Úterý 2. března 2021, svátek má Anežka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. března 2021 Anežka

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před nadcházející sezonou. Ale před mnoha desetiletími tomu tak nebylo. Pneumatikářská firma Pirelli se teď pochlubila výročím málo známého vynálezu, který byl jednou z cest k širokému přijetí zimních pneumatik.

Pirelli BS3 | foto: Pirelli

Než se zimní pneumatiky staly takovou samozřejmostí, jakou jsou dnes, vedla k tomu poměrně dlouhá cesta. A mnohé kroky na ní jsou dnes vlastně zapomenuty, jak ukazuje výročí, které si připomíná pneumatikářská společnost Pirelli. Dnešní dvorní dodavatel plášťů pro Formuli 1 totiž slaví 60 let od uvedení hodně neobvyklé pneumatiky Pirelli BS3.

Fotogalerie

Ta byla poprvé světu představena v říjnu roku 1959 na autosalonu v Turíně a šlo o opravdu originální technické řešení. A jak se ukázalo, na řadu let i řešení praktické, nikoli o žádnou slepou uličku v historii motorismu.

Kouzlo celého vynálezu je skryto už v samotném názvu pneumatiky. Zkratka BS totiž znamená italsky „battistrada separata“ neboli samostatný běhoun. Možná se trochu u Pirelli inspirovali takzvaným protektorováním pneumatik, kdy se již na sjetý běhoun aplikuje nová vrstva a znovu zapeče. Jenže u Pirelli se obešli bez zapékání, a snadno tak šlo na jedné kostře měnit běhoun za ten s letním nebo zimním vzorkem. Pneumatika jako by se doslova převlékala.

Výměna přitom byla velmi snadná, vlastně mnohem jednodušší než současné sundavání celých kol nebo dokonce přezouvání pneumatik na stejném ráfku. Tady zase přišla inspirace z jiného řešení pro provoz na sněhu a ledu: sněhových řetězů.

První zimní pneumatika

Za první specializovanou zimní pneumatiku je považován plášť Kelirengas z roku 1934, který vytvořila gumárenská společnost Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö. Plášť Nokia Kelirengas byl určen pro nákladní vozy, v roce 1936 se pak objevil i obdobný plášť pro osobní auta nazvaný Lumi-Hakkapeliitta. Označení Hakkapeliitta pak dodnes používají zimní pneumatiky koncernu Nokian, který je přímým nástupcem někdejších gumáren.

Fungovalo následovně: když chtěl uživatel (či mechanik) vyměnit dezén pneumatiky, bylo potřeba ji částečně vypustit, pak šly sejmout pásy aktuálního dezénu (byly tři). Na původní místo se osadily pásy nové a pneumatiku bylo potřeba opět dohustit na správný tlak. Právě dohuštění pak zajistilo pevné přilnutí běhounu ke kostře pneumatiky. Nic nebylo třeba zapékat, lepit či jinak spojovat, postačil tlak a správný tvar jednotlivých dílů této skládačky. Mimochodem, běhoun letního vzorku byl shodný s tehdejší pneumatikou Cinturato, tuto modelovou řadu Pirelli drží dodnes, byť se samozřejmě rozvinula do mnohem sofistikovanější podoby.

Celý systém byl tak jednoduchý, že se poměrně dobře ujal. Pirelli také uzavřelo dohodu se známým řetězcem Autogrill a v jeho servisních centrech podél dálnice, která spojovala jih Itálie se severem (slavná Autostrada del Sole), tak technici pneumatikářské společnosti zákazníkům na přání běhoun vyměnili, zatímco oni si mohli dát v restauraci u daného odpočívadla oběd nebo kávu.

Autory tohoto jedinečného řešení jsou Giuseppe Lugli a Carlo Barassi. Lugli byl šéf fyzikální laboratoře Pirelli a nadšený lyžař, který usoudil, že řetězy, které vlastně původně sloužily pro lepší trakci třeba zemědělských strojů na polích, nejsou pro automobil ideálním řešením. Barassi, který tehdy působil coby šéf vývoje, je pak podepsán pod patentem na řešení BS3, 

Pneumatika Pirelli BS3 se dočkala i nasazení v motorsportu. V Rallye Monte Carlo v roce 1961 ji obulo 28 posádek, z toho 23 dojelo do cíle. Chytré řešení ale nakonec mělo i nevýhody, které se ukázaly s rostoucím výkonem automobilů v podstatě nepřekonatelné. Silné motory a čím dál sofistikovanější podvozky schopné přenášet do té doby nevídaná boční přetížení byly jednoduše na tuto jednoduchou konstrukci příliš. A tak postupně přišel čas speciálních zimních pneumatik. Ostatně, účast v rallyovém sportu pomohla Pirelli vyvinout i první samostatnou zimní pneumatiku této značky – plášť MS35.

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

Mord v hospodě U Dvou koček. Zloději odnesli cigarety, víno a ruce oběti

Premium Okolo pouličních lamp tančily roje vloček. Sníh propůjčil pražským ulicím něžný a romantický vzhled. Jen jediné...

  • Další z rubriky

Fenomén Toyota. V krizi neohroženě jede, teď staví město budoucnosti

Jednoznačným vítězem všeho, co se dnes v hlavně v Evropě v autoprůmyslu děje, je Toyota. Konkurence útrpně snáší rány,...

Ford hlásí čistě elektrickou budoucnost. Malou výjimkou budou dodávky

Přechod na čistě elektrický pohon hlásí v poslední době jedna automobilka za druhou. K aktuálnímu trendu se přidala i...

Marná víra v jednu stopu. Auta vyvažovaná gyroskopem jezdila, hitem se nestala

Premium Je to přesně sto deset let, co vyšel ve Spojených státech román popisující dobrodružnou cestu dvou mladíků v jejich...

Létající Fin zemřel. Uměl vítězit na ledu i v Africe

Čtveřice jezdců Michèle Moutonová, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist a Walter Röhrl udělala z Audi Quattro rallyovou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...