náhledy
S příchodem podzimu se na silnice vypravily zajímavé automobilové novinky. Kromě domácí Škody Kodiaq RS se do centra pozornosti dostaly také nové generace či modernizované verze modelů Audi A5, BMW M5 Touring, Mitsubishi Outlander, Porsche Macan, Subaru Forester, Volvo XC90, ale i Cupra Terramar, Hyundai Inster či VW Tayron. Co zajímavého přinášejí? Na snímku Škoda Kodiaq RS: Novým vrcholem nabídky řady Kodiaq je i u druhé generace verze RS. Díky motoru 2.0 TSI z Octavie RS je toto SUV silnější než v minulosti. Produkuje 265 koní, což je o 20 koní více než u předchůdce. Maximální točivý moment čtyřválcového turbomotoru byl navíc oproti lehčí Octavii RS zvýšen o 30 Nm na rovných 400 Nm.
Autor: Škoda Auto
Tato síla se přenáší na obě nápravy tohoto dynamicky laděného kodiaqu prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Škoda udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a nejvyšší rychlost 231 km/h.
Autor: Škoda Auto
Kodiaq RS má černou stropnici, sportovní tříramenný volant, kovové nášlapy na pedálech.
Autor: Škoda Auto
Sportovní charakter Kodiaqu RS podtrhuje množství načerno lakovaných doplňků. Černá je maska chladiče, kryty zpětných zrcátek, rámy oken, střešní ližiny a D-sloupek. Litá kola mají průměr 20 palců a do ventilovaných brzdových kotoučů se na předních kolech zakusují dvoupístkové červeně lakované brzdové třmeny.
Autor: Škoda Auto
Kodiaq RS dostal sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která jsou čalouněna kombinací perforovaného mikrovlákna Suedia a umělé kůže, popřípadě perforovanou pravou kůží, přičemž tyto materiály jsou použity i na výplních dveří.
Autor: Škoda Auto
Sportovní sedadla Kodiaqu RS jsou vpředu s integrovanými opěrkami hlavy.
Autor: Škoda Auto
Kodiaq RS jezdí na velkých 20“ kolech, pod nimiž jsou dvoupístkové červeně lakované brzdové třmeny. Novinka je nabitá vychytávkami. Od světlometů Matrix LED po plynule nastavitelné tlumiče až po vrstvená skla pro všechna boční okna pro lepší odhlučnění interiéru. Kromě Octavie RS je to jediná škoda, která má viditelný dvojitý výfukový systém
Autor: Škoda Auto
Prošívání kontrastní červenou nití je nejen na sedadlech a palubní desce, ale i výplni dveří.
Autor: Škoda Auto
Sportovní verze mladoboleslavského SUV disponuje adaptivním podvozkem DCC+, který umožňuje větší rozsah nastavení. Řidič může volit z 15 úrovní nastavení tlumení od komfortního až po sportovní. A kromě toho může ještě vybrat i jeden ze šesti jízdních režimů. Sportovnější atmosféru lze navodit díky systému zvýraznění zvuku motoru Dynamic Sound Boost.
Autor: Škoda Auto
Volvo XC90: Již téměř 10 let staré švédské SUV prošlo třetím faceliftem, který mu má prodloužit jeho existenci na další roky, než bude tato švédská značka vyrábět jen elektromobily. Jeho zvětšená maska chladiče nově nemá vertikální, ale poprvé u této značky diagonální linie. Švédové tedy přišli s podobným nápadem jako Němci u nového BMW X3.
Autor: Volvo
Palubní deska dostala nový, větší, samostatně upevněný 11,2" středový displej. Multimediální systém byl přepracován a dostal nové rozhraní s výbornými aplikacemi od Googlu.
Autor: Volvo
Volvo XC90 je na českém trhu k dispozici jako plug-in hybrid T8 s výkonem 455 koní, který umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,4 s a zvládne ujet na elektřinu až 71 km. Většina nových modelů PHEV v tomto segmentu však inzeruje více než 100 km. Zatímco spalovací motor pohání přední kola, vzadu umístěný elektromotor obstarává pohon zadních kol. V nabídce je i verze B5 s mild-hybridním ústrojím s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 l s výkonem 250 koní. Vyrábět se má i provedení B6 s výkonem 300 koní.
Autor: Volvo
Konzola mezi řidičem a spolujezdcem má nově indukční nabíjení chytrých telefonů. XC90 se nově nabízí s organickým materiálem Nordico či udržitelným textilním materiálem z recyklovaných PET lahví, objednat si však lze i kůži napa.
Autor: Volvo
Zatímco spalovací motor pohání přední kola, vzadu umístěný elektromotor obstarává pohon zadních kol. V nabídce je i verze B5 s mild-hybridním ústrojím s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 l s výkonem 250 koní. Vyrábět se má i provedení B6 s výkonem 300 koní.
Autor: Volvo
Hyundai Inster: Korejská značka přetvořila svůj malý městský vůz Casper na elektrickou variantu Inster s novými pixelovými koncovými světly, kterou dováží i k nám.
Autor: Hyundai
I přes svou délku 3825 mm má inster prostorný, praktický a variabilní interiér. Stejně jako větší elektromobily od této značky má i nejmenší hyundai tepelné čerpadlo, tepelný management akumulátoru a funkce V2L umožňující napájet z akumulátoru externí spotřebiče.
Autor: Hyundai
Opěradla sedadel v první i druhé řadě jsou sklopná do roviny tak, aby bylo možné v autě přespat. Základní objem zavazadlového prostoru je 280 litrů, se sklopenými sedadly až 1059 litrů.
Autor: Hyundai
Hyundai Inster se prodává ve verzi Eco s trakčním akumulátorem o využitelné kapacitě 42 kWh, výkonem elektromotoru 97 koní a dojezdem až 327 km dle WLTP) a Power (49 kWh, 115 koní a až 370 km dle WLTP). Obě jsou dostupné ve několika výbavových stupních. V nabídce je i zvýšená outdoorová verze Cross. Základní cena je 599 990 Kč, ale existují různá zvýhodnění pro podnikatele.
Autor: Hyundai
Variabilitu ve čtyřmístném interiéru zvyšuje dělená posuvná zadní lavice. V zadní poloze je pro nohy dospělých pasažérů tolik místa jako v autech dvě kategorie výše. Omezujícím faktorem je pouze malá šířka vozu.
Autor: Hyundai
Porsche Macan: Technickým základem pro nové Porsche Macan je zcela nová platforma Premium Platform Electric (PPE), kterou využívá také nové Audi Q6 e-tron a A6 e-tron. Novinka je se svými 4,78 m o pět centimetrů delší než současný spalovací macan a je jen nepatrně vyšší.
Autor: Porsche
Vyrábět se bude verze s pohonem zadních kol s výkonem 360 koní s launch control, ale i několik variant dvoumotorové čtyřkolky – Macan 4 (408 k), Macan 4S (516 k) a Macan Turbo (639 k s launch control). Základní macan zrychlí za 5,7, verze Turbo to zvládne za 3,3 sekundy, nejvyšší rychlost je 220 nebo 260 km/h.
Autor: Porsche
Pro interiér elektrického macanu je k dispozici několik speciálních barev. V nabídce je opět paket Sport Chrono či head-up displej s rozšířenou realitou, ale například i displej pro spolujezdce.
Autor: Porsche
Porsche nabízí pouze jednu variantu baterie s celkovou kapacitou 100 kWh hrubého a využitelnou 95 kWh. Baterie se skládá z dvanácti modulů, každý s 15 prizmatickými články, které pocházejí z továrny čínské firmy CATL nedaleko Erfurtu. Nabíjení je možné výkonem až 270 kW. Dojezd je podle verze od 519 do 641 km.
Autor: Porsche
Do Evropy se chystá i šestá generace Subaru Forester, která je trochu delší a širší, ale její rozvor s hodnotou 2,67 metru je stejný jako u předchůdce.
Autor: Subaru
Palubní deska s velkým 11,6" středovým displejem umístěným nastojato připomíná další modely Subaru. Přístrojový štít však oproti trendu zůstává analogový.
Autor: Subaru
K pohonu slouží atmosféricky plněný 2,0litrový čtyřválcový motor s protiběžnými písty s výkonem 136 koní, který spolupracuje s elektromotorem s výkonem 16,7 k. Ten je umístěný v převodovce Lineartronic.
Autor: Subaru
Vylepšený asistenční systém EyeSight je vybaven širokoúhlou kamerou, předním radarem a elektrickým brzdovým posilovačem a nabízí 15 funkcí, z nichž 5 je zcela nových. Nový Multi-View Monitor kombinuje obraz ze čtyř kamer a zobrazuje 3D pohled z ptačí perspektivy.
Autor: Subaru
Novinka si zachovává typický dobrodružný vzhled a samozřejmě disponuje stálým pohonem všech čtyř kol. Světlá výška 220 mm zajišťuje v terénu solidní průchodnost. Výhled směrem vpřed byl vylepšen snížením kapoty a upraveným uchycením stěračů.
Autor: Subaru
Cupra Terramar: Nové SUV španělské značky je hybrid či plug-in hybrid, který sdílí své základy s novým Volkswagenem Tiguan a budoucím Audi Q3, spolu s nímž se bude vyrábět v továrně Audi v maďarském Györu.
Autor: Cupra
Cupra Terramar je v nabídce s pohonem předních nebo všech kol. První variantu bude pohánět buď mild-hybrid 1,5 eTSI s výkonem 150 koní nebo plug-in hybridní ústrojí 1,5 eHybrid se systémovým výkonem 204, popř. 272 koní. Verze s pohonem všech kol má pod kapotou motor 2,0 TSI s výkonem 265 koní.
Autor: Cupra
Na palubě vládne sportovní atmosféra. Tvar palubní desky silně připomíná ty z ostatních modelů značky, Formentoru a Leonu. Cupra Terramar je s délkou 4,52 metru o něco větší než Formentor. Posuvná zadní lavice umožňuje měnit velikost zavazadlového prostoru od 540 do 630 litrů. U PHEV je to ale méně – 400 až 490 litrů.
Autor: Cupra
Audi A5/S5: Audi změnilo označování svých modelů. Sudá čísla nově v nomenklatuře ingolstadtské značky připadnou elektromobilům a ta lichá autům se spalovacími motory. Proto i nová generace modelu A5/S5, který Audi nově uvedlo na český trh, nahrazuje řadu A4. V prodeji je jako liftback a kombi Avant. Dvoudveřové kupé, kabriolet, ani verze Sportback však již k dispozici nebude.
Autor: Audi
Základem Audi A5/S5 je platforma PPC s podélně uloženými motory a pohonem buď předních nebo všech kol. Délka liftbacku a kombi narostla na délku na 4829 mm, což je o 67 mm více než u minulé generace, rozvor náprav je nově 2900 mm.
Autor: Audi
Připlatit si lze displej před spolujezdcem, panoramatickou skleněnou střechu s několika segmenty, které lze postupně zatmavit, maticové LED světlomety, sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči či asistované řízení úrovně 2.
Autor: Audi
V nabídce motorů nechybí kromě čtyřválců ani šestiválec. Základem je čtyřválec 2,0 TFSI s výkonem 150 nebo 204 koní, v nabídce je ovšem i diesel 2,0 TDI (204 k), který je opatřen novým 48voltovým mild-hybridním systémem. Tuto technologii využívá i třílitrový motor V6 TFSI s výkonem 367 koní, který pohání sportovní verzi S5.
Autor: Audi
Audi Q5: Nová třetí generace využívá stejně jako model A5 platformu PPC s podélně uloženými motory a pohonem buď předních nebo všech kol. SUV z mexického závodu v San José Chiapa má i stejnou motorovou skladbu. Později nabídku rozšíří plug-in hybridní verze.
Autor: Audi
Nová generace Audi Q5 je o trochu delší, širší a nižší. Sériová Matrix LED světla sestávají ze 17 modulů.
Autor: Audi
Palubní desku Audi Q5 tvoří digitální „pódium“ s panoramatickým OLED displejem, který tvoří 11,9“ virtuální kokpit a 14,5“ středový displej. NA přání se dodává třetí 10,9“ displej před spolujezdcem.
Autor: Audi
Podvozek Audi Q5 má standardně ocelové odpružení, ale lze si připlatit jak sportovní podvozek vybavený tlumiči FSD (Frequency Selective Damping), tak i pneumatické odpružení s adaptivním účinkem. Zadní OLED světla jsou spojena diodovou lištou. V nabídce je i sportovně laděná verze SQ5.
Autor: Audi
Volkswagen Tayron: Wolfsburská značka v případě delší varianty modelu Tiguan změnila strategii. Allspace nebyl v minulosti téměř známý a nikdy nebyl vnímaný jako samostatný model. Jeho nástupce tak nese nové označení Tayron a je přímým konkurentem Škody Kodiaq.
Autor: Volkswagen
Kabina Volkswagenu Tayron odpovídá modelu Tiguan, působí však honosněji.
Autor: Volkswagen
Tayron na platformě MQB-evo byl kompletně vyvinutý ve Wolfsburgu, kde se i vyrábí. S čínským VW Tayronem nemá nic společného, zato využívá synergie se Škodou Kodiaq. S délkou 4 770 mm, šířkou 1 852 mm a výškou 1 660 mm je Tayron druhým největším SUV Volkswagenu v Evropě.
Autor: Volkswagen
BMW M5 Touring: Nová generace ostrého sportovního kombi má stejně jako výchozí sedan pod kapotou osmiválec 4,4 TwinPower Turbo s dvojicí turbodmychadel, který kvůli emisním normám podporuje elektromotor vestavěný do osmistupňové automatické převodovky. K dispozici je systémový výkon 727 koní a maximální točivý moment 1000 Nm. Pohonná jednotka pochází z SUV BMW XM, má ovšem menší akumulátor.
Autor: BMW
BMW M5 Touring disponuje pohonem všech kol M xDrive s elektronicky řízeným M diferenciálem. I kombi má rozšířené blatníky a prahy. Sportovní kombi nově váží plných 2450 kg, stovku však zvládne již za 3,6 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je omezena na obligátních 250 km/h, ale lze si připlatit provedení s omezovačem posunutým na 305 km/h.
Autor: BMW
Přístrojová deska BMW M5 Touring se zakřiveným displejem se neliší od toho, co najdete v běžné řadě 5, provedení volantu a dalších detailů je však specifické. BMW M5 se odlišuje i červeným startovacím tlačítkem, ale i sportovními sedadly, která poskytují dobrou oporu pro jízdu po okruhu, ale i dostatek pohodlí pro absolvování dlouhých dálničních přesunů.
Autor: BMW
Mitsubishi Outlander: Do Evropy se po tříleté odmlce vrací vrcholný model značky tří diamantů. Nová, v pořadí již čtvrtá generace tohoto SUV opět nabízí unikátní spojení plug-in hybridu a čtyřkolky. Koupit půjde počátkem roku 2025.
Autor: Mitsubishi
Řidič nového outlanderu má k dispozici digitální přístrojový štít a centrální dotykový displej, oba o úhlopříčce 12,3“. Ovládání ventilace má však nadále fyzické ovladače. Nechybí ani head-up displej a digitální zpětné zrcátko.
Autor: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander má celkem tři motory. Benzinový čtyřválec o objemu 2,4 l s výkonem 136 koní spolupracuje se dvěma elektromotory vpředu a vzadu (výkon 116 a 136 koní). Systémový výkon má hodnotu 302 koní a zrychlení na stovku outlander zvládne za 7,9 sekundy. Li-Ion baterie s kapacitou 22,7 kWh umožní ujet na elektřinu 86 km. Dobíjení je prostřednictvím evropského standardu CCS i japonského CHAdeMO.
Autor: Mitsubishi