Pentagon: Řidiči už nejsou potřeba

  12:22aktualizováno  12:22
Mezníkem technologického vývoje se možná stane závod Grand Challenge (Velká výzva), který se o víkendu konal v americkém státě Nevada. Trasu dlouhou 212 kilometrů, která vedla přes drsnou Mohavskou poušť, totiž absolvovala auta bez jediného lidského příkazu, píše agentura AP.

Vítězný Toueareg Stanley - Vítězný VW Toueareg Stanley. | foto: Volkswagen

Vozidla řízená důmyslným robotizovaným softwarem dala vědcům naději, že možná už v nepříliš vzdálené budoucnosti se vojenské operace obejdou bez vojáků.

Není tedy divu, že akci, v níž šlo o dva miliony dolarů, sponzorovalo americké ministerstvo obrany.  Na start závodu se postavilo 23 vozidel, které namísto řidiče ovládaly počítače.

Jako první projel cílem modifikovaný volkswagen jménem Stanley hájící barvy Stanfordské univerzity. Svého největšího soupeře, červeného hummera nazvaného H1ghlander překonal již na 164. kilometru. Prý díky technické závadě hummera.

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

Auto, které jezdí bez řidiče

Přečtěte si o VW Touareg Stanley ...VÍCE

Další projel cílem humvee zvaný Sandstorm (Písečná bouře) z Carnegie Mellon University. Čtvrtý skončil Ford Escape Hybrid, možná i proto, že jeho tvůrci, studenti z louisianské Metarie, přišli následkem nedávného hurikánu Katrina při přípravách o celý týden - a někteří také o své domovy.

V sázce byly dva miliony dolarů, které Pentagon slíbil v rámci svého výzkumného obranného projektu DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) tvůrcům nejrychlejšího robotizovaného vozidla. Vítěz musel překonat náročnou trasu pod deset hodin; Stanley to dokázal zhruba za sedm a půl hodiny.

Každé ze soutěžících aut doprovázeli po celou dobu technici DARPy ze země i ze vzduchu, aby zabránili podvádění. V pravidlech závodu je totiž řečeno, že auta musí dojet do cíle bez zásahu lidské ruky. Pořadatelé autům cestu samozřejmě co nejvíce ztížili. Na trase tak autům postavili umělé překážky. Lahůdkou byly tunely, ve kterých počítače závodních speciálů nezachytily signál GPS, potřebný k navigaci.

VÍCE FOTOGRAFIÍ

Pentagon si od závodu slibuje, že podpoří zájem o vývoj robotů, které bude možné nasazovat do bojových operací. A to bez nutnosti dálkového ovládání. Grand Challenge spadá do projektu, na jehož konci je rok 2015, kdy má mít americká armáda třetinu pozemních vozidel bez lidské posádky.

Loňský první ročník závodu dopadl fiaskem, stupně vítězů nakonec zůstaly neobsazené ...VÍCE

Autoři: , ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz