Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 15. prosince 2019 Radana, Radan

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

aktualizováno 
Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před nadcházející sezonou. Ale před mnoha desetiletími tomu tak nebylo. Pneumatikářská firma Pirelli se teď pochlubila výročím málo známého vynálezu, který byl jednou z cest k širokému přijetí zimních pneumatik.

Pirelli BS3 | foto: Pirelli

Než se zimní pneumatiky staly takovou samozřejmostí, jakou jsou dnes, vedla k tomu poměrně dlouhá cesta. A mnohé kroky na ní jsou dnes vlastně zapomenuty, jak ukazuje výročí, které si připomíná pneumatikářská společnost Pirelli. Dnešní dvorní dodavatel plášťů pro Formuli 1 totiž slaví 60 let od uvedení hodně neobvyklé pneumatiky Pirelli BS3.

Fotogalerie

Ta byla poprvé světu představena v říjnu roku 1959 na autosalonu v Turíně a šlo o opravdu originální technické řešení. A jak se ukázalo, na řadu let i řešení praktické, nikoli o žádnou slepou uličku v historii motorismu.

Kouzlo celého vynálezu je skryto už v samotném názvu pneumatiky. Zkratka BS totiž znamená italsky „battistrada separata“ neboli samostatný běhoun. Možná se trochu u Pirelli inspirovali takzvaným protektorováním pneumatik, kdy se již na sjetý běhoun aplikuje nová vrstva a znovu zapeče. Jenže u Pirelli se obešli bez zapékání, a snadno tak šlo na jedné kostře měnit běhoun za ten s letním nebo zimním vzorkem. Pneumatika jako by se doslova převlékala.

Výměna přitom byla velmi snadná, vlastně mnohem jednodušší než současné sundavání celých kol nebo dokonce přezouvání pneumatik na stejném ráfku. Tady zase přišla inspirace z jiného řešení pro provoz na sněhu a ledu: sněhových řetězů.

První zimní pneumatika

Za první specializovanou zimní pneumatiku je považován plášť Kelirengas z roku 1934, který vytvořila gumárenská společnost Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö. Plášť Nokia Kelirengas byl určen pro nákladní vozy, v roce 1936 se pak objevil i obdobný plášť pro osobní auta nazvaný Lumi-Hakkapeliitta. Označení Hakkapeliitta pak dodnes používají zimní pneumatiky koncernu Nokian, který je přímým nástupcem někdejších gumáren.

Fungovalo následovně: když chtěl uživatel (či mechanik) vyměnit dezén pneumatiky, bylo potřeba ji částečně vypustit, pak šly sejmout pásy aktuálního dezénu (byly tři). Na původní místo se osadily pásy nové a pneumatiku bylo potřeba opět dohustit na správný tlak. Právě dohuštění pak zajistilo pevné přilnutí běhounu ke kostře pneumatiky. Nic nebylo třeba zapékat, lepit či jinak spojovat, postačil tlak a správný tvar jednotlivých dílů této skládačky. Mimochodem, běhoun letního vzorku byl shodný s tehdejší pneumatikou Cinturato, tuto modelovou řadu Pirelli drží dodnes, byť se samozřejmě rozvinula do mnohem sofistikovanější podoby.

Celý systém byl tak jednoduchý, že se poměrně dobře ujal. Pirelli také uzavřelo dohodu se známým řetězcem Autogrill a v jeho servisních centrech podél dálnice, která spojovala jih Itálie se severem (slavná Autostrada del Sole), tak technici pneumatikářské společnosti zákazníkům na přání běhoun vyměnili, zatímco oni si mohli dát v restauraci u daného odpočívadla oběd nebo kávu.

Autory tohoto jedinečného řešení jsou Giuseppe Lugli a Carlo Barassi. Lugli byl šéf fyzikální laboratoře Pirelli a nadšený lyžař, který usoudil, že řetězy, které vlastně původně sloužily pro lepší trakci třeba zemědělských strojů na polích, nejsou pro automobil ideálním řešením. Barassi, který tehdy působil coby šéf vývoje, je pak podepsán pod patentem na řešení BS3, 

Pneumatika Pirelli BS3 se dočkala i nasazení v motorsportu. V Rallye Monte Carlo v roce 1961 ji obulo 28 posádek, z toho 23 dojelo do cíle. Chytré řešení ale nakonec mělo i nevýhody, které se ukázaly s rostoucím výkonem automobilů v podstatě nepřekonatelné. Silné motory a čím dál sofistikovanější podvozky schopné přenášet do té doby nevídaná boční přetížení byly jednoduše na tuto jednoduchou konstrukci příliš. A tak postupně přišel čas speciálních zimních pneumatik. Ostatně, účast v rallyovém sportu pomohla Pirelli vyvinout i první samostatnou zimní pneumatiku této značky – plášť MS35.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mercedes GLB je SUV, co konečně dává rodině smysl. K tomu skvěle jezdí

Původně jste si šli pro velké MPV, ale sedmimístné u Mercedesu nenabízejí. Vlastně ano, ale musíte ho odhalit zabalené...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Los Angeles Motor Show: vzpomínka na staré dobré osmiválcové časy

Stručně řečeno, Kalifornie rozhodně neznamená přepych na každém kroku, ale ukazuje, co se stane se státem, který...

Premium

Automobilky v EU zaměstnávají téměř 14 milionů lid. Německo vévodí

Ve všech vyspělých státech patří automobilový průmysl k nejdůležitějším odvětvím hospodářství. Ve 26 evropských zemích...

Premium

Kamera za čelním sklem ochrání před problémy. Jak vybrat tu správnou

Zahrát v dobrém filmu by si chtěl kdekdo, ale na těchto nahrávkách se nikdo objevit netouží. Spíš než soškou Oscara to...

Prodej aut v Číně dál klesá. Pro Škodu je to stále největší trh

Prodej aut v Číně se snižuje už sedmnáct měsíců v řadě. A vyhlídky na příští rok nejsou lepší. Podle prognózy čínského...

Najdete na iDNES.cz