Mamataxi nechte doma, bezpečnější je chodit do školy pěšky

aktualizováno 
Porsche Cayenne nebo Renault Scénic jsou sice z pohledu prestiže a praktičnosti dobrá auta pro rodinu, ale děti posílejte do školy radši pěšky. S velkým SUV sice efektně zaparkujete na obrubníku před školou, ale není přes něj vidět. Prvňák se totiž spolehlivě schová i za trabanta. Děti navíc zleniví po vzoru rodičů.

Mnohým nic jiného než vozit děti do školy nezbývá. Lidé žijící mimo města, na vesnicích a v satelitních městečkách bez zázemí a infrastruktury jsou na "mamataxi" odkázáni. Když už vezete dítě do školy, zaparkujte co nejdál.

"Mnoho rodičů si myslí, že tím, že dítě vozí do školy autem, je to lepší pro jeho bezpečí," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Že se mohou mýlit, ukázala vědecká studie německé univerzity z Wuppertalu. "Studie ukazuje, jak konkrétně dochází k nebezpečným situacím v blízkosti škol," popisuje Buček. Rodiče totiž ve spěchu a z pohodlnosti parkují před školou tam, kde se nemá, a tím ohrožují bezpečnost dětí i ostatních řidičů.

Prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Nebezpečné přecházení školáků

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Autem k lenosti

Podle výzkumníků navíc kvůli pravidelnému dojíždění do školy dochází k omezení samostatné mobility dětí. "Zvyknou si na auto a nechce se jim po svých," vysvětluje lapidárně Buček.

Průzkum německé univerzity se zaměřil na 750 škol. Na otázky odpovídali učitelé, rodiče i školáci. Výzkum potvrdil, že čím méně dětí dojíždí do školy autem, tím je menší počet nehod, zranění a dalších problémů. "Proto je lepší chodit s dětmi do školy pěšky," shrnuje Petr Buček.

Parkujte co nejdál

"Mnoho škol navíc nemá vůbec žádná parkovací místa," varuje šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Podle německého autoklubu ADAC je dokonce lepší, když nejsou přímo před budovou školy, ale klidně i několik desítek či stovek metrů daleko. Nebezpečná doprava a ošemetné situace se tak odehrávají dál od školy, kde se pohybuje nejvíc dětí.

"Chodník mezi zastávkou a školou by měl být dobře osvětlený, v zimě udržovaný a přehledný," zdůrazňuje ADAC. A připomíná, že by dítě mělo vždy z auta vystupovat směrem k chodníku a ne do silnice.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz