V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

  17:45aktualizováno  17:51
Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak moc znečišťují ovzduší. V případě většího smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují více.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Toto opatření se týká všech osobních a užitkových vozů a to i registrovaných v zahraničí, zdůraznila radnice francouzské metropole. Cizinci jsou ovšem podle zjištění iDNES.cz do dubna „omluveni“.

„Je to naléhavé, znečištění ovzduší zabíjí,“ řekl při setkání s novináři odborník na dopravu Christophe Najdovski z pařížské radnice. Podobná praxe podle něj platí již léta v Berlíně a v mnoha dalších evropských městech, kde přispěla k výraznému snížení nebezpečných emisí. Některé výzkumy jsou ovšem k efektu takových opatření skeptičtější. Například Drážďany dokonce po několika letech emisní zónu v centru města zrušily.

Míru znečišťování vozidlem rozlišuje v Paříži šest známek (v Německu mají tři) od zelené pro elektrická a další auta bez emisí po auta s naftovými motory, které vypouštějí do ovzduší nejvíce škodlivin.

Pařížská emisní známka Crit’Air

Samolepicí známka zvaná Crit’Air se prodává za 4,2 eura (114 korun). Auta bez tohoto označení smějí jezdit po Paříži jen o víkendech a v pracovní dny od 20:00 do 8:00. Pokuty jsou od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla. Systém začali v Paříži spouštět už v průběhu loňského roku, nejprve ve zkušebním provozu bez pokut, poté se sníženými taxami (podrobnosti čtěte zde).

„Pokuty momentálně hrozí jen autům s francouzskou registrační značkou, viněty jsou momentálně dostupné jen pro Francouze, pro cizince budou k mání zhruba od března a od dubna je bude policie vyžadovat,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK. Na rozdíl od Německa, kde je k vydání viněty potřeba předložit technický průkaz vozu (velký technický průkaz), stačí objednávka on-line (e-shop je ZDE). Přímo ve Francii podle Vomáčky prodají viněty Crit’Air už nyní.

„Pokud je nyní budou po českému řidiči vyžadovat, měl by okamžitě kontaktovat český konzulát a řešit to stížností. A nehádat se s policistou,“ radí Vomáčka. Zástupce ÚAMK připomíná, že právě v letos na jaře (5. až 21. května) se v Paříži koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži. Dá se čekat, že českému týmu pojede fandit mnoho fanoušků vlastním vozem.

Starostka nesnáší auta

Starostka Paříže Anne Hidalgová udělala z boje proti znečišťování ovzduší jednu ze svých priorit. Prosadila již řadu opatření, například v metropoli nesmějí jezdit osobní auta vyrobená před 1. lednem 1997 a silnice podél řeky Seiny se přeměnily v pěší zóny. Ale starostka chce jít mnohem dál, její ambicí je vyhnat auta z města úplně, naposledy prohlásila, že „auta jsou archaismus“.

Po Paříži jezdí podle úřadů denně kolem 600 tisíc vozidel, včetně 100 tisíc dodávek a kamionů, a na 100 tisíc motocyklů.

Systém emisních známek už několik let funguje v Německu, na podobném opatření se pracuje i v některých českých městech a seriózně o nich uvažuje i Praha.

Autoři: ,

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Najdete na iDNES.cz