Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

  12:00aktualizováno  12:00
Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Řidiči v dešti často spoléhají na moderní vybavení svého vozu, fyzikální zákony ale dokáží divy. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí pneumatika o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. Čtyři takové gumy u auta tedy v součtu každou sekundu odvedou 140 litrů vody.

Fotogalerie

Uvádějí to odborníci z českého Týmu silniční bezpečnosti. Zároveň varují řidiče, aby za deště, zvláště silnějšího, automaticky nespoléhali ani na zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce.

„Každodenní zkušenost dokazuje, že řada řidičů je přesvědčena o opaku. Výkonný vůz napěchovaný moderními asistenčními systémy a vybavený účinnými brzdami považují za záruku naprostého bezpečí. Bohužel často mylně,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pravidelná kontrola pneumatik a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou podle Budského projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5krát, na dálnici dokonce pětkrát. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává.

Období přezouvání na letní pneumatiky stále ještě trvá, pokud se chystáte na výměnu, pozorně zkontrolujte, zda nemají nějaké boule nebo poškození konstrukce.

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým...

A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu.

A rozdíly mohou být skutečně významné. Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými tři milimetry však bude potřebovat o deset metrů více.

A vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Zatímco v prvním případě stačí řidič před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší.

Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se totiž úměrně zmenšuje se zvyšující se rychlostí jízdy a opotřebením běhounu. Nová pneumatika se při rychlosti 75 km/hod stýká s povrchem vozovky o čtvrtinu menší plochou než při jízdě krokem, pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 procent. A pokud máte pneumatiky na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, dotýkají se s vozovkou už jen ze 16 procent.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Najdete na iDNES.cz