Psík balancující pod zadním sklem, sedící na klíně spolujezdce, štěňátko pobíhající na sedačkách uvnitř vozu nebo na zadním sedadle polehávající kokršpaněl. I takhle může vypadat přeprava psa.
Ani jeden z těchto způsobů není správný. Volný pes uvnitř auta může při prudkém zabrzdění zranit sebe i členy posádky.
Existuje však několik možností, jak jeho přepravu udělat bezpečnější.
Za síť, mříž nebo do boxu
Nejsnazší to mají majitelé automobilů kategorie kombi. Ti mohou dát psa do zavazadlového prostoru, který je oddělený pevnou mřížovou přepážkou, případně sítí.
První varianta je samozřejmě dražší. Například do Škody Fabia stojí pevná mříž včetně práce devatenáct tisíc korun.
Na pořízení sítě, která splní stejný účel, stačí tisícikoruna. Chce to však hledat mezi univerzálními výrobky.
Značková síť například pro Peugeot 307 SW stojí 3885 korun.
"Při přepravě psa v kufru kombíku je potřeba myslet na to, že tam nesmí být žádné volně položené věci, které by ho mohly zranit.
Všechno musí být pevně uchyceno a pes by měl mít dost místa, aby si mohl lehnout,“ radí cvičitelka psů Jaroslava Eisertová.
Další možností je vozit psa v přepravním boxu. Ty se dají koupit pevné plastové nebo levnější látkové, které se hodí hlavně pro menší psy a kočky.
Jejich cena by neměla přesáhnout dva tisíce korun. Na větší psí plemena pak počítejte s boxem, za který můžete utratit pět i více tisíc.
"Když to nejde v kufru, je nejlepší ho vozit za sedadly, případně na zadním sedadle. Tam je ještě lepší box přichytit bezpečnostním pásem,“ doporučuje veterinář Jiří Zajíček.
Přepravka by určitě neměla být vpředu na místě spolujezdce, kde může explodovat airbag.
"Pokud si na cestování v boxu pejsek zvykne odmalička, má ho jako boudu, takže je jakoby ve svém. Samozřejmě je potřeba zvolit správný rozměr. S tím poradí prodejce,“ dodává Jaroslava Eisertová.
Pásy pro psy
Stejně jako lidé, tak i psi mohou mít bezpečností pás. Jde o speciální popruh, který se připne k běžnému bezpečnostnímu pásu v autě. Jeho cena se v závislosti na velikosti psa pohybuje od 150 až po 650 korun.
Zvíře pak může sedět či ležet na zadním sedadle, aniž hrozí, že při krizovém brzdění bude létat uvnitř vozu. Podobný účel splní i síť, která se snadno natáhne za sedadla řidiče a spolujezdce.
Pes se tak může pohybovat pouze na zadním sedadle, kde nikoho neohrozí. Na síť opět stačí pár stokorun.
Poslední možností je závěsné ochranné lůžko na zadní sedadlo, které je nejlepší v kombinaci právě se sítí.
Díky ní a lůžku z nepromokavého a odolného materiálu nehrozí, že by pes znečistil sedadla, může v něm spát, a zároveň se nedostane k řidiči. Dvousedadlové závěsné lůžko se prodává za 850, jednosedadlové za 600 korun.
Co na to zákon?
Za chybnou přepravu zvířete sice nehrozí trestné boby, ale zato citelná pokuta, která může dosáhnout až výše 2000 korun.
Řidič totiž podle zákona musí zajistit jak bezpečnost převáženého zvířete, tak i to, aby při jízdě neohrožovalo řidiče a další osoby. Ale nikde už není vysvětleno, jak má správná přeprava zvířete vypadat.
"Policisté žádný jednotný návod, jak mají posuzovat situace, kdy v autě někdo veze psa nebo kočku, nemají.
Záleží na konkrétní situaci,“ říká Rostislav Plachý z policejního prezidia, podle něhož bývají problémy spíše s menšími psy, kteří mají pohyb uvnitř auta snazší.
"Vím o nehodách, kdy se malý psík snažil dostat k páníčkovi na klín a nedopadlo to dobře. Majitelé velkých psů jsou při jejich přepravě ukázněnější a mají je nějak zabezpečené. Většinou je mají v zavazadlovém prostoru za sítí nebo mříží,“ dodává Plachý.
Například zástupce vedoucího rakovnického dopravního inspektorátu Ladislav Heller problémy v přepravě psů nevidí.
"Nevybavuji si, že bychom za to někdy někoho pokutovali. Lidé na to dost myslí. Větší psy mají za mříží nebo sítí.
Menší pak převáží pod nohama spolujezdce, který ohlídá, aby se pes nepohyboval po celém autě.“
Postup však může být okres od okresu jiný.
"Pokud má řidič za to, že bezpečnost zvířete zajistil, ale přesto mu chce policista uložit pokutu, měl by odmítnout projednání věci na místě a trvat na jejím řešení ve správním řízení,“ radí právník Tomáš Beran.
"V něm bude mít možnost uvést argumenty, které by rozporovaly stanovisko policisty.“
Pomůcky k převážení psa v autě
Existuje několik způsobů, jak správně převážet psa. Mezi nejlevnější varianty patří bezpečnostní popruh, který se dá koupit i za 150 korun. Ti, kdo psa převážejí častěji, však udělají nejlépe, když ho budou vozit v přepravním boxu. Pro psa je nejvhodnější, když si na něj zvykne už jako štěně. Při cestování ho považuje za vlastní prostor, kde se cítí jako v domácím prostředí.
Bezpečnostní autopás
Popruhy pro psy se prodávají v různých velikostech. Dají se přichytit za běžný bezpečnostní pás, proto se hodí do všech automobilů. Pes může v popruhu sedět i ležet. Některé typy lze použít i jako vodítko. Pás pro psa se dá koupit za 150 až 650 korun.
Síť
Dají se koupit sítě za zadní i přední sedadla. Síť za zadní sedadla se hodí do vozů kombi, a nahrazuje tak dražší pevnou mřížovou přepážku. Neoriginální sítě pořídíte do 500 korun. Originální sítě pro konkrétní automobily se prodávají i za více než 3000 korun.
Přepravní box
Prodávají se pevné plastové boxy i přepravky z pevných látkových materiálů. Nabízejí se velikosti pro všechny rasy. Ceny boxů se pohybují od pár stokorun pro nejmenší psy až po tisícové částky pro ty největší. Variantou pro větší psy mohou být i přepravní klece, které jsou ve srovnání s plastovými boxy přibližně o třetinu levnější.
Ochranné lůžko
Kromě toho, že omezí pohyb psa v automobilu, slouží i jako ochrana sedadla před ušpiněním. Je vyrobeno z pevných nepromokavých materiálů. Ve spojení se sítí za přední sedadla je velmi dobrou ochranou psa i posádky. Dvousedadlové závěsné lůžko se prodává za 850, jednosedadlové za 600 korun.
Mříž za zadními sedadly
Hodí se pro vozy kategorie kombi. Živnostníci si při pořízení vozu s přepážkou mohou odečíst devatenáctiprocentní daň z ceny auta. Mříž si mohou koupit i řidiči, kteří auto používají jen k soukromým účelům. Cena se liší podle jednotlivých vozů, ale obvykle se pohybuje okolo dvaceti tisíc korun.