Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Podívejte se na bouračku škodovek. Netradiční crashtest yetiho a superbu

  14:15
Půlminuta a je po všem. Technici dlouhé hodiny simulovali, propočítávali, vyměřovali, pak polepili auta speciálními značkami, zapnuli kamery, nažhavili počítače a za půlminutu bylo po všem. Yeti se bez řidiče rozjel a plnou silou narazil v devadesátce do superbu.

Rána, kusy plastů létají, airbagy vybuchují a publikum bez hlesu zírá. Nikomu se nic nestalo, všichni by přežili.

I když se soustředíte a snažíte se nezavřít oči, stejně celou bouračku nevidíte. Podvědomí funguje; když se do sebe auta zakusují, ozvou rány od vybuchujících airbagů a kolem létají střepy z rozbitých nárazníků, na okamžik je zavřete, i když nechcete.

Na polygonu Škoda Auto v Úhelnici u Mladé Boleslavi zorganizovala automobilka crashtest. Oskaři, jak se figurínám plným čidel říká, přežili, být na jejich místě lidé, byli by v pořádku. I sami technici a vývojáři se zdáli překvapeni, jak dobře se auta s nárazem vypořádala.

Crashtest škodovek: yeti vs. superbCrashtest škodovek: yeti vs. superb

"Make up" dostávají figuríny těsně před testem, jednoduše se tak dá zjistit, zda a jakých částí interiéru se dotkly

V netradičním crashtestu, který technici Škody vymysleli na základě reálné nehody, se střetly dvě škodovky chlubící se maximálním pětihvězdičkovým hodnocením z nezávislých testů Euro NCAP. Do stojícího nezabrzděného superbu nabourala v devadesátikilometrové rychlosti Škoda Yeti. Superb odlétává, yeti se staví "na štorc" imaginární silnicí.

Crashtest ze silnice

V testovacím centru mladoboleslavské značky se simulovala situace, kdy řidič vozu jedoucího po rovině mimo obec začne přejíždět vlivem mikrospánku nebo náhlé srdeční nevolnosti do protisměru v rychlosti 90 km/h. Řidič protijedoucího vozu se snaží nehodě zabránit uhnutím co nejvíce ke kraji vozovky a intenzivním brzděním až do úplného zastavení. I to je však málo a nehoda je nevyhnutelná. Následuje přesazený náraz vozidla jedoucího 90kilometrovou rychlostí do stojícího vozidla. Přesazení je v tomto případě 50 %. Auta tedy nebourají čelně celou plochou, ale jen půlkou své šířky. Tato situace je podle odborníků běžnější než "plný" stoprocentní zásah.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Posádku superbu tvořily figuríny představující vedle dvou dospělých také jedno šestileté a jedno tříleté dítě. Jedoucím vozidlem byla Škoda Yeti, jehož posádku tvoří podobně jako u prvního vozidla figuríny dvou dospělých, jednoho tříletého a jednoho 1,5ročního dítěte. Všichni malí pasažéři jsou upoutáni v dětských autosedačkách. Obě škodovky měly pod kapotou dvoulitrový turbodiesel spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou.

Každé auto napěchovali technici elektronikou, měřáky, čidly. Do kufru obou aut nainstalovali záznamové zařízení, které mimo jiné snímá zatížení jednotlivých cestujících v momentě nárazu.

Jednou z výjimek oproti laboratorním podmínkám je pohon yetiho. Zatímco při zkoušce v hale je vozidlo taženo lanem, tentokrát jel yeti vlastní silou.

Přibližně do dvacítky ho roztlačilo druhé auto, pak převzal pilotáž elektronický řidič, který udržuje správný směr a určenou rychlost. Technici yetiho nastartovali, zařadili trojku a superb ho nárazník na nárazník rozjel.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Měkké čumáky obou aut byly k nepoznání, to je ale správně, znamená to, že deformační zóny aut zachytily sílu nárazu a prostor pro posádku zůstal netknutý. Levý blatník stříbrného superbu combi jako by zmuchlal obr, stejně jako mačkáte alobal od čokolády. Dveře řidiče ale zůstaly absolutně neporušené. Jakoby se nic nestalo, žádné prohnutí, dokonce i spáry kolem dveří zůstaly stejné a pravidelné.

"Devadesátka je rychlost pro nehodu už poměrně vysoká," vysvětluje Petr Kraus, vedoucí vývoje bezpečnostních prvků ve Škodě Auto.

Celý nehodový děj trval necelou polovinu sekundy. Jen za 0,3 sekundy po prvním kontaktu už se vozidla zase vdalovala. Pouhým okem nepostřehnete, co se v průběhu nehody přesně dělo, na to mají technici speciální rychlokamery.

Technici přepočítali výsledky podle metodiky Euro NCAP. "Superb splnil ochranu dospělých na předních sedadlech na 98,25 procenta možných bodů. Ochrana dětí je 100procentní," uvádí zpráva techniků Škody. Yeti byl podle jejich měření ještě lepší. Za ochranu dospělých dosáhl na 99,94 procenta. Děti byly ochráněny na 93 procent maxima.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Na hlavu figuríny řidiče yetiho působila v okamžiku nárazu síla 35 G. Uprostřed karoserie na středovém tunelu, který se nedeformuje, naměřili zpoždění asi 28 G, takové přetížení působilo při nehodě na těla posádky. Na hrudníku naměřili technici 18milimetrové stlačení, což je podle Krause hluboko pod limitem, který určuje evropský předpis pro splnění homologace. Na stehenních kostech řidiče působilo zatížení asi 2 kilonewtony, což je opět výrazně pod limitem.

"Struktura obou vozidel umožnila zachovat posádce dostatečný prostor pro přežití," řekl po analýze dat z testu Petr Kraus.

Řidiči sami snižují bezpečnost auta

"Mezi první skicou a hotovým automobilem jsou tisíce hodin věnovaných ochraně posádky i ostatních účastníků provozu, například chodců," popisuje Eckhard Scholz, který je v představenstvu mladoboleslavské automobilky zodpovědný za technický vývoj.

Crashtest škodovek: yeti vs. superbCrashtest škodovek: yeti vs. superbCrashtest škodovek: yeti vs. superb

"Ještě před vstupem značky Škoda do koncernu VW se přímo bezpečnosti věnovalo pět pracovníků, kteří se zaměřovali primárně na nárazové testy. Nyní se v Technickém centru v Mladé Boleslavi touto otázkou zabývá hned několik týmů čítajících více než 100 specialistů," vypočítává. Zabývají se tuhostí karoserie, přes tvarování přístrojové desky až po časování airbagů.

"Přestože auta umí uchránit posádku i při vážných nehodách, lidé často vlastními chybami snižují účinnost bezpečnostních prvků či zcela brání jejich řádné funkci," upozorňují škodováčtí odborníci na bezpečnost. Jako příklad uvádějí nesprávně zvolený typ dětské bezpečnostní sedačky, nepoužití bezpečnostního pásu nebo nezajištění přepravovaných předmětů.

Crashtest škodovek: yeti vs. superbCrashtest škodovek: yeti vs. superb

"Náš tým Výzkumu dopravní bezpečnosti monitoruje a vyhodnocuje skutečné dopravní nehody, na jejichž základě pak můžeme efektivně vylepšovat konstrukci automobilů Škoda," vysvětluje Scholz. Podmínky při reálných dopravních nehodách jsou totiž naprosto odlišné od laboratorních přesně normovaných crashtestů, proto se prostřednictvím analýzy těchto nehod získávají důležité informace o chování vozidla i řidiče. Speciální tým, který k nehodám škodovek vyjíždí do terénu společně s policií, prozkoumal za dva roky na 300 nehod.

Z výzkumů vyplývá, že v reálné silniční dopravě jsou nárazové rychlosti vozidel mnohdy výrazně vyšší. Odborníci dokáží na počítačích velmi věrně nasimulovat průběh nehody. Crashtest, ve kterém se mačkají plechy a odlétají kusy plastů, je ale stále ještě nezastupitelný.

Aktivní a pasivní bezpečnost

Pojem aktivní bezpečnost označuje konstrukční prvky a vlastnosti vozidla, jejichž účelem je předcházet či zabraňovat dopravním nehodám. Jedná se zejména o jízdní a dynamické vlastnosti vozu, ale rovněž veškeré prvky a zařízení sloužící k jeho lepší ovladatelnosti a k vyššímu pohodlí posádky, především pak řidiče. V případě, že dopravní nehodě již nelze zabránit i přes všechny prvky aktivní bezpečnosti instalované ve voze, přicházejí ke slovu prvky pasivní bezpečnosti. Jejich úkolem je v maximální možné míře ochránit životy a zdraví účastníků dopravní nehody. Pasivní bezpečnost se v dnešní době již netýká pouze posádky vozu – zaměřuje se i na ochranu chodců, nejzranitelnějších účastníků silničního provozu.

Autor:
  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Škoda už vyrábí nový Kodiaq. Linku v Kvasinách přestavěli za 280 milionů

Automobilka Škoda Auto zahájila v závodě Kvasiny na Rychnovsku předsériovou výrobu druhé generace SUV modelu Kodiaq. Do...

Ukrást váš vůz je příliš snadné. New York zažaloval automobilky Hyundai a Kia

Nejlidnatější americké město New York zažalovalo jihokorejské automobilky Hyundai a Kia. Tvrdí, že firmy se dopustily...

Felicia bourala a hořela, hasiči ji rozstříhali a uhasili. Děti byly nadšené

Zajímavou podívanou připravují každoročně organizátoři dětského dne v pražské městské části Přední Kopanina nedaleko...

Na polygonu se naparovaly chlouby českých garáží. Přijely bugattky i klasika

Polygon Max Cars v Dlouhé Lhotě na Příbramsku přivítal další z akcí s názvem Párky&Káry. Na letošní první sraz zaměřený...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...