Pavel Šporcl: Švédského policistu jsem nepřemluvil

aktualizováno 
Velká auta, která kromě pohodlí a dobrého výhledu nabízejí i pocit bezpečí, si oblíbil houslista Pavel Šporcl. Do loňského července jezdil v Nissanu X-Trail, poté si pořídil ještě větší BMW X5.

Houslista Pavel Šporcl by uvítal, kdyby se na dálnicích v Česku mohlo jezdit rychleji | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Názor, že velká auta, jako BMW X5, jsou jedním ze způsobů, jak si zvýšit prestiž, Pavel Šporcl odmítá.

"Velké auto mít kvůli image nepotřebuji. Hlavní roli tu hraje bezpečnost. Když do mě nabourá někdo s osobním autem, budu mít, díky tomu, že sedím dost vysoko, maximálně po nohách," vysvětluje hudebník, který se v listopadu vydal na turné Dvořák 2006 ke svému novému albu.

A co spotřeba?
Není to tak strašné. Podle počítače je průměrná spotřeba 10,7 litru nafty na sto kilometrů. Přitom styl jízdy spotřebě nepodřizuji.

Když jste vybíral nové auto, o jiném jste nepřemýšlel?
Ještě jsem zvažoval Audi Q7 a Mercedes-Benz třídy M. Ve finále zbylo rozhodování mezi mercedesem a BMW. K tomu jsem se nakonec přiklonil i z toho důvodu, že působí sportovnějším dojmem.

Jak často auto měníte?
Jednou za tři čtyři roky.

Kladl jste při výběru důraz na některé části výbavy?
Hodně pozornosti jsem spíš věnoval motoru a počtu airbagů. Nechal jsem si tam dát parkovací senzory. Původně kvůli přítelkyni, aby se jí lépe parkovalo, ale zjistil jsem, že i já bych se bez toho těžko obešel. Tím, jak je to auto velké, špatně se odhaduje, kolik kolem sebe máte místa.

A co barva?
Chtěl jsem se lišit od většiny majitelů BMW X5. Proto vypadla černá a stříbrná. Nakonec jsem si vybral kombinaci zlaté a hnědé.

Jako hudebník jste si neobjednal tu nejlepší audiosoupravu?
V autě muziku samozřejmě poslouchám, ale není to tak, že bych potřeboval to úplně nej zařízení. Stejně většinou poslouchám rádio a zprávy.

BMW je značka aut, která se dost kradou. Máte nějaké nadstavbové zabezpečení?
Kromě zabezpečení od výrobce jsem si tam nechal dát ještě vyhledávací systém. Teď už musím doufat, že to stačí.

V kolika letech jste začal řídit?
Odmalička na tátově klíně někde na polní cestě. Řidičák jsem si udělal hned v osmnácti a následně jsem odjel studovat do USA, kde jsme si s bratrem společně koupili Ford Thunderbird. Byla to taková obrovská stará plechovka. Kupodivu vydržel dlouhou cestu z Dallasu do Las Vegas a zpět. Jen jednou někde cosi prasklo, tak jsme v nějakém městečku museli najít mechanika.

Vyhovoval vám styl amerických řidičů?
Je fajn, že tam naprostá většina lidí řídí od šestnácti let. To se musí projevit v tom, jak jsou vyježdění. Všichni jsou k sobě ohleduplní a dávají si přednost. A protože pokuty za překročení rychlosti jsou obrovské, nikdo tam nešílel tak jako někteří řidiči v Česku.

Uvítal byste stejně tvrdé postihy a chování policistů i na tuzemských silnicích?
Je to otázka budoucnosti, aby i tady všichni řidiči policii respektovali stejně jako v USA. Umím si představit, že tady je řidič schopný na dálnici policistům ujet. V Americe by ho to ani ve snu nenapadlo. Už jen proto, že by na něj nejspíš velmi rychle začali střílet.

Jednou jsem tam jel s bratrem a zastavili nás. Policista přicházel a brácha, zvyklý z domova, stáhnul okno s tím, že mu podá doklady. No a policista začal hned strašně křičet, aby přestal a dal ruce na volant. Bylo to dost nepříjemné. Zas takové by to být nemuselo.

Takže jste s českými policisty spokojen?
Takhle bych to neřekl. Mám zkušenost ze Švédska, kde je maximální povolená rychlost na dálnici 110 kilometrů za hodinu. Já jsem jel sto třicet a za mnou jelo nějaké auto. Měl jsem radost, že se ke mně nějaký Švéd přidal, jenže on po chvíli na střechu přilepil majáček, zastavil mě a požádal, jestli bych mohl k němu do auta.

Tam mi na malé televizi ukázal, že jsem kilometr ujel průměrnou rychlostí 132 kilometrů za hodinu. Pochopitelně jsem se mu snažil vysvětlit, že jsem z Česka a že u nás je stotřicítka povolená. Odpověděl, že to je tedy smůla, a jestli jsem ochotný zaplatit pokutu. Ještě chvíli jsem se to snažil usmlouvat, ale on mi řekl, že to nejde jinak, protože i kdyby stokrát chtěl, má to nahrané a nejde to vymazat.

Pak se koukl do tabulky a oznámil mi, že na přepočet zaplatím šest tisíc. Dostal jsem lísteček s tím, že mohu zaplatit v jakékoliv bance, rozloučil se a odjel. Na jednu stranu to bylo hodně tvrdé, ale na druhou stranu korektní, jednoduché a bez jakékoliv možnosti korupce. Takové by to mělo být i u nás.

Řidičské začátky jste tedy absolvoval v USA, kde má většina vozů automatické řazení. Navykl jste si na ně? Máte ho i v BMW?
Původně jsem ho nechtěl, ale nakonec mě přesvědčili, že bych si ho pořídit měl. Mně řadicí páka v autě trošku chybí. Díky ní mám pocit, že člověk v tom autě aspoň něco ovládá. Výhoda automatu je samozřejmě největší ve městě. O tom není pochyb.

S čím jste jezdil poté, kdy jste se vrátil do Česka?
Postupně jsem vystřídal Škodu Fabia, Nissana Primeru, Nissana XTrail a teď BMW.

Co vám na českých silnicích vadí?
Díky velikosti mého auta mě už moc nerozčilují díry na silnicích. Co mě ale rozhodí, to jsou blázniví řidiči, kteří vás na dálnici předjíždějí zprava nebo vás předjedou přes dvojitou čáru. To ale asi vadí každému. Nevíte hodiny ani minuty, kdy vám někdo něco udělá.

Co byste tedy změnil?
Byl bych pro vyšší rychlost na dálnicích. První den platnosti nových pravidel jsem jel po dálnici z Teplic do Prahy rychlostí, která je povolena. A byla to dost tragédie. Obzvlášť v BMW, kde sto třicítku vnímáte jinak než ve felicii. Jenže když jsem přijel do Prahy, trošku jsem přidal, někoho jsem předjížděl a hned mě vyfotil radar. Docela jsem z toho měl hrůzu, ale dodnes nic nepřišlo.

BMW X5 3,0d Pavla Šporcla v číslech
Objem motoru 2926 cm3
Maximální výkon 135 kW
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Prům. spotřeba 9, 7 l/100 km
Délka 4667 mm
Objem kufru 465 l

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz