Přísné parkomaty v Chorvatsku mají ostrahu, číhá s pokutou a botičkou

aktualizováno 
V Chorvatsku pozor na placených parkovištích. Hlídači ve žlutém triku číhají. Stačí parkování protáhnout o čtvrthodinu a auto má botičku. Čeští turisté raději zbytečně připlácí.
Chorvaté úzkostlivě kontrolují placení za parkování.

Chorvaté úzkostlivě kontrolují placení za parkování. | foto: Profimedia.cz

Na chorvatském ostrově Krk, který je velmi oblíbenou destinací českých turistů, platí řidiči parkovné ve městech nebo u pláží u parkovacích stojanů. Lístečky za předním sklem neustále sledují kontroloři, kteří po přetažení zaplaceného času hned nastupují s "botičkou".

S parkováním si užil své Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz: "Přijeli jsme na večerní prohlídku Krku. Odhadujeme, že tu zůstaneme maximálně dvě hodiny, a proto házíme do automatu 10 kun." Prohlídka města spojená s podvečerním koupáním se však rodině se dvěma malými dětmi o něco protáhla.

"Parkování jsme zaplatili do 20:08 hodin, k autu však dorážíme asi s půlhodinovým zpožděním. Na předním kole je botička, na okně u řidiče informace o zablokování auta," popisuje Buček.

"Jasně, je to naše chyba, neodhadli jsme správně, kolik času nám návštěva Krku zabere. Při první návštěvě města se podobné chyby asi turisté dopouštějí často."

Jenže další postup už připomíná spíš manýry rozvojového státu kdesi na východě a ne zemi, která před měsícem vstoupila do Evropské unie.

Na kartě přilepené na okně našel Petr Buček telefonní číslo, na které se má v takových případech volat. "Zkoušíme ho pětkrát vytočit, ale dozvídáme se, že volané číslo neexistuje. Nikde nikdo, děti jsou unavené, začínají pobrekávat, že chtějí domů."

Rodina tedy zkouší tísňovou linku 112, na ní však nikdo moc nemluví anglicky. "Asi po 20 minutách se objevují dva mladí muži ve žlutém tričku se symbolem parkoviště," pokračuje Petr Buček v líčení.

Botičky v Chorvatsku nerozdávají policisté, ale soukromá firma. Mladíci vysvětlují, že mají od šéfa úkol: jakmile auto překročí parkovací předplatné o 15 minut, musí nasadit botu.

Ostrov pláží s modrou vlajkou

Více o Krku ČTĚTE ZDE

"Ptám se, proč botičku nasadili nám, ale ne autu s chorvatskou značkou stojícímu kousek od nás. Jemu vypršelo předplacené parkovné už před více než hodinou," dodává Buček. Parkovací zřízenci na to odpověděli, že si jeho majitel asi něco připlatil esemeskou.

"Zajímá mě, proč bylo na našem lístečku na skle u řidiče uvedené neplatné telefonní číslo. Strhávají lísteček a ten mizí v jejich kapse," pokračuje ve vyprávění nepříjemné zkušenosti šéfredaktor AutemBezpečně.cz, který do Chorvatska vozí rodinu k moři pravidelně.

Pak stanovili Bučkovým pokutu na 10 eur, to je asi 260 korun, se slovy, že mají být rádi, že nedostanou až sedminásobek. Sedmdesát kun je víc než celodenní parkovné na Krku.

"Moc se mi takové jednání nelíbí, když jim říkáme, že jsme měli vydání s telefonáty, hledali jsme informace na internetu, říkají nám, ať si zavoláme policii a chtějí od zablokovaného auta odejít," popisuje dál.

Čekat s malými dětmi na policii se českým výletníkům nechce, zaplatí tedy pokutu a zřízenci zouvají plechovou botu.

Platí zbytečně navíc

Parkovací stojany zaplavily všechny důležité odstavené plochy po celém ostrově. "Dávám si pozor, abych raději zaplatil napříště víc a vlastně se tak pravidelně okrádám, protože platím raději o hodinu i dvě navíc oproti plánovaným zastávkám," popisuje Buček.

Při prohlídce Vrbniku tak přeplácí parkovné o dvě hodiny. "Namísto tří hodin totiž v tomto městě nakonec zůstáváme jen hodinu."

Nejvíc ho zaujal způsob výběru parkovného ve městě Baška. Parkovací automat tam má svého zřízence, opět ve žlutém tričku. "Když se ho ptám, jakou dává toleranci, říká, že 30 minut. Auta neustále kontroluje a číhá, kdo překročí předplatné."

Stejnou zkušenost má i čtenářka iDNES.cz Petra: "Botičku jsme nedostali, ale pokutu ano. Parkovali jsme v Punatu, automat nevracel přeplatek a drobné jsme měli jen na tři hodiny parkování, přišli jsme o půl hodiny později a už tam pokuta byla."

"Nebylo by v takové situace férovější dát každému za stěrač lísteček s dobou příjezdu a zaplatit jen skutečně proparkovanou dobu, když už je tam hlídač?" přemítá Buček.

Placení parkovného pomocí SMS

Chorvatsko patří k průkopníkům placení parkovného přes mobilní telefon. Systém nazvaný m-parking je tam velmi rozšířený. Jako první ho zavedl už v roce 2001 Záhřeb, dnes ho používá přes 35 měst. Třeba v Dubrovníku přes telefon zkasírují 75 procent poplatků za parkování.  Pro turisty z Česka to má zádrhel: zaplatit parkovné jde jen z chorvatského telefonního čísla.

"Parkovné je možné platit i pro zahraniční vozidla, ale pouze z chorvatského telefonního čísla," potvrzuje Chorvatské turistické sdružení. Podle informací iDNES.cz se ovšem na vládní úrovni jedná o tom, aby se placení parkovného v Chorvatsku zpřístupnilo i pro zahraniční operátory.

Chorvatské turistické sdružení pro iDNES.cz zjistilo, že "telefonní balíček", který si pro volání často kupují na místě čeští turisté od chorvatského operátora, placení parkovného umožňuje.

Parkovací automat si vymohli obchodníci

První parkovací automat představili v americké Oklahomě před 78 lety. Vynalezl ho Carl Magee, který měl na radnici na starost obor dopravy. Obchodníci na náměstí si stěžovali, že lidé pracující ve městě přijedou a zaparkují auto na celý den před jejich obchod. To odrazuje zákazníky od toho, aby si přijeli nakoupit, musí totiž pak parkovat daleko od obchodu. Magee, původem novinář tedy vymyslel přístroj na placení za parkovací místo, aby auta nezůstávala na náměstí trčet dlouho.

Prvních 175 parkovacích automatů na mince nainstalovali v 16. července 1935. Mageeho patentová přihláška je z 13. května 1935, v květnu 1938 byla pak zapsána byla pod číslem 2 118 318.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz