Mamataxi nechte doma, bezpečnější je chodit do školy pěšky

aktualizováno 
Porsche Cayenne nebo Renault Scénic jsou sice z pohledu prestiže a praktičnosti dobrá auta pro rodinu, ale děti posílejte do školy radši pěšky. S velkým SUV sice efektně zaparkujete na obrubníku před školou, ale není přes něj vidět. Prvňák se totiž spolehlivě schová i za trabanta. Děti navíc zleniví po vzoru rodičů.

Mnohým nic jiného než vozit děti do školy nezbývá. Lidé žijící mimo města, na vesnicích a v satelitních městečkách bez zázemí a infrastruktury jsou na "mamataxi" odkázáni. Když už vezete dítě do školy, zaparkujte co nejdál.

"Mnoho rodičů si myslí, že tím, že dítě vozí do školy autem, je to lepší pro jeho bezpečí," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Že se mohou mýlit, ukázala vědecká studie německé univerzity z Wuppertalu. "Studie ukazuje, jak konkrétně dochází k nebezpečným situacím v blízkosti škol," popisuje Buček. Rodiče totiž ve spěchu a z pohodlnosti parkují před školou tam, kde se nemá, a tím ohrožují bezpečnost dětí i ostatních řidičů.

Prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Nebezpečné přecházení školáků

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Autem k lenosti

Podle výzkumníků navíc kvůli pravidelnému dojíždění do školy dochází k omezení samostatné mobility dětí. "Zvyknou si na auto a nechce se jim po svých," vysvětluje lapidárně Buček.

Průzkum německé univerzity se zaměřil na 750 škol. Na otázky odpovídali učitelé, rodiče i školáci. Výzkum potvrdil, že čím méně dětí dojíždí do školy autem, tím je menší počet nehod, zranění a dalších problémů. "Proto je lepší chodit s dětmi do školy pěšky," shrnuje Petr Buček.

Parkujte co nejdál

"Mnoho škol navíc nemá vůbec žádná parkovací místa," varuje šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Podle německého autoklubu ADAC je dokonce lepší, když nejsou přímo před budovou školy, ale klidně i několik desítek či stovek metrů daleko. Nebezpečná doprava a ošemetné situace se tak odehrávají dál od školy, kde se pohybuje nejvíc dětí.

"Chodník mezi zastávkou a školou by měl být dobře osvětlený, v zimě udržovaný a přehledný," zdůrazňuje ADAC. A připomíná, že by dítě mělo vždy z auta vystupovat směrem k chodníku a ne do silnice.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz