Petr Janda: Nemám rád piráty

  12:49aktualizováno  12:49
Legenda českého big beatu, kytarista a zpěvák Olympiku Petr Janda jezdí mercedesem. Ale nevlastní žádný výstřelek poslední automobilové módy; vůz už má něco za sebou.

Jste téhle značce věrný?

Vím, že značka Mercedes vyjadřuje určitou prestiž, ale není to rozhodně tak, že bych si doma vylepoval plakáty s mercedesy a nosil klíčenku s jejich emblémem. Je to prostě tak, že jezdím mercedesy už asi pětadvacet let, měl jsem jich šest a zatím jsem neseděl v autě, které bych považoval za příjemnější. Je na ně zkrátka spolehnutí. Nemluvě o tom, že i po ojetí se pak slušně prodávají. Má to tedy i tohle ekonomické hledisko.

Ale když jste se zmínil o prestiži... Chtělo by to něco modernějšího, ne?

Už pět let, každé jaro chodívám k Mercedesům zjistit, co mají nového. Ale když se pak podívám, jak jsem na tom v bance, vždycky od toho ustoupím. Rozvedl jsem se, musel jsem koupit byt a nejsem zkrátka dost velký pracháč. Ale letos už bych si opravdu chtěl nového koupit.

Odhaduji věk současného na nějakých deset let.

Ano, přesně deset, je to už oprejskaný, otlučený, ale přitom nemá ani tolik najeto - necelých dvě stě tisíc kilometrů. Já s tím jezdím málo. Tedy přesněji denně jen štreku Praha - Propast, což je u Hrusic, kde bydlím. A pak něco v létě a v zimě na dovolenou, to je tak všechno moje ježdění.

A co koncerty?

Na ty zásadně nejezdím. Myslím si, že slušná kapela by měla mít na profesionálního řidiče, který se o lidi postará.

Ale co zamlada?

To jsme byli hloupí a mladí, to jsme si sami řídili, protože honoráře byly tak malé, že jsme se v řízení střídali, abychom ušetřili. Ale dneska by muzikant měl hrát a řidič řídit.

Takže na bujaré bigbeatové mládí, střídání koncertů a dlouhých přesunů v autě moc rád nevzpomínáte?

Ale jo, já jsem tehdy nebyl první, kdo měl v kapele auto. To si koupil tehdy kytarista Láďa Klein, byl to ojetý ford, myslím, že taunus, a pro nás tehdy znamenal hrozné osvobození. Po letech utrpení, dlouhého čekání a doprošování se v ČSAD, kde jsme si užili nerudných řidičů, kteří nám naschvál netopili a nadávali nám, jsme byli najednou svými pány.

A vaše první auto...

Na to vzpomínám rád. Byl to Ford Cortina, samozřejmě ojetý, ale pro mě to bylo něco úžasnýho. Pamatuji, jak jsem první druhý den, když jsem se vracel domů, vždycky udělal ještě kolečko kolem bloku navíc, abych si ho užil. Tak mi bylo líto, že už jsem doma. Ale měl jsem ho jen týden a naboural ho. Potom byla simca, další dvě cortiny a někdy koncem sedmdesátých let první mercedes. Jako dnes se na něj pamatuji, byla to dvěstědvacítka diesel z Tuzexu, hrozně jsem se na to auto těšil. A hned hrozně naštval. Vezl jsem si ho totiž z Brna z veletrhu a nechtěl jsem věřit tomu, že to vůbec nejelo. Byl jsem už zvyklý na ty živé šestnáctistovky, ale tohle bylo těžké líné auto, lenochod. Pak jsem to trochu rozjel na nějakých sto třicet, víc by to snad ani nejelo, a začal jsem tomu přicházet na chuť... Nikde žádný hluk, drnčení, odnikud nic nefoukalo, prostě královská pohoda. A tehdy se rozhodlo - cítil jsem se v tom bezpečně jako v tanku, jen mi bylo jasné, že příště by to chtělo něco silnějšího. A řeknu vám, že i když jsem v průběhu let dostal různé jiné nabídky od firem, které dělají podobné velké vozy, zůstal jsem značce věrný.

Už jsme hodně mluvili o autech, ale co vy jako řidič, jak byste se charakterizoval?

Začnu od toho, co se se známými lidmi někdy spojuje - od alkoholu. Můžu říct, že nikdy jsem za volantem nepil. Vlastně jen jednou, ve Francii, kde se říká, že to tolerují. Ale pak jsem se při řízení cítil tak mizerně, že od té doby už nikdy. Já si nedám ani pivo. Bojím se, bojím se nejen o sebe, ale i toho, že bych někomu ublížil. Představa soudu, to je pro mě něco strašnýho. A pokud se napiju, objednám si odvoz. Jinak ve městě jezdím velmi opatrně, snažím se myslet na druhé řidiče, dát jim šanci. A nemám rád piráty, kteří berou zprava zleva frontu a pak se do ní cpou. To nikdy nedělám a myslím, že těmhle lidem se jejich bezohlednost vrátí. Venku, to musím přiznat, jezdím rád rychle. A tak žasnu, jak někteří naši řidiči ještě nevědí, že i po dálnici se jezdí vpravo a ne na tříproudových úsecích prostředním pruhem.

Ale rychlá jízda s sebou přináší i větší nebezpečí nehod. Jak jste na tom?

Nepočítal jsem ujeté kilometry, ale půldruhého či dva miliony jsem už najel a měl jsem přitom nehody dvě. Jednu, o níž už jsem se zmínil, kterou jsem absolvoval jako řidič nezralý, a pak takovou zvláštní v Rumunsku. To jsem se zezadu napasoval do kufru škodovce, jejíž řidič předváděl na úplně rovné silnici, jak mu dobře brzdí. Prodával to auto, a tak ho chtěl zájemci předvést, aniž se podíval do zrcátka.

Hudebník Petr Janda.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz