Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na D1 začíná peklo. Vše o opravě nejdůležitější české dálnice

  19:50
Dálnici D1 čeká šest let kompletní rekonstrukce. A řidiče šestileté martyrium uzavírek, objížděk a čekání v kolonách. Sledujte kompletní zpravodajství o rekonstrukci na iDNES.cz

Na kolony jsou řidiči z D1 zvyklí. Příštích šest let ale budou na nejfrekventovanější české dálnici asi neustále. | foto:  František Vlček, MAFRA

V pondělí 13. května se stroje zakousnou do nejstarší a také nejvytíženější české rychlostní komunikace. Už ve čtvrtek 9. května začnou silničáři s malováním nového vodorovného značení a stahováním dopravy do užších jízdních pruhů. Kompletní zpravodajství z rekonstrukce ZDE.

Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 000 vozidel.

Jako první začne rekonstrukce na dvou úsecích u Jihlavy a Velké Bíteše. O plánech práce na modernizaci prvních úseků ČTĚTE ZDE

Co a jak se bude rekonstruovat (animace):

Letos se mají opravovat čtyři úseky. Celá obnova dálnice potrvá podle plánů šest let a má stát zhruba 14 miliard korun. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.

Během oprav dálnice D1 bude držet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 24hodinovou službu. Posílit se má také počet policistů, kteří na dálnici budou hlídkovat, a na každém opravovaném úseku bude nonstop odtahová služba.

Doprava během oprav D1

Sledujte on-line situaci v opravovaných úsecích D1.

Mapa * uzavírky * provoz * nehody

V úsecích, které se budou opravovat, dojde k omezení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči by si měli také pořádně zopakovat pravidla "zipování".

Před vyjetím na D1 zkontrolujete průjezdnost ZDE. Na dálnici pak bude řada mobilních informačních tabulí, které budou uvádět aktuální dopravní situaci.

Dálnice se měla začít opravovat už v březnu, ale s ohledem na delší zimu je harmonogram prací přibližně o dva měsíce posunutý. Ředitelství silnic a dálnic zvažuje i úplné uzavření dálnice kvůli demolici všech mostů na Vysočině najednou. Předběžně o dvanáctihodinové uzavírce uvažují na období letních prázdnin. Více čtěte ZDE

Jak bude rekonstrukce probíhat (animace):

Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla. Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít nízká pevná evropská ocelová svodidla, která mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. Crashtest nového typu svodidla SLEDUJTE ZDE.

Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před 42 lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu. Dálnice má i své muzeum.

Po D1 se mělo jezdit 160 km/h

Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí.

Se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice se začalo 2. května 1939, ale práce zmařila válka.

D1 měla být zapojena do německé dálniční sítě, a proto byl projekt upraven podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.
 
Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou a Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry  změnily. Počítalo se například s tím, že dálnice má končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Ještě nyní proto můžeme v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. Stavba byla zahájena 8. září 1967, slavnostní otevření prvního úseku o délce 21,3 kilometr se konalo 12. července 1971.
 
Z Prahy až do Brna bylo po dálnici poprvé možné dojet 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...