Pohnutý osud Smartu: Měl být český, skončí asi v Číně

  15:00aktualizováno  21. prosince 21:56
Značka Smart se ve světě automobilů objevila před osmi lety, její budoucnost dnes už provázejí nejistoty. Na začátku byl nápad s dvousedadlovým miniautíčkem do města, na konci může zbýt jen velká finanční ztráta. Na jednom autě totiž Smart tratí 4000 euro.

Motorová myš do města
Všechny automobilky hledají mezery na trhu pro nové modely. Některým se to daří více, jiným méně.

Když se na frankfurtském autosalonu v roce 1997 objevil dvousedadlový Smart, málokdo tomuto nápadu věřil.

Také zákazníci se nejdříve do prodejen, které vypadaly jako tlusté skleněné věže, právě nehrnuli. Prodej se na začátku rozběhnul jen ve vybraných západoevropských zemích.

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto 2,5 metru dlouhému vozítku na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města jsou dnes domovem mnoha smartů.

Hybridní smarty rádi naftu
Smart představil hybridní dvojčata ForTwo CDI mild hybrid a ForTwo CDI hybrid.

U prvního z nich pracují naftový motor a elektromor současně. Hybridnímu pohonu pomáhá spořit palivo také systém „stop and start“, který při zastavení smartu vypne motor a opět jej nastartuje poté co řidič sešlápne plynový pedál. Oproti obyčejnému bratříčkovi uspoří mild hybrid třináct procent paliva.

Nefalšovaný ForTwo CDI hybrid je vybaven dvěma nezávislými motory. Klasickému turbodieselu s výkonem 30 kW sekunduje 23 kilowattový elektromotor. Smart pak vystačí s 2,9 litry nafty na sto km.

A automobilový koncern DaimlerChrysler začal přemýšlet o rozšíření modelové nabídky své mladé značky. Začalo to lehkým sportovním roadsterem, pak se přidal klasický malý hatchback a malé SUV zůstalo ve stádiu plánů.

Smělé plány, velká ztráta
Spolu s ambicemi však rostly i dluhy. Analytici odhadují ztráty značky Smart za dobu její existence na 2,6 až 3,5 miliard eur.

Letošní ztráty mohou dosáhnout až 600 milionů eur, uvedl portál just-auto.com. To znamená 4000 eur na každé prodané auto, jichž si letos zákazníci odvezou necelých 150 tisíc.

Proto už letos v dubnu vedení koncernu DaimlerChrysler vyčlenilo na sanaci značky Smart 1,1 miliardy eur. Ke zlepšení bilance mělo přispět propouštění, zlepšení efektivity práce a omezení počtu vyráběných modelů. Studie malého SUV Smart ForMore zůstala jen na prknech návrhářů. A zatím málo úspěšný Smart Roadster měl zmizet z prodejen úplně.

Prcek pro Ameriku
Modelová nabídka se tak smšťuje na dva modely. Původní Smart ForTwo dokonce plánuje vstup na velký americký trh, známý oblibou velkých aut. To samozřejmě vyvolává další pochyby. I když třeba stylové Mini od BMW ve Spojených státech úspěch slaví. Druhá generace Smartu ForTwo je plánována na rok 2007, právě s ní bude vstup na americký trh spojen, pokud k němu dojde.

Konkurence nespí
V německé centrále se uvažuje i o asijských velkoměstech jako o možných centrech zájmů o dvousedadlový minivůz. DaimlerChrysler totiž odhaduje, že trh s malými auty poroste celosvětově do roku 2010 o 4,5 procenta. Tuší to ale i ostatní automobilky, a proto vznikla ve středočeském Kolíně továrna na výrobu minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota.

Velký smart je protimluv
Otázkou je budoucnost nejmladšího modelu Smartu, hatchbacku ForFour. Auto vyvinuté společně s Mitsubishi je zatím mezi veřejnosti málo známé. Vyrábí se společně s japonským modelem Mitsubishi Colt v nizozemském Bornu, ale v malých počtech kvůli nízké poptávce zákazníků. Aby měl Smart ForFour právo na další budoucnost, muselo by se jich podle vedení automobilky ročně prodat alespoň 90 tisíc.

Smart zůstává i nadále v povědomí zákazníků spojen skoro výhradně s dvousedadlovým ForTwo. Pak by se mohl časem stát zase jen značkou jediného modelu, jakou byla před příchodem Volkswagenu i Škoda. „Jeden model může jen těžko udržet značku,“ řekl portálu just-auto.com analytik CSM z Frankfurtu Arne Behlmer.

