Po nehodě může záda trápit záhadná bolest. Může za to opěrkový syndrom

aktualizováno 
Až polovina lidí po autonehodách trpí takzvaným opěrkovým syndromem, kromě bolestí zad je trápí také špatné vidění a závratě. Správně se léčí jen zlomek z nich. Rentgen nebo magnet totiž nemoc nemusí odhalit.

Pokud je opěrka špatně nastavená, krk s hlavou vykonají nepřirozený pohyb vpřed a zase vzad a poškodí se krční svaly. | foto: EuroNCAP

České jméno vzniklo podle nejčastější příčiny, tedy prudkého nárazu hlavou o opěrku na sedadle v autě při autonehodě.

Pokud je opěrka špatně nastavená, krk s hlavou vykonají nepřirozený pohyb vpřed a zase vzad, přičemž se poškodí krční svaly, mohou na nich vzniknout mikroskopické trhliny. Ty se pak hojí pomocí jizev, které narušují nervy. Může však dojít i k vážnějším poraněním.

Videoautoškola

Jak sedět bezpečně za volantem - čtěte ZDE

Kromě zmíněné bolesti zad a šíje patří mezi typické příznaky opěrkového syndromu bolest hlavy provázená závratěmi a únavou. Příznaků je však řada: nemocní mohou pociťovat také slabost v rukou, mohou mít problémy s viděním, píská jim v uších.

Závažné případy provázejí také psychické potíže vyvolané obvykle dlouhodobou neutišitelnou bolestí, může se objevovat dříve vzácný hněv, stres, úzkost, nespavost, výsledkem někdy bývá deprese. Odhaduje se, že až polovina lidí trpí po autonehodě opěrkovým syndromem, správně se však léčí jen zlomek z nich.

Systém WHIPS od Volva

Systém WHIPS, který snižuje riziko poranění krční páteře vyvinulo Volvo. Při nárazu zezadu opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího.

Udává se, že až čtvrtina lidí po autonehodě trpí následky opěrkového syndromu i více než půl roku poté. Běžné diagnostické metody jako rentgen nebo magnetická rezonance totiž nemusí nemoc odhalit, k tomu je zapotřebí speciální vyšetření zaměřené na rovnovážné ústrojí. Těsně po nehodě příznaky navíc nebývají příliš rozpoznatelné. A později si je s nehodou postižení nespojí.

Upozorněte lékaře na autonehodu

Pokud pociťujete výše popsané potíže a můžete je spojit s nedávnou autonehodou či jiným prudkým pohybem hlavy (ke zranění tohoto typu může dojít také třeba při sportu - nebezpečný je například fotbal), upozorněte na tento fakt svého lékaře. Jinak hrozí, že vás odešle domů s tím, že vám nic není. Platí, že náchylnější k opěrkovému syndromu bývají děti a ženy, které nemají tak vyvinuté krční svalstvo jako muži.

Na bolesti vyvolané opěrkovým syndromem zabírají léky jen částečně, mnohem důležitější je rehabilitace, která napraví narušené nervové cesty. Někdy je nutná návštěva chiropraktika, který dokáže nemocnému ulevit od bolestivých příznaků. Léčba je nejúčinnější, když se s ní začne co nejdříve, i tak se může natáhnout i na několik měsíců.

Jak správně nastavit opěrku hlavy

Opěrku byste měli mít také co nejblíž hlavě. Máte mít horní hranu zároveň s nebo nad temenem hlavy, aby nedošlo k zalomení páteře o horní hranu příliš nízko položené opěrky.

Opěrku co nejvíce natočte k hlavě, aby dráha, na které hlava zrychluje než narazí do opěrky, byla co nejmenší.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz