Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa

aktualizováno 
Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.

Emma Maersk | foto: Maersk Line

Nelichotivá data emisí z námořní dopravy přinesla studie dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Největší kontejnerové lodě světa mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní. Pracují 24 hodin denně zhruba 280 dní v roce, což je pro přírodu pořádná zátěž.

Nejde samozřejmě o v poslední době ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise CO2, ale o emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory totiž používají palivo velmi nízké kvality a navíc nejsou prakticky vůbec svázány emisními předpisy.

Emma Maersk

To by se ale mělo v budoucnu změnit. Jen v USA ročně prý zemře na následky onemocnění způsobených znečištěním ovzduší z obřích přepravních lodí 60 000 lidí. Mezi onemocněními dominují astma a rakovina, píše britský server Guardian, který dánskou studii zveřejnil.

USA tak pravděpodobně od příštího roku zavedou zvláštní ochranou zónu kolem svého pobřeží. Bude mít šířku 230 mil a nebudou se za ní, pravděpodobně mimo velkých přístavů, moci dostat lodě, které nesplní některé limity. Podíl síry i v námořním palivu by měl klesnout o 98 %, emise částic by měly klesnout o 85 % a emise oxidů dusíku o 80 %.

Emma Maersk

Největší nákladní loď světa v číslech

  • rozměry 397 x 56 metrů
  • ponor 15,5 metru
  • výška 30 metrů (od kýlu po palubu)
  • motor: 14 válců, výkon 80 MW, dalších 5 menších motorů o celkovém výkonu 30 MW
  • maximální rychlost přes 25,5 uzlů (47,2 km/h)
  • kapacita 156 907 tun a 11 000 TEU (ekvivalent standardizovaných 20-stopých kontejnerů), teoreticky až 15 200 TEU
  • posádka: 13 osob

Jen pro představu. Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje 101 gramů oxidů síry. Největší současná nákladní loď Emma Maersk s motorem o výkonu 109 tisíc koní (tedy přes 80 MW) při svém ročním provozu vyprodukuje 5 000 tun stejné škodliviny.

Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových lodí. Mezi nimi patří Emma Maersk díky své obří kapacitě a některým speciálním opatřením k těm ekologičtějším. Například speciální silikonový nátěr pod čarou ponoru snižuje odpor a uspoří 1 200 tun paliva ročně.

Po přísných emisních limitech pro osobní automobily se tak možná pozornost přesune i do jiných oblastí používajících spalovací motory. Podobně jako lodě by možná mohly dopadnout i lokomotivy a další dopravní prostředky.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Najdete na iDNES.cz