Pagani Zonda: trysková motokára jezdí 340 km/h

  14:04aktualizováno  14:04
Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek. Ovšem není jednoduché si tohle tvrzení ověřit. Těch, kterým bylo svezení dopřáno, je totiž velmi málo. Vždyť vůz existuje v méně než čtyřiceti exemplářích.

Jeden z nemnoha, kdo může říci, že řídil vůz Pagani Zonda, je redaktor motoristického časopisu Evo Richard Maede.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Jezdí i v Česku
Jeden exemplář Pagani Zonda v zářivě žluté barvě je možné občas zahlédnout i na zdejších silnicích. Jeho pořizovací cena je v přepočtu kolem 15 milionů korun. Patří majiteli vydavatelství Stratosféra Antoninu Herbeckovi.

Ten však nechce o voze, který má prý jen zapůjčený, moc mluvit. "V zondě se sedí úplně normálně," reaguje stroze elektronickou poštou na jedinou z několika otázek, které jsme mu zaslali. Před časem však řekl: "Je to jako motokára, jenomže s tryskovým motorem."

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Zdravé srdce
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Nejpodstatnější podíl na zvláštním zvuku má naladění výfukového traktu mohutného motoru. Ostatně motor není žádnou překotnou technickou novinkou; počátky tohoto dvanáctiválce lze vystopovat již zkraje devadesátých let minulého století. Horacio Pagani, tvůrce zondy, logicky sáhl po motoru z nejsilnějších, ale také dostupném a lety osvědčeném.

Další velký Ital
"Horacio Pagani je člověk, který proměnil své hobby v realitu," říká Tom Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil Revue, člen mezinárodní poroty soutěže Auto roku. "Vstoupil mezi uznávané výrobce supersportovních automobilů, i když po emigraci - tedy přesněji reemigraci z Argentiny do Itálie -spal ve stanu a dopravoval se pomocí kola."

Dnes osmačtyřicetiletý muž si tak splnil sen z dětství, kdy prohlašoval, že jednou vyrobí nejkrásnější automobil na světě. Dnes ho má, jmenuje se Zonda (název argentinského větru) a není jediný; existuje již i jako čistě závodní vůz na okruhy a nově i jako otevřený roadster.

Pagani je skutečně renesanční člověk s širokým záběrem... I když nikdy nestudoval architekturu, navrhl si na své vozy sám krásnou moderní továrničku v italské Modeně.

Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek.

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Vzadu přítlačná křidélka i zadní pneumatiky skryté v karoserii o šířce 35 centimetrů napovídají hodně o mocnosti stroje

"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Hodně odvahy musí mít ten, kdo si pořídí vůz Pagani Zonda v poslední verzi -jako otevřený kabriolet. Na posádku bude v třistakilometrové rychlosti dost foukat.

Autoři:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k...

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup...

Najdete na iDNES.cz