Placené parkování má být i hlídané

aktualizováno 
Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Jürgen Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Ruzyni, kde za den stání na letištním parkovišti zaplatil 350 korun. "Když jsem se po čtyřiadvaceti hodinách vrátil, auto bylo pryč. V budce sedící muž mi řekl, že provozovatel za odstavené vozy neručí. Prý nejde o parkoviště hlídané, nýbrž jenom placené," líčí Winkler. Svým příběhem se zařadil k motoristům, kteří jsou ze zdejších parkovacích praktik rozčarováni: existuje vůbec při odstavení auta na placeném parkovišti jistota, že je pod dohledem?
I další zkušenosti ukazují, že provozovatelé placených parkovišť odpovědnost za vozidla odmítají. Právníci však jsou jiného názoru a tvrdí, že provozovatelé parkovišť za automobily a motocykly ručí. Právnička Renata Červená z ministerstva spravedlnosti říká, že záleží také na okolnostech konkrétního případu. "Státní orgán k tomu jednoznačný verdikt nedá, rozřešení musí udělat soudy," doplňuje Červená.

Řidič má šanci

"Majitel auta má samozřejmě právo na náhradu škody za vůz odcizený z parkoviště," tvrdí právník Michal Dlabola z právní pojišťovny pro motoristy D .A.S. "Pokud někdo nabízí odstavení auta na parkovišti za peníze, vždy ručí za vozidlo i za jeho příslušenství. Nic na tom nemění ani informace obsluhy před vjezdem na parkoviště, že jde o místa nehlídaná." Na ruzyňském letišti se však jakékoliv odpovědnosti za vozy zcela zříkají. "Nikde tady neuvidíte značku parkoviště. A poplatek, který u nás zaplatíte, není parkovné," tvrdí dispečer ruzyňské parkovací plochy Filip Novák. Michal Dlabola s takovým názorem nesouhlasí: "Stačí, když má plocha znaky parkoviště, což je v případě ruzyňského areálu naprosto nepopiratelné. Okradený se s provozovatelem může soudit. Věřím, že by uspěl." Dlabolův názor podporuje také pražský právník Zdeněk Svátek, který se věnuje dopravním problémům: "Z praxe znám případ, kdy řidič našel své auto na placeném parkovišti nabourané a majiteli plochy nezbylo než škodu uhradit. Bohužel, mnozí provozovatelé budou asi stále tvrdit, že za auto nezodpovídají." Jedním z takových příkladů je třeba Zlín. Jeho magistrát vlastní několik parkovišť, za jejichž užívání řidiči platí, odpovědnosti za auta se však město zříká. "Žádné z našich parkovišť není hlídané, jsou jen placená," tvrdí všem Emílie Klinkovská z odboru dopravy zlínského magistrátu.

Mnohdy chybí výběr

V nejasné situaci tak řidiči nezbývá než se před zaparkováním a zaplacením zeptat, zda platí pouze pronájem za místo, nebo mu obsluha také auto pohlídá a zaručí finanční náhradu v případě, že vůz někdo ukradne. A podle toho se zachová: buď zůstane a zaplatí, nebo pojede jinam. Potíž je však v tom, že volba mnohdy neexistuje. Za vše hovoří situace na už zmíněném ruzyňském letišti, kde přišel o luxusní vůz Jürgen Winkler. Jiná možnost k odstavení vozidla než uvedené parkoviště v okolí jednoduše není. Placená parkoviště motoristy provázejí doslova všude: od měst a obcí přes turisticky oblíbené hrady a zámky až po horská zimní střediska. A všude tam, kde auta zůstávají stát delší čas, se pohybují zloději. "Nelze vyloučit podezření, že na některých parkovištích obsluha dává zlodějům tipy ke krádežím. V mém případě na ruzyňské ploše podivně selhal kamerový systém, který podle mého názoru mohl zloděje pomoci odhalit," míní Winkler. Konkrétně on na tom není tak zle, zdlouhavé soudní spory ho nečekají, neboť měl vůz pojištěný. "Jiní jsou na tom hůř, když za odcizená auta nedostanou ani korunu," doplňuje Winkler.

Platit, nebo odjet?

Motoristé hovoří někdy až o chaosu, který se tuzemského parkování motorových vozidel leckde zmocnil. Kritizují například, že často nevědí, kdy vjíždějí na placená parkoviště. Někdy je pod značkou málo čitelná tabulka s cenami parkovného, jindy ani ta ne. Tak se stává, že řidič zaparkuje, najednou se u vozu objeví muž s brašnou a motoristovi nezbývá než zaplatit. "Takový obchod je přinejmenším nesolidní. Já bych takového výběrčího od svého auta vyhnal," reaguje pražský dopravní právník Pavel Fastr. Ale současně připouští, že jen málokterý šofér v takové situaci z parkoviště odjede, spíše zaplatí.


Na parkovišti před ruyzňským letištěm stojí odstavené voyz i několik dní. Parkovné tu není levné, a na auta přitom nikdo nedohlíží.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz