Černá budoucnost Passatu a Superbu, střední třída v Evropě stále padá

  10:09
Kdysi jeden z nejoblíbenějších tržních segmentů klesá desetiprocentním meziročním tempem. Přesto se najdou odvážlivci, kteří do něj míří. Nově příchozí, jako je třeba pohledný Peugeot 508, budou muset uspět v houstnoucí konkurenci SUV.
Peugeot 508

Peugeot 508 | foto: Peugeot

Ještě v 90. letech a na začátku 21. století byly vozy jako VW Passat, Ford Mondeo nebo Opel Vectra symbolem solidního ekonomicko-sociálního postavení. Dnes? Lidé si raději koupí stylovější, ale zavalitější SUV. 

Ukazují to tržní výsledky zpracovávané průběžně společností JATO Dynamics: loni se v klasické střední třídě prodalo 540 000 vozů, což znamenalo meziroční pokles o 12 %, letos analytici z LMC Automotive očekávají opět o 10 % nižší výsledek a v roce 2021 by registrace měly klesnout ke 400 000 vozům. Propad by mohl skončit ustálením poptávky až v roce 2022. 

Celkový objem prodejů navíc z manažerských sedanů a kombíků dělá problematický produkt: SUV negativně ovlivňují výsledky i v dalších klasických třídách (malé vozy, nižší střední třída), ty ale celkově vykazují stále vysoké objemy. Střední třída je však v celkovém pořadí tržních segmentů až devátá.

Řada automobilek tedy svou přítomnost v kdysi lukrativní kategorii zvažuje. Silnou pozici mají snad jen produkty koncernu Volkswagen. Passat třídě v celoevropském měřítku neohroženě vládne, Superb se přetahuje o druhé místo s Opelem Insignia, který (i díky vloni uvedené nové generaci) patří ke skokanům segmentu s největším nárůstem tržního podílu. Dobře se vede rovněž VW Arteon. Další výrobci jen paběrkují, Renault tápe se svým (relativně novým) Talismanem, prodeje padají Mondeu, Mazdě 6 i Toyotě Avensis. Řada kdysi tradičních modelů Evropu již opustila – příkladem budiž Honda Accord nebo Citroën C5.

A skončí i zmiňovaný Avensis. Toyota ho nahradí sedanem Camry s hybridním pohonem. Je to pro ni relativně snadné řešení, auto běžně prodává v USA nebo ve východní Evropě. Novinka má být zaměřena na fleetové zákazníky požadující nízké emise CO2, dovážet se k nám bude z Japonska.

Svezení Peugeotem 508

Není jen krásný, také parádně jezdí

Nová generace je relativně kompaktní, extravagantně stylizovaná a jasně se profiluje jako cestovní vůz se sportovním charakterem. Více čtěte ZDE

Peugeot 508
Peugeot 508

Peugeot naopak zvolil odvážnější cestu. Dynamicky pojatá druhá generace 508 bude, stejně jako úspěšná Škoda Superb, nabízena v provedení liftback a kombi, Peugeot od ní ale nečeká, že by měla konkurovat třídnímu vládci v podobě VW Passat: příští rok chce v Evropě vyrobit na 80 000 „pětsetosmiček“, přičemž Passatu se za prvních pět letošních měsíců prodalo necelých 75 000 kusů. Příklon k výklopné zádi se s ohledem na tržní výsledky zdá rozumný: prodeje liftbacků rostly za prvních pět měsíců letošního roku o 39 %, sedany naopak o 20 % klesly.

V případě Fordu pak existují pochybnosti ohledně Mondea, automobilka již oznámila, že její současná americká nabídka sedanů neprojde generační obměnou. To by mělo platit i pro model Fusion, který odpovídá evropskému Mondeu. Sama automobilka se nechce k budoucnosti Mondea nijak vyjadřovat, a nahrává tak různým spekulacím. David Oakley z LMC Automotive například předpokládá, že se Mondeo naprosto promění, mohl by ho podle něj nahradit elektromobil, který se bude vyrábět v Číně.

S ohledem na aféru Dieselgate se také mění chutě zákazníků v oblasti pohonných ústrojí. Diesely sice segmentu stále s 60 % na trhu vládnou, ale jejich podíl klesá ve prospěch benzinových motorů (+ 63 %) a hybridů (+ 89 %). Posun k hybridům bude na každý pád pokračovat: v současné době ho nabízí Volkswagen (Passat GTE), Kia (Optima PHEV), Ford má hybridní Mondeo bez možnosti nabíjení ze zásuvky. Na příští rok se pak chystá hybridní Superb a dvojice Peugeot 508 a Toyota Camry.

V roce 2022 by tedy typický zástupce neprémiové střední třídy mohl být liftback s hybridním pohonným ústrojím. Vyznavači velkých sedanů a kombíků se však bát nemusí. „Tržní prostor pro neprémiové vozy střední třídy jen tak nezmizí,“ říká David Oakley z LMC Automotive. „Pro lidi, kteří nechtějí tolerovat vyšší spotřebu SUV, ale chtějí praktické auto, je střední třída stále skvělou volbou. Kupují si ji řidiči Uberu i velcí fleetoví zákazníci,“ potvrzuje Oakleyho slova Felipe Munoz z JATO Dynamics. Jen výběr bude podle všeho o poznání užší, než byl před několika lety.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...