Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

MPV hynou, když před 25 lety jedno z nich závodilo, rostly prodeje všem

MPV hynou, když před 25 lety jedno z nich závodilo, rostly prodeje všem. Peugeot 806 byl stvořený, aby vozil děti do školy. V roce 1995 jej ale v Belgii přestavěli na závodní cesťák a postavili na start čtyřiadvacetihodinovky ve Spa. Bláznivý pokus prý tehdy zvedl prodeje všech „empévéček“, i když auto závod nedokončilo.

Peugeot 806 Procar | foto: Gipimotor

Nápad udělat z rodinné dodávky závodní auto se zrodil v hlavě reklamního stratéga Pascala Witmeura. Ten se na jednu stranu staral o reklamu pro belgické zastoupení Peugeotu, na druhou stranu organizoval národní šampionát Procar. Tak co to dát dohromady? Super nápad! Jenže jediné, co bylo skutečně potřeba propagovat, byl první „eurovan“ – MPV, které se prodávalo nejen jako Peugeot, ale i Citroën, Fiat a Lancia. Přesto se do toho Witmeur pustil.

„Všichni tehdy říkali, že víceprostorové auto je jen nevkusný náklaďák. Tak jsem nadhodil, že bychom ho mohli přihlásit na 24H ve Spa,“ vzpomíná dnes pětašedesátiletý závodník. Závod se jel na konci července, ještě v květnu byl ale celý projekt v plenkách. „Poskládat to auto bylo jako puzzle. Některé dílky jsme vzali ze závodního Peugeotu 306 Maxi. Výkon motoru se blížil ke 300 koním, podvozek byl ale v základu pořád z modelu 806. Byl to prostě cestovní speciál, jen trochu vyšší a delší než ostatní,“ směje se Witmeur. Dalšími dárci dílů se staly „napříč generacemi“ i výběhový Peugeot 405 Mi16 a naopak nastupující Peugeot 406 Supertourisme, ze kterého pocházela šestistupňová sekvenční převodovka.

Kromě techniky musel tým bojovat i s odporem soupeřů. Ti měli k autu celou řadu výhrad. Báli se, že řidič sedící vysoko za volantem standardní nižší cesťáky přehlédne. Strach měli i ze soubojů, u cesťáků se totiž kontakt mezi vozy posuzuje mnohem mírněji než třeba u formulí a nějaké to „šťouchnutí“ patří k dobrému závodu stejně jako bitky k NHL. A aby do vás šťouchlo auto, které má o pár set kilo víc, moc nechcete. A soupeři se báli i toho, že auto bude na trati, kde se při čtyřiadvacetihodinovce pohybuje kolem padesáti vozů a je na hraně své propustnosti, zavazet.

Ta poslední obava se rozplynula už v kvalifikaci. Dodávka pro maminky s četným potomstvem skončila dvanáctá z asi padesátky vozů. A v konkurenci své třídy PROCAR byla dokonce třetí. To už byl bílý „mamut“ vyčnívající ze startovního pole miláčkem publika. Witmeur nenechal s posvěcením belgického Peugeotu nic náhodě, takže posádka byla nacionálně vyvážená – vždy po jednom jezdci bylo z Valonska, z Vlámska a z „neutrálního“ Bruselu. S Witmeurem se za volantem střídali Eric Bachelart a Phillip Verellen.

Witmeur pořád akci bral především jako velkou „předváděčku“ osmsetšestky. Potřeboval tedy na závody dostat co nejvíc zákazníků segmentu MPV, který se v té době teprve rodil. V roce 1995 nebyly pořádně ani maily, Witmeur tedy nakoupil od konkurence adresy jejich zákazníků – majitelů Renaultu Espace a Volkswagenu Sharan – a poslal jim pozvánky. Přišlo 2 800 lidí. „Naší ideou bylo, že přijdou celé rodiny, aby se děti podívaly, jak závodí auto, se kterým jezdí rodiče,“ vysvětluje Witmeur.

Proti „náklaďáku“ stály tehdy na startu třídy Procar tradiční cesťáky – BMW 318, Opel Vectra a Honda Accord. „S tím autem se jezdilo fakt dobře. A líbilo se i fanouškům, možná proto, že pořád jezdilo po dvou,“ popisuje Witmeur. A říká, že mu pak chodili děkovat i obchodníci jiných značek nabízejících MPV. „Tenhle kousek pomohl dostat víceprostorová auta mezi lidi.“ Belgický Peugeot nechal natisknout 5 000 plakátů, které Witmeur všechny rozdal podepsané. „Na pár hodin jsem byl slavnější než Johny Hallyday,“ směje se s tím, že na závod dorazily nejspíš i tisíce dělníků z francouzské továrny Sevel Nord ležící nedaleko za belgickou hranicí. Právě tam se Peugeot 806 montoval.

Samotný závod úplně šťastně pro trio v „empévéčku“ neskončil. Už v první hodině musela posádka řešit problém s brzdami, poté se přidaly potíže s diferenciálem a ještě před koncem první desetihodinovky musela odstoupit. Auto je dnes u bruselských specialistů na exkluzivní a závodní auta Gipimotor, kteří jej nabízejí k prodeji. Auto je – odbornou hantýrkou – ve stádiu započaté renovace. O cenu si zájemci musí říci přímo v Gipimotoru.

Autor:
  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Ženy za volantem: jezdí kratší cesty a auto tolik nevyužívají

Spousta mužů za volantem by řidičky z mapy českých cest nejraději vymazala, prý zdržují a jejich chování se nedá...

Každé čtvrté auto se prodá přes internet, věří v Mercedesu

Exkluzivně Nákup auta na internetu musí být snadný, jako když vybíráte knihu, říká Britta Seegerová, která je členkou...

Šlapací laurinka se škodovkou: kovářské umění proti karbonové moderně

Firma dvou Václavů, zapálených cyklistů Laurina s Klementem, začínala před jeden a čtvrt stoletím s velocipedy. Z muzea...

SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker
SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker

Kdo by neměl rád puding? Chutná skvěle samostatně, se šlehačkou a čerstvým ovocem, ale i jako náplň do dortů. Navíc je přirozeně bezlepkový. Nyní...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....