Pátek 12. srpna 2022, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 12. srpna 2022 Klára

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní plánuje tuto výhodu omezit. Prodeji elektromobilů tento krok rozhodně nepomůže.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hyundai

Návrh počítá s tím, že by se parkování vozů s EL značkou vztahovalo pouze na osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze. Důvodem je údajně stálá přeplněnost zón parkovacího stání a nutnost parkování v nich dále regulovat. Rozsah a forma zvýhodnění bude „předmětem prověřování legislativních možností, které hlavní město má“. Majitelé elektromobilů by se pak zřejmě museli do parkovacího systému registrovat, jinak by jen podle SPZ nešlo odlišit, kdo bydliště či sídlo firmy v Praze má a kdo ne.

„Podporuji užívání elektromobilů pro pohyb po městě, dokonce jeden náš služební na městské části často využívám, ale Praha bohužel není nafukovací,“ uvedl v této souvislosti jeden z předkladatelů, zastupitel Tomáš Portlík. „Původní záměr nechat parkovat zdarma všechny bezemisní nebo nízkoemisní vozy bez rozdílu místa pobytu byl naprosto správný, ale doba se posunula. Tento typ automobilů se velmi rozšířil a my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají a zaparkovat zkrátka potřebují.“

Jakkoli si řada lidí kupuje elektromobil, protože se jim jednoduše líbí, vyhovují jim jeho technické parametry nebo takto bojují proti „klimapeklu“, pro nemalou část zákazníků je při nákupu elektromobilu velmi podstatným motivačním faktorem parkování zdarma po celé Praze. O tom svědčí i fakt, že nadpoloviční většina elektromobilů je registrována v Praze a středních Čechách. Když jsme si tyto statistiky loni vyžádali od Svazu dovozců automobilů, bylo to 66 procent.

Nepochybně je to dáno i kupní silou a tím, že v Praze má sídlo hodně firem. Rovněž auta pořizovaná na operativní leasing jsou registrována v Praze, kde sídlí leasingové společnosti. Ty plánovaná změna neohrozí. Samozřejmě jen do doby, než se zastupitelé usnesou, že i „pražských“ elektromobilů je v hlavním městě moc. Nyní v Praze podnikají nebo bydlí i lidé se sídlem či trvalým bydlištěm mimo Prahu. Typicky se to týká okolí metropole, ze středních Čech dojíždí mnoho lidí a právě jim je elektromobil často prodáván jako vůz s úplně ideálními vlastnostmi.

Magistrát a městské části mají samozřejmě právo rozhodovat o parkování podle svého uvážení a souhlasu zastupitelů. Logicky není ani jejich úkolem podporovat prodej elektroaut, ovšem pokud jim jde o čistší prostředí v hlavním městě, je lepší, když do ní Středočeši budou jezdit elektromobily. V každém případě, pokud by tento návrh prošel, nemůže se pak nikdo divit, že to na prodej elektromobilů v Česku bude mít negativní dopad.

Potvrzuje to třeba Radka Matthey z českého zastoupení Peugeotu: „Toto rozhodnutí magistrátu by pravděpodobně mělo dopad na prodej elektrifikovaných vozů, i když si ho netroufám kvantifikovat v procentech. Obecně platí, že přidají-li se benefity, zájem roste, uberou-li se, klesá, a zřejmě by to fungovalo i v tomto případě. Nicméně by to znamenalo ubrání benefitů tam, kde skoro žádné nejsou, zejména srovnáme-li to s ostatními evropskými státy.“

„Přibližně před třemi lety se zpřísnila kritéria možnosti parkování na modrých zónách měst pro klasické hybridy. To byla v té době u zákazníků dost podstatná motivace, proč si pořídit vozidlo s hybridním pohonem,“ připomíná Martin Kadečka, vedoucí prodeje Volkswagen osobní vozy. „Dnes je situace už přece jen trochu dál a lidé řeší i jiná témata, například kombinaci elektromobilu s domácí fotovoltaikou včetně možnosti zpětného čerpání energie z vozidla. Omezení parkování v Praze podle zveřejněného návrhu by však měl na prodeje hybridních i plně elektrických vozidel bohužel negativní dopad.“

„V případě prodejů elektrických vozů značek BMW a MINI tvoří převážnou část firemní zákazníci, a to zejména z Prahy. Navrhovaná změna by se jich tedy dotkla spíš okrajově, nicméně pro ostatní zákazníky by to již znatelné bylo a při rozhodování o typu pohonu nového vozu to může mít značný vliv,“ říká i David Haidinger z BMW.

Ani leasingovým společnost se tento nápad nelíbí, přestože by se jejich klientů omezení netýkalo. „Tento chystaný krok nepovažujeme za ideální,“ říká generální ředitel společnosti Arval Aleš Polák. „Cílem Arvalu je podporovat elektromobilitu, což tento krok nesplňuje. Již nyní je elektromobilita na úrovni státu podporována v evropském srovnání podprůměrně. Omezení, o kterém magistrát hlavního města uvažuje, podle našeho názoru vyvolá k elektromobilům další negativní emoce. Z našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že skoro čtvrtina firem uvažuje o elektromobilech proto, že s nimi mohou bez omezení jezdit do nízkoemisních zón, s čímž se pojí také parkování. Neměla by se proto hledat omezení, které české firmy od elektroaut odradí.“

Poněkud odlišný názor má naopak Škoda Auto, jejíž mluvčí Pavel Jína pro iDNES.cz uvedl: „Parkování v rezidenčních oblastech je jen jedna z výhod elektromobilů, které naši zákazníci při koupi těchto vozů zmiňují. Mezi klíčové parametry patří nižší náklady na servis, levnější provoz, šetrnost k životnímu prostředí, zábava při řízení či nižší hluk ve voze. Města a municipality by dle našeho mínění měly pokračovat v podpoře nízkoemisních vozidel a pobídkách tohoto typu. K tomuto trendu se postupně připojují např. Liberec, Plzeň, Ostrava a další města zvýhodněné parkování zavést plánují. Nicméně nepředpokládáme, že by případné omezení parkování vozů s registrační značkou EL na modrých zónách v Praze významně ovlivnilo prodeje v České republice.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Německo ukončí štědré dotace na elektroauta. Lidé už je prý koupí i tak

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

VIDEO Německo od příštího roku sníží finanční podporu pro nákup elektromobilů. Vládní koalice se shodla...

Automilníky: Drtivé hybridní vítězství zajistil Toyotě všedně působící Prius

Toyota Prius první generace se představila v roce 1997.

Desítky let pokusů vyrobit životaschopné auto s jiným než spalovacím motorem ukončila rázně v roce...

Herní doupě na čtyřech kolech. Musk chce v každé tesle klienta Steamu

Tesla Model S

V automobilech značky Tesla se možná brzy objeví klient služby Steam. To by znamenalo, že se z...

Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti

Thomas Schmall, člen představenstva Volkswagenu představuje projekt Salzgiga.

VIDEO Salzgiga má být symbolem definitivního přepnutí koncernu Volkswagen k elektromobilitě. Dne...

Autofotka týdne z archivu VW: nový Phaeton zařízli kvůli elektru

Volkswagen Phaeton D2

VIDEO Německá značka Volkswagen slaví 20 let modelu Phaeton. Volkswagen poprvé oficiálně ukázal nástupce,...

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Dobíjecích stanic Supercharger je aktuálně celosvětově v provozu již téměř 3...

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých...

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Těžba lithia v Argentině (12. srpna 2021)

Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach...

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat Freemont je tajný tip. Nabízí velký prostor za malé peníze

Premium Nikdo vlastně neví, jestli je Freemont SUV, nebo kombík, nebo dodávka. Tento model, který vznikl v kooperaci s...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Úspěchy v závodech přesvědčily naše první zákazníky, říká syn zakladatele Alpiny

Premium Syn Burkarda Bovensiepena, zakladatele malosériového výrobce Alpina, se svým bratrem Florianem vede rodinnou...

Blíží se jednání o Euro 7. Vystaví spalovacím autům stop už v roce 2025?

Premium Evropský parlament schválil začátkem června návrh, který by měl od roku 2035 de facto zakázat prodej nových osobních...

Dieselgate: Konec éry aut začal v roce 2015, výrobci v elektrické defenzivě

Premium Aféra Dieselgate se stala tečkou za stoletím, kdy auto mobilizovalo svět, bylo symbolem úspěchu i svobody, kulturním...

Autonovinky: Pohádka o supersportu z Bulharska, porsche za půl od Hyundaie

Novinek přináší letošní léto pestrou paletu. Seznamte se s těmi nejzajímavějšími. Už nemusí mít ani kola, nepotřebují...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

Partner mě opakovaně vmanipuloval do trojky, vzpomíná hvězda Americké krásy

Mena Suvari (43) promluvila o sexuálním zneužívání, které zažila se svým expartnerem. Hvězda filmu Americká krása,...