Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní plánuje tuto výhodu omezit. Prodeji elektromobilů tento krok rozhodně nepomůže.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hyundai

Návrh počítá s tím, že by se parkování vozů s EL značkou vztahovalo pouze na osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze. Důvodem je údajně stálá přeplněnost zón parkovacího stání a nutnost parkování v nich dále regulovat. Rozsah a forma zvýhodnění bude „předmětem prověřování legislativních možností, které hlavní město má“. Majitelé elektromobilů by se pak zřejmě museli do parkovacího systému registrovat, jinak by jen podle SPZ nešlo odlišit, kdo bydliště či sídlo firmy v Praze má a kdo ne.

„Podporuji užívání elektromobilů pro pohyb po městě, dokonce jeden náš služební na městské části často využívám, ale Praha bohužel není nafukovací,“ uvedl v této souvislosti jeden z předkladatelů, zastupitel Tomáš Portlík. „Původní záměr nechat parkovat zdarma všechny bezemisní nebo nízkoemisní vozy bez rozdílu místa pobytu byl naprosto správný, ale doba se posunula. Tento typ automobilů se velmi rozšířil a my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají a zaparkovat zkrátka potřebují.“

Jakkoli si řada lidí kupuje elektromobil, protože se jim jednoduše líbí, vyhovují jim jeho technické parametry nebo takto bojují proti „klimapeklu“, pro nemalou část zákazníků je při nákupu elektromobilu velmi podstatným motivačním faktorem parkování zdarma po celé Praze. O tom svědčí i fakt, že nadpoloviční většina elektromobilů je registrována v Praze a středních Čechách. Když jsme si tyto statistiky loni vyžádali od Svazu dovozců automobilů, bylo to 66 procent.

Nepochybně je to dáno i kupní silou a tím, že v Praze má sídlo hodně firem. Rovněž auta pořizovaná na operativní leasing jsou registrována v Praze, kde sídlí leasingové společnosti. Ty plánovaná změna neohrozí. Samozřejmě jen do doby, než se zastupitelé usnesou, že i „pražských“ elektromobilů je v hlavním městě moc. Nyní v Praze podnikají nebo bydlí i lidé se sídlem či trvalým bydlištěm mimo Prahu. Typicky se to týká okolí metropole, ze středních Čech dojíždí mnoho lidí a právě jim je elektromobil často prodáván jako vůz s úplně ideálními vlastnostmi.

Magistrát a městské části mají samozřejmě právo rozhodovat o parkování podle svého uvážení a souhlasu zastupitelů. Logicky není ani jejich úkolem podporovat prodej elektroaut, ovšem pokud jim jde o čistší prostředí v hlavním městě, je lepší, když do ní Středočeši budou jezdit elektromobily. V každém případě, pokud by tento návrh prošel, nemůže se pak nikdo divit, že to na prodej elektromobilů v Česku bude mít negativní dopad.

Potvrzuje to třeba Radka Matthey z českého zastoupení Peugeotu: „Toto rozhodnutí magistrátu by pravděpodobně mělo dopad na prodej elektrifikovaných vozů, i když si ho netroufám kvantifikovat v procentech. Obecně platí, že přidají-li se benefity, zájem roste, uberou-li se, klesá, a zřejmě by to fungovalo i v tomto případě. Nicméně by to znamenalo ubrání benefitů tam, kde skoro žádné nejsou, zejména srovnáme-li to s ostatními evropskými státy.“

„Přibližně před třemi lety se zpřísnila kritéria možnosti parkování na modrých zónách měst pro klasické hybridy. To byla v té době u zákazníků dost podstatná motivace, proč si pořídit vozidlo s hybridním pohonem,“ připomíná Martin Kadečka, vedoucí prodeje Volkswagen osobní vozy. „Dnes je situace už přece jen trochu dál a lidé řeší i jiná témata, například kombinaci elektromobilu s domácí fotovoltaikou včetně možnosti zpětného čerpání energie z vozidla. Omezení parkování v Praze podle zveřejněného návrhu by však měl na prodeje hybridních i plně elektrických vozidel bohužel negativní dopad.“

„V případě prodejů elektrických vozů značek BMW a MINI tvoří převážnou část firemní zákazníci, a to zejména z Prahy. Navrhovaná změna by se jich tedy dotkla spíš okrajově, nicméně pro ostatní zákazníky by to již znatelné bylo a při rozhodování o typu pohonu nového vozu to může mít značný vliv,“ říká i David Haidinger z BMW.

Ani leasingovým společnost se tento nápad nelíbí, přestože by se jejich klientů omezení netýkalo. „Tento chystaný krok nepovažujeme za ideální,“ říká generální ředitel společnosti Arval Aleš Polák. „Cílem Arvalu je podporovat elektromobilitu, což tento krok nesplňuje. Již nyní je elektromobilita na úrovni státu podporována v evropském srovnání podprůměrně. Omezení, o kterém magistrát hlavního města uvažuje, podle našeho názoru vyvolá k elektromobilům další negativní emoce. Z našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že skoro čtvrtina firem uvažuje o elektromobilech proto, že s nimi mohou bez omezení jezdit do nízkoemisních zón, s čímž se pojí také parkování. Neměla by se proto hledat omezení, které české firmy od elektroaut odradí.“

Poněkud odlišný názor má naopak Škoda Auto, jejíž mluvčí Pavel Jína pro iDNES.cz uvedl: „Parkování v rezidenčních oblastech je jen jedna z výhod elektromobilů, které naši zákazníci při koupi těchto vozů zmiňují. Mezi klíčové parametry patří nižší náklady na servis, levnější provoz, šetrnost k životnímu prostředí, zábava při řízení či nižší hluk ve voze. Města a municipality by dle našeho mínění měly pokračovat v podpoře nízkoemisních vozidel a pobídkách tohoto typu. K tomuto trendu se postupně připojují např. Liberec, Plzeň, Ostrava a další města zvýhodněné parkování zavést plánují. Nicméně nepředpokládáme, že by případné omezení parkování vozů s registrační značkou EL na modrých zónách v Praze významně ovlivnilo prodeje v České republice.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...