Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní plánuje tuto výhodu omezit. Prodeji elektromobilů tento krok rozhodně nepomůže.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hyundai

Návrh počítá s tím, že by se parkování vozů s EL značkou vztahovalo pouze na osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze. Důvodem je údajně stálá přeplněnost zón parkovacího stání a nutnost parkování v nich dále regulovat. Rozsah a forma zvýhodnění bude „předmětem prověřování legislativních možností, které hlavní město má“. Majitelé elektromobilů by se pak zřejmě museli do parkovacího systému registrovat, jinak by jen podle SPZ nešlo odlišit, kdo bydliště či sídlo firmy v Praze má a kdo ne.

„Podporuji užívání elektromobilů pro pohyb po městě, dokonce jeden náš služební na městské části často využívám, ale Praha bohužel není nafukovací,“ uvedl v této souvislosti jeden z předkladatelů, zastupitel Tomáš Portlík. „Původní záměr nechat parkovat zdarma všechny bezemisní nebo nízkoemisní vozy bez rozdílu místa pobytu byl naprosto správný, ale doba se posunula. Tento typ automobilů se velmi rozšířil a my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají a zaparkovat zkrátka potřebují.“

Jakkoli si řada lidí kupuje elektromobil, protože se jim jednoduše líbí, vyhovují jim jeho technické parametry nebo takto bojují proti „klimapeklu“, pro nemalou část zákazníků je při nákupu elektromobilu velmi podstatným motivačním faktorem parkování zdarma po celé Praze. O tom svědčí i fakt, že nadpoloviční většina elektromobilů je registrována v Praze a středních Čechách. Když jsme si tyto statistiky loni vyžádali od Svazu dovozců automobilů, bylo to 66 procent.

Nepochybně je to dáno i kupní silou a tím, že v Praze má sídlo hodně firem. Rovněž auta pořizovaná na operativní leasing jsou registrována v Praze, kde sídlí leasingové společnosti. Ty plánovaná změna neohrozí. Samozřejmě jen do doby, než se zastupitelé usnesou, že i „pražských“ elektromobilů je v hlavním městě moc. Nyní v Praze podnikají nebo bydlí i lidé se sídlem či trvalým bydlištěm mimo Prahu. Typicky se to týká okolí metropole, ze středních Čech dojíždí mnoho lidí a právě jim je elektromobil často prodáván jako vůz s úplně ideálními vlastnostmi.

Magistrát a městské části mají samozřejmě právo rozhodovat o parkování podle svého uvážení a souhlasu zastupitelů. Logicky není ani jejich úkolem podporovat prodej elektroaut, ovšem pokud jim jde o čistší prostředí v hlavním městě, je lepší, když do ní Středočeši budou jezdit elektromobily. V každém případě, pokud by tento návrh prošel, nemůže se pak nikdo divit, že to na prodej elektromobilů v Česku bude mít negativní dopad.

Potvrzuje to třeba Radka Matthey z českého zastoupení Peugeotu: „Toto rozhodnutí magistrátu by pravděpodobně mělo dopad na prodej elektrifikovaných vozů, i když si ho netroufám kvantifikovat v procentech. Obecně platí, že přidají-li se benefity, zájem roste, uberou-li se, klesá, a zřejmě by to fungovalo i v tomto případě. Nicméně by to znamenalo ubrání benefitů tam, kde skoro žádné nejsou, zejména srovnáme-li to s ostatními evropskými státy.“

„Přibližně před třemi lety se zpřísnila kritéria možnosti parkování na modrých zónách měst pro klasické hybridy. To byla v té době u zákazníků dost podstatná motivace, proč si pořídit vozidlo s hybridním pohonem,“ připomíná Martin Kadečka, vedoucí prodeje Volkswagen osobní vozy. „Dnes je situace už přece jen trochu dál a lidé řeší i jiná témata, například kombinaci elektromobilu s domácí fotovoltaikou včetně možnosti zpětného čerpání energie z vozidla. Omezení parkování v Praze podle zveřejněného návrhu by však měl na prodeje hybridních i plně elektrických vozidel bohužel negativní dopad.“

„V případě prodejů elektrických vozů značek BMW a MINI tvoří převážnou část firemní zákazníci, a to zejména z Prahy. Navrhovaná změna by se jich tedy dotkla spíš okrajově, nicméně pro ostatní zákazníky by to již znatelné bylo a při rozhodování o typu pohonu nového vozu to může mít značný vliv,“ říká i David Haidinger z BMW.

Ani leasingovým společnost se tento nápad nelíbí, přestože by se jejich klientů omezení netýkalo. „Tento chystaný krok nepovažujeme za ideální,“ říká generální ředitel společnosti Arval Aleš Polák. „Cílem Arvalu je podporovat elektromobilitu, což tento krok nesplňuje. Již nyní je elektromobilita na úrovni státu podporována v evropském srovnání podprůměrně. Omezení, o kterém magistrát hlavního města uvažuje, podle našeho názoru vyvolá k elektromobilům další negativní emoce. Z našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že skoro čtvrtina firem uvažuje o elektromobilech proto, že s nimi mohou bez omezení jezdit do nízkoemisních zón, s čímž se pojí také parkování. Neměla by se proto hledat omezení, které české firmy od elektroaut odradí.“

Poněkud odlišný názor má naopak Škoda Auto, jejíž mluvčí Pavel Jína pro iDNES.cz uvedl: „Parkování v rezidenčních oblastech je jen jedna z výhod elektromobilů, které naši zákazníci při koupi těchto vozů zmiňují. Mezi klíčové parametry patří nižší náklady na servis, levnější provoz, šetrnost k životnímu prostředí, zábava při řízení či nižší hluk ve voze. Města a municipality by dle našeho mínění měly pokračovat v podpoře nízkoemisních vozidel a pobídkách tohoto typu. K tomuto trendu se postupně připojují např. Liberec, Plzeň, Ostrava a další města zvýhodněné parkování zavést plánují. Nicméně nepředpokládáme, že by případné omezení parkování vozů s registrační značkou EL na modrých zónách v Praze významně ovlivnilo prodeje v České republice.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai Inster

VIDEO Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

BYD Sealion 7

VIDEO Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje...

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk...

Elektromobil, fotovoltaika nebo baterie. Nehod a požárů je jednou tolik

Událostí, při kterých hrála roli elektrovozidla, bateriový pohon, hybrid, vodík...

Najít bezpečnostní prvky systému vysokého napětí, přestřihnout vodiče a vytáhnout pojistky. U...

Elektromobil ano, Elona ne. Majitelé tesel vyjadřují názory nálepkami

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na...

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na nich naopak ve velkém...

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Exkluzivně

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.