Smart pro Volkswagen?
Katem nebo naopak spasitelem Smartu se zřejmě stane nový šéf největší německé firmy DaimlerChrysler Dieter Zetsche, který otěže koncernu naplno převezme 1. ledna 2006. Do řízení firmy však už zasahuje několik měsíců a na konci léta tak německý deník Handelsblatt spekuloval o spolupráci Volkswagenu na výrobě Smartů. V listopadu se dokonce objevily zprávy, že se Zetsche nebrání prodeji nebo spojenectví ve výrobě Smartů s jinou značkou.

Smart: 110 km/h proti betonové zdi

SLEDUJTE VIDEO ...zde.

Druhý pokus roadsteru
K překvapení naopak možná nezmizí málo prodávaný Smart Roadster, jehož výroba se začátkem listopadu zastavila poté, co si jej během dvou a půl let koupilo 43 000 zákazníků. Přihlásilo se totiž několik zájemců o převzetí výroby tohoto stylového a jedinečného lehkého roadsteru. Podle magazínu Automobilwoche jde o zavedené automobilky, designérské firmy i zcela nové subjekty. Komu Roadster připadne, se má rozhodnout zkraje roku 2006.

Smarty do Číny
Co bude se Smartem dále? Ve hře jsou všechny varianty - od prodeje značky, přes pokračování ve výrobě pod křídly DaimlerChrysler až po spojenectví s jiným výrobcem. Anebo dojde k jinému průlomovému okamžiku v automobilovém průmyslu: „Smart by měl být prodán nejlépe do Číny,“ uvedl pro Automobilwoche mnichovský automobilový stratég Helmut Becker.

Smarty mohly být české

Motorová myš do města mohla mít český rodný list. Ještě než začaly námluvy snílka, prezidenta hodinářského gigantu Swatch a především tvůrce Smartu Nicolase Hayeka s velkými světovými automobilkami, zavítal činorodý Švýcar libanonsko-amerického původu do tehdejšího Československa.

Ostnaté dráty na hranicích padly a Nicolas Hayek se odhodlával k realizaci svého velkého snu: malého dvoumístného auta, které bude obratným králem přeplněných uliček měst a bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: ze speciálních stojanů, ve kterých budou Smarty "naštosované" na sebe.

Hodinář a zdatný obchodník neměl s podobnými projdekty žádné zkušenosti, od svých známých ovšem dostal tip na šikovnou českou firmu - Metalex.

Jednou z hlavních postav firmy, která i za těžkých podmínek hluboké totality dokázala stavět konstrukčně vyspělá, rychlá a chytrá auta, byl geniální český designér a automobilový konstruktér Václav Král.

V kraji pod Řípem ovšem Nicolas Hayek se svým projektem neuspěl. V Metalexu ho vyslechli, mysleli si ale, že si z nich Švýcar dělá legraci. Celý projekt se jim zdál nesmyslný, nevěděli ale jak se Hayeka zbavit. Nakonec ho poslali pryč s prorockými slovy: "Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy."

Proroctví se naplňuje dodnes. Nejprve se Nicolas Hayek na vývoji a výrobě smartu dohodl s Volkswagenem. V roce 1991 společně založili společnost Swatchmobile. O tři roky později ovšem ke kormidlu automobilky na výrobu "lidových vozů" přistoupil Ferdinad Piëch a projekt zastavil.

Hayek se ale nedal odradit a o rok později uzavřel dohodu s další německou automobilkou - Mercedesem.

Už tehdy však bylo jasné, že původnímu záměru na výrobu auta, které se bude prodávat v supermarketech, Smart nedostojí. Mercedes stál celý projekt nemalé peníze, v roce 1997 se prcek konečně představil veřejnosti.

Automobilky jsou nyní o zkušenost bohatší: poloviční auto za polovinu peněz postavit nejde. Chce-li obstát v bezpečnostních kritériích, kladených na moderní auta, musí být stejně vyspělé jako ostatní. Malá kontrukce, ve které není místo na deformační zóny a dospělé agregáty, totiž vyžaduje technicky a finančně velmi nákladná řešení.

Tolik legenda, sestavená ze vzpomínek na vyprávění Václava Krále. Víte o "českých námluvách Smartu" více? Pište do diskuze, nebo na auto@idnes.cz.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz