Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ford

Palivem budoucnosti už není vodík. Palivové články se spokojí s lihem

  • 46
Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku. Měly by pracovat za běžné pokojové teploty. Vodíku jako palivu budoucnosti tak možná odzvonilo.

Tým vědců z Brookhaven National Laboratory ve spolupráci s výzkumnými pracovníky University of Delaware a Yeshiva University vyvinuli nový třísložkový katalyzátor, který umožní zkonstruovat palivové články zpracovávající místo vodíku běžný líh.

Nový katalyzátor se skládá z několika hlavních komponent. Nanočástice oxidu cíničitého jsou uloženy na uhlíkové mřížce a na tuto vzniklou struktury jsou vsazeny částice platiny a rhodia. Díky kombinaci jedinečných vlastností všech komponent a jejich ojedinělému seskupení pak může probíhat elektrokatalytický rozklad lihu za pokojové teploty.

Katalyzátor rozbíjí uhlíkové vazby v lihu a usnadňuje tak jeho oxidaci na CO2. Podle autorů vynálezu žádný jiný katalyzátor takovou schopnost nemá.

Nové palivové články s tímto katalyzátorem by tak mohly namísto vodíku spalovat líh. Produkty reakce jsou vodíkový kationt (a následně tedy voda), pochopitelně elektrony a již zmíněný oxid uhličitý. Vědci se soustředí právě na zkonstruování palivového článku, který by nový katalyzátor využíval. Následovat bude série testů, které mají ověřit, jak bude takový palivový článek pracovat v reálu. Pokud budou pokusy úspěšné, je dost možné, že nový objev doslova zahubí současný vývoj vodíkových aut.

Použití lihu jako paliva namísto vodíku je daleko výhodnější z několika důvodů. Výroba vodíku je totiž velmi drahá a ve většině případů je k ní potřeba obrovské množství elektrické energie. Líh lze průmyslově vyrábět velmi snadno a navíc z obnovitelných zdrojů. Při použití biolihu by pak byl celý proces jeho výroby a následného spalování prakticky CO2 neutrální. Oxid uhličitý, který by totiž vznikl při spalování biolihu v palivovém článku by následně spotřebovaly rostliny, které budou k jeho výrobě opětovně použity.

Samotný vodík také není nijak snadné skladovat a jeho tankování není zrovna bezpečnou záležitosti. Výrazně by se tak musela změnit současná infrastruktura pro doplňování paliva. To s lihem by se nemuselo měnit prakticky nic. Bioetanol, nebo spíše palivo E85, je velmi populární třeba v severských zemích a je k dostání u zcela běžných výdejních stojanů na benzinkách.

Automobily s palivovými články na bioetanol by se tak mohly stát další alternativou pro budoucnost. Jistě najdeme spoustu argumentů, proč ani ony nejsou ideálním řešením. Zastánci spalovacích motorů by jistě raději použili bioetanol v nich. Jenže palivové články jsou z hlediska přeměny energie účinnější než spalovací motor. Pravda, také daleko dražší. A právě cena bude tou největší překážkou v jejich rozšíření.