilkou - Mercedesem.

Už tehdy však bylo jasné, že původnímu záměru na výrobu auta, které se bude prodávat v supermarketech, Smart nedostojí. Mercedes stál celý projekt nemalé peníze, v roce 1997 se prcek konečně představil veřejnosti.

Automobilky jsou nyní o zkušenost bohatší: poloviční auto za polovinu peněz postavit nejde. Chce-li obstát v bezpečnostních kritériích, kladených na moderní auta, musí být stejně vyspělé jako ostatní. Malá kontrukce, ve které není místo na deformační zóny a dospělé agregáty, totiž vyžaduje technicky a finančně velmi nákladná řešení.

Tolik legenda, sestavená ze vzpomínek na vyprávění Václava Krále. Víte o "českých námluvách Smartu" více? Pište do diskuze, nebo na auto@idnes.cz.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Rychle a zběsile. V supersportu se má jezdit po okruhu, instruktor poradí

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

Svezení v nabušeném supersportu je dnes na dosah ruky. Můžete si za pár tisíc půjčit ferrari a kodrcat se po českých...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz