Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Phaeton je útokem VW na luxus v řádu milionů

  9:04
Německá automobilka Volkswagen se před pěti lety rozhodla vstoupit mezi nejluxusnější značky a před týdnem to udělala. Na domácí trh postavila svou novou limuzínu. Redaktoři MF DNES byli mezi prvními, kdo usedli za její volant. Phaeton už naprosto opustil kategorii laciných, dobrých německých aut, kvůli nimž byla mateřská továrna s názvem "lidový vůz" založena.

Je to kompaktní konzervativní a technicky dobře propracovaná limuzína. Vnější rysy zachovávají příslušnost k liniím VW, ale příď je robustnější a záď splývavá i přes kufr. Upozorní na sebe i ostrý úhel sklonu čelního skla. Světlomety mají na obou koncích nekonfliktní tvar a jen zadní světla jsou uvnitř složena z diod. Interiér dává v platu vyniknout dost podstatnému podílu leštěného dřeva - samozřejmě především vpředu - a snad po vzoru mercedesu jsou střední konzolí velmi rozhodně oddělena přední sedadla.

Řidič má před sebou klasickou sestavu přístrojů a mezi nimi podobně rozměrný display palubního počítače. Jsou sem svedeny jen ty nepodstatnější funkce. Hlavní obrazovka počítače je na střední konzoli. Funkcí je tolik, že k praktické výuce nabízí VW ještě před převzetím nového vozu trenažér a lektora. Ovládání radiopřijímače, telefonování, tempomat a listování nabídkou funkcí je i na dvou svislých klávesnicích na volantu.

V nabídce motorů má pro phaetona výrobce tři agregáty: benzinový 3.2 V6 a 6.0 W12 a pětilitrový diesel V10 TDI. Redaktoři MFD měli k dispozici nejsilnější benzinový motor s výkonem 177kW/241k, který disponoval úctyhodným točivým momentem plných 315Nm. Převodovka byla automatická, i když k tomuto pohonu je možné žádat i manuál. Výkon motoru udělal ze dvou nebo tří prvních rozjezdů na křižovatkách nepohodlnou jízdu, protože letecky silný agregát donutil i těžkou limuzínu vyrazit kupředu. Na vozovku přenášejí přitom sílu pohonu všechna čtyři kola.

Náklony a nerovnosti za jízdy koriguje pneumatické odpružení. Pozoruhodností je důsledná snaha o co nejdokonalejší odhlučnění motoru. U phaetonu je to dovedeno tak daleko, že už od rychlosti kolem 130 km za hodinu překrývá chod vozu aerodynamické tření, a to přitom díky souvislé karoserii neopustí limit luxusního šumu. Na německém trhu se phaeton začal prodávat nejméně kolem 65 tisíc eur a v ČR lze první vozy očekávat na podzim za cenu od dvou milionů korun.

Vůz zapůjčený redakci měl hodnotu zhruba tři miliony korun. Jeho průměrná spotřeba při normální jízdě nepřesáhla 17 litrů. Omezovač rychlosti byl nastaven na 250 km v hodině a při dálničním provozu na maximálních výkonech spotřeboval nejméně 25 litrů na 100 kilometrů. Z tahu motoru bylo patrné, že po vyřazení omezovače by nejvyšší dosažitelná rychlost mohla narůst až ke třem stům kilometrů za hodinu.

Šéf vývoje se rád pochlubí
Šéf vývoje phaetonu Werner Wilhelm najezdí ročně mnohokrát víc, než je běžný německý průměr, až osmdesát tisíc. Většinu z těch kilometrů v poslední době najezdil phaetonem. Z nové manufaktury VW v Drážďanech má jeden z otců phaetonu dobrý pocit. Vůbec mu nevadí, že je to velmi futuristická stavba. Nebojí se ani, že by se stala jenom jakýmsi skleněným monstrem, do něhož smějí jenom ti, kdo tu pracují, a zákazníci a skutečný běžný městský život sem nikdy nepronikne. Už dnes to tak prý vůbec není: Každý den přijde přes 250 návštěvníků na prohlídku. Původně jsme počítali tak se stovkou. První den jsem tu měl s sebou svou ženu. Musel jsem ji nechat chvíli samotnou v bufetu. Přišel jsem po deseti minutách a ona se bavila s dalšími osmi lidmi. Kdyby ta budova vyvolala nějaký skličující pocit, asi bych ji zase našel jen tak s kafem... Stejně působivé jako celá stavba jsou ve skleněné továrně křiklavě bílé montérky dělníků. Když se Wernera Wilhelma zeptáte, jestli to má mít nějaký symbolický význam, řekne s pobavením: "Samozřejmě. Mám to vysvětlovat...?" Když VW začal hledat lidi na výrobu phaetonu, ani moc dlouho to prý netrvalo. Museli z deseti tisíc uchazečů vybrat osm set. Podstatně déle trvalo jejich školení. Přitom prý lektoři mysleli i na potlačení rizika duševní únavy každého, kdo dělá na běžícím pásu. Werner Wilhelm si sám moc dobře pamatuje na grotesku Charlieho Chaplina, který předváděl, jak se dá při práci na pásu přijít o rozum: "Naši lidé umějí dělat většinu prací. Nejsou připoutáni na jediné místo. Kolem pásu není nikde vidět třeba židli nebo značku na podlaze. I během výroby mají čas zajít jeden za druhým a popovídat si. A nikdo je za to nebude kárat," vysvětluje Werner Wilhelm.

Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...