Po zimně si auto zaslouží pořádnou očistu. Ilustrační snímek

Po zimně si auto zaslouží pořádnou očistu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Postarejte se po zimě o svou plechovou lásku, potřebuje očistu

  • 3
Konec solených silnic, nejistých mrazivých startů, špinavých sněhových kup u chodníků a nepříjemných posypových kamínků. Zima je definitivně pryč a auto potřebuje očistu. Na rozdíl od nástupu chladné sezóny není příprava na teplé měsíce tak náročná. Zaměřte se na ukryté záhyby karoserie.

Jak auto připravit na jaro? Nejedná se nijak dlouhý seznam, ale pokud chcete vašemu vozu prodloužit život a zároveň ušetřit za budoucí investice v autoservisu, radíme se jím řídit. „Zima autům skutečně nepřeje, udělejte tedy nyní pro svůj vůz maximum,“ radí odborníci autoklubu ÚAMK.

Pneumatiky, brzdy, podvozek

Na přezutí snad nezapomene nikdo. Letní gumy snižují spotřebu, a tak je to celkem příjemný úkol. S výměnou gum neotálejte, jízda na zimních pneumatikách totiž není jen neekonomická, ale též neekologická a nerozumná. „Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz víc naklání, snadněji se dostane do smyku,“ varuje ÚAMK.

Pokud přezouváte kola doma, myslete na jejich vyvážení a korekci geometrie náprav, což podstatně ovlivňuje směrovou stabilitu auta. Podle expertů je tedy lepší zajet do servisu. Zarezervujte si však termín co nejrychleji. Po přezutí, a pak ideálně jednou za měsíc, zkontrolujte tlak v pneumatikách a kola případně dofoukněte.

Brzdy hodně potrápily zimní sůl, mrazy, vlhkost a štěrk. Přitom se jedná o zásadní díl vašeho plechového miláčka. Proto si je nechte pro jistotu zkontrolovat a nezapomeňte ani na kontrolu bodu varu brzdné kapaliny.

Důkladnou kontrolu a umytí si zaslouží i podvozek vašeho auta. V myčce si připlaťte za dražší program, který bere i spodek vozu, abyste jej zbavili silně korozivní soli a dalších nečistot. ÚAMK doporučuje podvozek nejen omýt, ale také voskovat, případně nechat ošetřit podběhy a otlučená místa.

Umýt, vyleštit…

Podobnou péči věnujte karoserii auta. Po důkladném mycím programu auto obejděte a hledejte místa otlučená od kamínků. Tam, kde je dnes jen černá tečka po chybějícím laku, může být zítra rezivějící místo. Trh s autodoplňky nabízí dostatečnou barevnou škálu korekčních tužek, které na poškozená místa nanesou odpovídající barvu a „ránu“ tak překryjí.

Také nezapomeňte na zádveří a místa, kam se kartáče běžné automyčky nedostanou – tam všude může zůstat agresivní sůl, kamínky a zimní bláto. Ručně pak bude třeba vyčistit místa, která jsou určená pro odtok vody a kam se často dostane listí, jehličí či prach, jež mohou ucpat odtokové kanálky. Pozornost věnujte také pantům a místům, kde jsou uchyceny blatníky.

Aspoň zběžně překontrolujte čelní sklo a světlomety. „Kamínek, který ťukl do skla, jsme nemuseli ani postřehnout. Jakmile však přeroste v asi dva centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou,“ připomínají odborníci z ÚAMK.

Zkontrolujte si také stěrače – přimrznutí k oknům a jejich odtrhávání při ranním zimním ometávání auta je mohlo poškodit, jejich výměna vás vyjde jen na pár stovek.

Komu vadí zbytek zimní směsi v ostřikovačích, nemusí zbytečně panikařit, ale může jej zředit destilovanou vodou. Je však dobré myslet na to, že zimní směs má na oknech jiný účel a neodstraní hmyz ze skla tak dobře jako ta letní.

Stejně tak je třeba řešit i vlhkost uvnitř světel.

Úleva pro akumulátor?

Spadl vám s opadnutím mrazů kámen ze srdce, protože akumulátor je z nejhoršího venku? Možná se radujete předčasně. Zvláště u déle odstavených aut, byť v garáži, totiž hrozí, že baterie příliš utrpěla, je vyčerpaná a vy už nenastartujete.

„Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda: minimálně pak patnáct až dvacet kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě víc než běžná zima,“ upozornili v ÚAMK.

A nezapomeňte ani na klimatizaci. Byť v zimě neměla příliš práce, v jejím výparníku to může vypadat jako v líhništi bakterií, které se tam přes zimu zanesly a s oteplením se mohou začít množit. Pomůže vydezinfikování antibakteriálním sprejem. „Mnoho servisů a dalších odborníků nyní nabízí i přípravky, které dokážou zlikvidovat i covidové zárodky. Což jistě není od věci,“ dodávají experti.

Pak už přichází na řadu očista interiéru vozu, vyčištění a vysušení koberečků a místa pod dnem zavazadlového prostoru. Nezapomeňte na mastnotu na vnitřní straně skel a prach na palubní desce.

Vše, co jsme v autě během zimy kvůli možným komplikacím vozili, nyní můžete s klidem vystěhovat – lopatku a smetáček na sníh, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí, sněhové řetězy –, aby bylo vaše auto připravené na jarní kilometry.


Témata: zima, ÚAMK, Podvozek, sůl