Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukazovat, kolik aut bylo vyrobeno. I chráněná dílna vyrábějící perníčky ví, jak na to: s příchodem nového roku, 1. ledna v 00:00 hodin šéf udělá tlustou čáru a vyčte z excelové tabulky nebo na počítadle na stroji, kolik toho za uplynulý rok zvládli.
Tesla se přetahuje s Enyaqem o vládu nad českým trhem s elektromobily |
Jenže v autoprůmyslu je to všechno složitější, zdá se. I takový zdánlivě jednoduše zjistitelný základní údaj automobilky zkoumají dlouhé týdny.
Tedy, jak které. Zrovna dravý čínský BYD se pochlubil svou produkcí jako jeden z prvních. Protože dotírá na Teslu a nevynechá jedinou příležitost se o ni otřít. Takže se svými čísly vyrukoval hned, jak to šlo.
Čínská automobilka BYD postaví svou první evropskou továrnu v Maďarsku |
Ale co je tak komplikovaného na tom do předepsané zprávy o produkci za uplynulý rok vepsat číslo? Pravda, někdo to musí zkontrolovat, další schválit… Ale proč to třeba koncernu VW trvá obvykle do konce ledna?
Tady něco neštymuje. Buď je v těch obrovských korporátech obří nepořádek, anebo jsou za tím čachry. Napadá vás něco dalšího?
Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak |
Vymlouvat se na to, že jako koncern s celosvětovou působností máte fabriky po celé Zemi a ta si při otáčení kolem své osy dá silvestra pokaždé jindy, je v jednadvacátém století trochu (dost) dětinské. Už by to za ty roky mohli mít vychytané, řekl by si laik. A třeba použít počítač.
Oficiálně se říká, že ty dlouhé počty a analýzy zohledňují to, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A občas je trochu nejasné, co chápou pod označením auto. Čaruje se také s terminologií – někdo počítá vyrobená auta, druhý vyexpedovaná (odbyt).
Loni se prodalo o 15 procent víc aut. Nejvíce šla na odbyt Škoda, v závěsu Hyundai |
Přetahovaná o to, kdo bude největší automobilkou světa, je pravda trochu dětinská zábava zainteresovaných. Obecné publikum to moc nezajímá. Na druhou stranu, automobilky se tím rády chlubí. Tedy hlavně v případě, že jsou čísla lepší než v předchozím roce.
Tesla vs BYDTesla dodala ve čtvrtém čtvrtletí 2023 na trh 484 507 vozů, což je víc, než se čekalo. BYD, konkurent americké elektromobilky, neméně ambiciózní, vyrábí kromě elektroaut i hybridní vozy. Loni tedy zvýšil prodej nad tři miliony vozů. Zhruba 1,57 milionu vozů byly elektromobily s plně bateriovým pohonem a 1,4 milionu byla hybridní auta. Tesla ovšem zůstala největším výrobcem bateriových elektromobilů. Celkem Tesla zákazníkům loni dodala téměř 1,81 milionu vozů. To je meziročně o 38 procent víc. Z toho 1,74 milionu připadá na Model 3 a Model Y. Kompletní výsledkovou zprávu za čtvrté čtvrtletí i za celý loňský rok Tesla zveřejní ve středu 24. ledna. Letos firma očekává, že dodá na trh 2,2 milionu vozů, což by bylo přibližně o 22 procent víc než loni. |