Škoda nestíhá vyrábět, hledat volné kapacity by mohla i mimo koncern VW

aktualizováno 
Škoda by mohla outsourcovat výrobu, aby uspokojila poptávku. Renomovaný zpravodaj z autoprůmyslu Automotive News Europe odhaduje, že pokud se Škodě nepodaří najít nové výrobní kapacity, bude přicházet o 360 tisíc aut ročně, které by mohla prodat, ale nezvládne je vyrobit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Mladoboleslavská automobilka má uvažovat o tom, že by mohla outsourcovat výrobu některých modelů. Škoda dlouhodobě bojuje s nedostatkem kapacit. U některých modelů jsou nestandardně dlouhé čekací lhůty.

„Kapacity českých závodů společnosti Škoda Auto jsou v současnosti plně vytíženy. Rok 2017 byl s odstupem nejúspěšnějším rokem v historii podniku, kdy se počet dodaných vozů zákazníkům podařilo zvýšit o více než 6 procent,“ uvádí pro iDNES.cz Kamila Biddle z tiskového oddělení automobilky. „Nyní vyrábíme přibližně 1,2 milionu vozů ročně a vidíme potenciál tento počet do poloviny příští dekády zvýšit až na 2 miliony.“  Automobilka očekává, že nárůst prodejů potáhnou mají modely typu SUV, tedy aktuálně Karoq s Kodiaqem.

Kapacita českých výrobních závodů je aktuálně na limitu, opakuje stále automobilka. “Očekáváme, že i v roce 2018 přesáhne poptávka po vozech Škoda naše výrobní možnosti. Důsledkem je tak dopad na dodací lhůty,“ potvrzuje Kamila Biddle.

„K pokrytí možných špiček v poptávce existují různé přístupy. Koncern Volkswagen disponuje nejinteligentnější globální výrobní sítí ve svém odvětví a my zde vidíme několik možností, jako je například již oznámená montáž modelu Karoq také v Osnabrücku,“ uvádí Kamila Biddle. Tato opatření však i tak nejsou dostatečná. „Proto i nadále prověřujeme alternativy, včetně případné smluvní výroby,“ potvrzuje pro iDNES.cz Kamila Biddle.

Velké automobilky včetně BMW, Daimleru i třeba Porsche běžně používají smluvní výrobce jako Magna Steyr v Rakousku nebo Valmet ve Finsku k outsourcingu výroby, získávají tím větší flexibilitu a šetří investice do vlastních zařízení a zdrojů. To by podle Automotive News Europe mohla být jedna z cest i pro Škodu. Společnost Valmet najme v letošním roce až 1 000 nových zaměstnanců, kteří pomohou vybudovat Mercedes GLC a nový kompaktní typ třídy A. Ve finském Uusikaupunki se ale vyráběly v minulosti i saaby, porsche, opely, ale i Lady Samara a různé elektromobily. Ve Štýrském Hradci se ve výrobě v jedné továrně potkávají jaguary, BMW i mercedesy. Magna Steyr je schopná kromě výroby nabídnout i vývojové práce a chlubí se velkou flexibilitou výroby, která se hodí i pro malosériovou produkci. 

Ve Štýrském Hradci se tak vyráběl zpočátku Aston Martin Rapide a Magna Steyr kromě produkce také obstarala vývoj Peugeot RCZ. Francouzská automobilka po úspěšné premiéře konceptu sportovního kupé odvezla showcar do rakouské firmy a její vývojáři dostali za úkol s využitím maxima dílů tehdejšího hatchbacku Peugeotu 308 vyvinout kompletně celý vůz, který pak fabrika v letech 2010 až 2015 vyráběla.

S výrobou mimo domovské závody má Škoda už zkušenost z Ruska. V Nižném Novgorodu vyrábí v továrně automobilky GAZ ruského miliardáře Olega Děripasky. Od roku 2011 se v závodě firmy montovaly Škody Yeti a Octavia a letos v únoru tam byla zahájena výroba modelu Kodiaq. Yeti z Nižného Novgorodu se prodávaly také v Česku.

Hledání volného místa

„Kapacita našich závodů je zcela využitá. Nyní diskutujeme o formě, zvažujeme například i restrukturalizaci některých procesů v rámci továren, část produkce navíc nyní budeme vyrábět v německém Osnabrücku, kde již lakujeme Fabie,“ prohlásil šéf automobilky Bernhard Maier letos koncem dubna.

Šéf odborové rady VW Group Bernd Osterloh prohlásil, že převedení výroby části produkce Škody do Německa v roce 2019 potíže Škody nevyřeší, píše Automotive News. Osterloh uvedl, že rozhodnutí o tom, jak navýšit kapacitu výroby škodovek, padne v listopadu, kdy má dozorčí rada koncernu Volkswagen ratifikovat průběžný rozpočet na kapacitu, technologii a vybavení.

Podle Maiera potřebuje nyní Škoda v Evropě investovat do navýšení kapacit výroby. Vedení automobilky prý zvažuje různé alternativy. „Nelze vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku, řekl letos začátkem března Bernhard Maier pro německý ekonomický deník Handelsblatt.

Nové kapacity lze podle Maiera získat i v koncernu Volkswagen. Loni se objevily spekulace, že Škoda Auto přesune z Česka do Německa výrobu následníka modelu Superb. Česká automobilka ani mateřský koncern Volkswagen tehdy spekulace nepotvrdily ani nevyvrátily.

Symbolem nouze o výrobní kapacity v Evropě je u Škody derivát největšího SUV v nabídce. Během letošního roku automobilka v Číně představí karosářskou variantu Kodiaq GT, která dostane splývavou záď ve stylu kupé. Tato verze má být prozatím určena pouze pro čínský trh. Jeho uvedení v Evropě závisí právě na tom, zda se Škodě podaří najít nové výrobní kapacity.

Patnáct výrobních závodů

Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí). Automobilka vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává celosvětově přes 35 000 lidí a působí na více než 100 trzích.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz