Opěrky hlavy nepodceňujte: Švédská auta chrání krk nejlépe

aktualizováno 
Čím dál tím bezpečnější auta mají svou achillovu patu v hlavových opěrkách. Při nárazech zezadu totiž řidič i spolujezdci často utrpí nepříjemné poranění krční páteře.

V autě se má sedět vzpřímeně a opěrka má být blízko hlavy. | foto: ADAC

Velký test, do něhož se zapojily švédské a britské organizace věnujících se bezpečnosti na silnicích, ukazuje, která auta nabízejí posádce větší ochranu krku a která jsou na tom hůře.

Mezi 28 srovnávanými sedadly dopadly nejlépe hlavové opěrky vozů Volvo S80, Volvo V50 a Saab 9-3. Naopak nejhůře skončila dvojice BMW 5 a Volkswagen Fox. Škodovky se v testu neobjevily.

Test hlavových opěrek: BMW 5Test hlavových opěrek: Volvo V50




Nejhorší a nejlepší: vlevo BMW řady 5 x vpravo Volvo V50

Mladoboleslavským vozům konstrukčně příbuzné modely Audi a Volkswagen skončily v průměru až podprůměru.

Nebezpečí při nárazu jiného vozu zezadu spočívá v tom, že se hlava při střetu pohne rychle dopředu jinou rychlostí než horní část těla. Následky jsou různé – od poraněných svalů krku až po zlomeniny páteře. Úrazy přitom způsobují i střety v malých rychlostech.

Poraněním je možné předcházet nejen vhodnou konstrukcí opěrek, ale i jejich správným nastavením. Proto je důležité v autě sedět co nejvíce zpříma a opěrka by neměla být od hlavy vzdálena více než tři centimetry. V žádném případě nesmí být opěrka nízko pod hlavou, ale přímo za ní.

Automobilky přicházejí s různými nápady, jak konstruovat opěrky tak, aby k poškození krční páteře nedocházelo. Jak vyplývá z velkého testu, nejvíce se to zatím daří Volvu a Saabu.

Volvo nazvalo svůj systém WHIPS. Opěrka a sedadlo jsou v pevném spojení a při nárazu dochází k lehkému pohybu celé konstrukce směrem dozadu, čímž se uleví krku při jeho nebezpečném pohybu.
Saab zase podobně jako řada dalších automobilek používá systém, který opěrku automaticky při nárazu zezadu posune blíž k hlavě.

Automobil hodnocení ADAC

Volvo V50

++++
Volvo S80 (modelový rok 2007) ++++
Saab 9-3 +++
Honda Civic +++
Mazda 5 +++
Peugeot 307 +++
Ford Focus II +++
Ford S-MAX +++
Opel Corsa +++
Land Rover Discovery III +++
Subaru Legacy ++
VW Passat ++
Renault Clio ++
Toyota Prius ++
Mercedes A ++
VW Golf ++
Audi A6 ++
Mercedes C +
Audi A4 +
Fiat Grande Punto +
Lexus IS +
Nissan Almera +
Citroën C1 +
Toyota Yaris +
BMW 3 +
Citroën C5 +
VW Fox 0
BMW 5 0

Hodnocení ADAC
++++ velmi dobrý
+++ dobrý
++ uspokojivý
+ dostatečný
0 nedostatečný

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz