Automobily s karoserií typu shooting break, které proslavil zejména Aston Martin DB5 od karosárny Radford pro lovce a milovníky psů, měly vždy zvláštní kouzlo. Snažily se sladit sportovní charakter dvoudveřového kupé s velkým nákladovým prostorem rodinného kombi.
Vždy se jednalo o malosériové varianty odvozené od sportovních modelů. Pro výrobce se jednalo o spíše okrajové modely, mnoho z nich proto skončilo jen ve stádiu prototypů. To je i případ Peugeotu 504 Break Riviera, který se z dnešního pohledu možná jeví tak trochu jako promarněná příležitost.
Sedan Peugeot 504 z roku 1968 byl velkým komerčním úspěchem. Stal se evropským Autem roku 1969 a prodával se ve velkých počtech (více než 2,8 milionu do roku 1982). Poskytl i základ pro elegantní varianty kupé a kabriolet s karoseriemi nejen navrženými, ale také vyráběnými italskou karosárnou Pininfarina.
Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni![]() |
Ta se v roce 1971 pokusila přesvědčit značku se lvem ve znaku, že odvozené kombi by možná na trhu také našlo své místo. Prototyp Break Riviera se představil na ženevském autosalonu 1971 na stánku italské karosárny a o rok později i na automobilové výstavě v Barceloně.
Skončil ve Španělsku
Reakce Peugeotu ale byla odmítavá. Navzdory počátečnímu zájmu Francouzi nakonec zhodnotili, že by tato verze byla oproti klasickému kombi 504 Break příliš drahá. Nikdy se tak nedostala do výroby. Řada věcí z té doby je zahalena tajemstvím. Existují zkazky o třech prototypech, ale patrně bylo postaveno jen jedno auto, které skončilo kdesi v soukromé sbírce ve Španělsku, kam se dostalo po vystavení na barcelonském autosalonu.
Šéf italské firmy, která vytvořila lahev na mattonku, se zabil na motorce![]() |
Studio Pininfarina měla myšlenku podobného vozu již dříve v plánu. V roce 1967 představilo koncept Fiat-Dino Parigi, a svého záměru na stavbu auta tohoto typu se nevzdalo ani po neúspěchu s peugeotem. Snažilo se zaujmout Fiat a Lancii podobně laděnými koncepty – Maremma z roku 1974 na bázi kupé Fiatu 130 a Lancia Gamma Olgiata o osm let později. Ani ty se ale do výroby nedostaly. Vydat se na konzervativní trh s netradičními verzemi tehdy od výrobců znamenalo notnou dávku odvahy.
Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty![]() |
Určitý úspěch slavila až podobně laděná Lancia Beta HPE z roku 1975 a ve Velké Británii se chytl Reliant Scimitar GTE (1976 až 1980). Volvo zase přišlo s modelem Volva 1800 ES (1972 až 1974), kterého vzniklo slibných 8 077 exemplářů ES.
Dárcem kabriolet místo kupé
Po více než půl století po představení Peugeotu 504 Break Riviera v roce 2022 britská firma HC Classics postavila pro soukromého sběratele věrnou repliku tohoto již zapomenutého auta. Základem dárcovského vozu se stal kabriolet řady 504 první série z roku 1972 s dvojitými světlomety, koncovými světly ve tvaru V a dvoulitrovým motorem. Původní předváděcí vůz ale byl založen na 1,8litrovém kupé.
Smrt skromného génia: autor nejslavnějších ferrari je ani netoužil podepsat![]() |
Projekt 504 Break Riviera představoval pro HC Classics celkem tři roky práce, během kterých se zúročila zkušenost Richarda Carpa s prací ve společnosti Ogle Design v 90. letech 20. století. Tento automobilový nadšenec v roce založil firmu HC Classics, která má zázemí na idylické farmě poblíž Shaftesbury na hranici hrabství Dorset a Wiltshire.
Zvláštní péče a pozornost byla věnována každému detailu konstrukce a vybavení vozu, počínaje počítačovým skenováním dostupných výkresů až po výrobu ocelových panelů z počítačově generovaných forem.
Svět aut smutní, zemřel velikán autodesignu Sergio Pininfarina![]() |
Velká část interiéru původního dárcovského vozu byla použita jako šablona. Boční panely jsou potaženy černým vinylem, který kopíruje původní texturu, zatímco čalounění je z kvalitní krémové kůže. Celkové vyznění je tak ještě mnohem luxusnější.
Kufr jako paluba na člunu Riva
Zadní sedadla byla upravena na míru a lze je, stejně jako u předlohy, sklápět. To ale znamenalo ztrátu pevnostní zadní přepážky, takže podlaha musela být nově vyztužena. I u repliky je zavazadlový prostor obložený ořechovým dřevem ve stylu motorového člunu značky Riva. Kola byla vyfrézována z masivního hliníku, který je pro větší pevnost přinýtovaný na ocelové ráfky. Původní dvoulitrový čtyřválec se vstřikováním paliva s manuální převodovkou z dárcovského vozu byl pro nové potřeby zrepasován. Třešničkou na dortu je originální petrol barva Peugeot „bleu-vert metallise“.
Pininfarina prodal svůj nejvzácnější klenot. Nikdo nechápe proč![]() |
Pozornost byla věnována sebemenšímu detailu. Chromované panty dveří zavazadlového prostoru jsou decentně zakomponovány do sportovních střešních ližin.
Z Peugeotu 504 Break Riviera vyzařuje bezstarostné kouzlo své doby. Je to auto, které i před obchoďákem vypadá fantasticky, neboť z něj vyzařuje kouzlo přímořských letovisek jako Saint Tropez či Nice.