Pátek 3. prosince 2021, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. prosince 2021 Svatoslav

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára. Auto, které jako by vyjelo z fantazie Julese Vernea, nedávno změnilo majitele. V internetové aukci jste jej mohli koupit za třicet tisíc dolarů, to je něco přes tři čtvrtě milionu korun.

Sice vypadá, že vzniklo v předminulém století, ale toto dokonalé ztělesnění steampunku je staré teprve pár let. Vytvořil jej motoristický nadšenec a stavitel aut Jim Belosic v Nevadě, jako základ mu posloužil rám z modelu Ford A z roku 1928. Spolu s motorem je to jediná součástka, o které se dá říct, že je sériová. Zbytek je čirá kreace autora. A je dotažena do takových detailů, že skutečně vypadá jako dílo šíleného vynálezce ze století páry.

Dvoutaktní motor – pokud se tomu tak dá říkat – pochází z parní loďky. Má dva válce, čtvercovou charakteristiku (zhruba 76 x 76 mm) a mizerný výkon pět koní. Ten vzniká opravdu jedinečně: za sedadly najdete tlakové lahve naplněné propan-butanem. Ty krmí sadu plynových hořáků, které zahřívají kotel o objemu kolem 11 litrů. Do něj se pumpuje voda z osmdesátilitrového zásobníku a vzniklá pára pohání motor.

Fotogalerie

Dokonale zbytečně složité a nepraktické pohonné ústrojí má úsměvný dojezd pět kilometrů a roztopit kotel na provozní teplotu trvá asi tři čtvrtě hodiny. Což má ještě jednu nevýhodu, sám autor přiznává, že kromě kotle se za tu dobu roztopí i samotné auto. Úroveň spolucestujícího tak Belosic podle svých slov posuzuje tím, jestli se mu podaří jízdu přežít bez popálenin. Kromě toho bude člověka na sedadle spolujezdce ohrožovat i řetěz, který vede od řemenice parního stroje k poháněným zadním kolům.

Žádný plyn, šest kol, jedno z nich brzdí

Jak se parní auto řídí? Dobrá zpráva je, že má volant. Ten ovládá všechna čtyři přední kola, která musel stavitel implantovat kvůli hmotnosti celého parního pohonu. Jedna náprava by jej zkrátka neunesla. Kvůli tomu musel upravit i rám – ten je kvůli třetí nápravě prodloužený a částečně odvrtaný, aby se hmotnost alespoň aspoň trochu snížila.

Parní šestikolové auto postavené na základech prastarého fordu.
Parní šestikolové auto postavené na základech prastarého fordu.

Druhou dobrou zprávou je, že auto má i brzdu. Sice je ovládána ručně, je mechanická a brzdí jen levé zadní kolo, ale existuje. Plyn bude řidič hledat marně. Místo něj má dva ventily ovládající tlak páry a průtok vody do kotle. A kruhový ovladač, kterým může nastavit čtyři režimy rychlosti pohonu. V krizové situaci jde vypustit páru, čímž kotel ztratí kompresi. Mimochodem. pracovní tlak kotle je asi 6,5 atmosféry (100 PSI), při překročení tlaku 10,3 atmosféry se otevře pojistný ventil.

Auto má i zpátečku. Funguje stejně jako u parních lokomotiv. Pákou se zkrátka přepne režim sacího a výfukového ventilu, čímž se změní směr otáčení klikové hřídele a řidič může teoreticky couvat stejnou rychlostí, jako jede dopředu.

Elektřina není potřeba. Stačí plyn a pára

Celý stroj se úplně obejde bez elektřiny. Za ni zaskočí také plyn. Ten rozsvěcuje jedno přední dobové světlo a malou lucernu vzadu. Klakson nahradil obří zvonec a sen každého malého kluka – parní píšťala.

Parní šestikolové auto postavené na základech prastarého fordu

Neuvěřitelné je, že tento stroj, který Belosic poprvé představil na přehlídce přestavěných aut a motorek v roce 2017, má registraci k provozu na silnici. Papírově jej úřady vedou jako Ford model A z roku 1928, který autorovi posloužil jako dárce rámu. Belosic s autem – alespoň podle videí – občas vyjel třeba na oběd.

Auto si našlo majitele za 30 tisíc dolarů, tedy asi 700 tisíc korun. Ačkoliv většina zájemců a diskutujících tipovala, že jediný blázen, který takový stroj koupí, je televizní moderátor a nadšený sběratel veteránů Jay Leno, nakonec uspěl člověk vystupující pod přezdívkou Spitz. A ostatním přihazujícím slíbil, že auto občas projede navzdory dlouhé startovací proceduře.

Autoři:
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat, co se nekazí a slouží. Tipo je zapomenutý poklad z bazaru

Premium Ačkoli Fiat v roce 2015 oživil legendární jméno Tipo, žádný revoluční model jako ten původní z druhé půlky osmdesátek...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Cyklokvíz: Znáte pravidla jízdy na bicyklu? Test pro řidiče i kolaře

Soutěž Když jedeme na kole, jsme nabroušení na řidiče. Když řídíme, občas zanadáváme na cyklisty. Máte to také tak? Do testů...

Ve finále o auto roku je šest vozů ze sedmi na baterky, mezi nimi i škoda

Předsednictvo poroty renomované ankety volící evropské auto roku Car of the Year (COTY) zveřejnilo sedm finalistů pro...

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

Advantage Consulting, s.r.o.
Elektromontér na jednu směnu (25000Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...