Opěrky hlavy nepodceňujte: Švédská auta chrání krk nejlépe

aktualizováno 
Čím dál tím bezpečnější auta mají svou achillovu patu v hlavových opěrkách. Při nárazech zezadu totiž řidič i spolujezdci často utrpí nepříjemné poranění krční páteře.

V autě se má sedět vzpřímeně a opěrka má být blízko hlavy. | foto: ADAC

Velký test, do něhož se zapojily švédské a britské organizace věnujících se bezpečnosti na silnicích, ukazuje, která auta nabízejí posádce větší ochranu krku a která jsou na tom hůře.

Mezi 28 srovnávanými sedadly dopadly nejlépe hlavové opěrky vozů Volvo S80, Volvo V50 a Saab 9-3. Naopak nejhůře skončila dvojice BMW 5 a Volkswagen Fox. Škodovky se v testu neobjevily.

Test hlavových opěrek: BMW 5Test hlavových opěrek: Volvo V50




Nejhorší a nejlepší: vlevo BMW řady 5 x vpravo Volvo V50

Mladoboleslavským vozům konstrukčně příbuzné modely Audi a Volkswagen skončily v průměru až podprůměru.

Nebezpečí při nárazu jiného vozu zezadu spočívá v tom, že se hlava při střetu pohne rychle dopředu jinou rychlostí než horní část těla. Následky jsou různé – od poraněných svalů krku až po zlomeniny páteře. Úrazy přitom způsobují i střety v malých rychlostech.

Poraněním je možné předcházet nejen vhodnou konstrukcí opěrek, ale i jejich správným nastavením. Proto je důležité v autě sedět co nejvíce zpříma a opěrka by neměla být od hlavy vzdálena více než tři centimetry. V žádném případě nesmí být opěrka nízko pod hlavou, ale přímo za ní.

Automobilky přicházejí s různými nápady, jak konstruovat opěrky tak, aby k poškození krční páteře nedocházelo. Jak vyplývá z velkého testu, nejvíce se to zatím daří Volvu a Saabu.

Volvo nazvalo svůj systém WHIPS. Opěrka a sedadlo jsou v pevném spojení a při nárazu dochází k lehkému pohybu celé konstrukce směrem dozadu, čímž se uleví krku při jeho nebezpečném pohybu.
Saab zase podobně jako řada dalších automobilek používá systém, který opěrku automaticky při nárazu zezadu posune blíž k hlavě.

Automobil hodnocení ADAC

Volvo V50

++++
Volvo S80 (modelový rok 2007) ++++
Saab 9-3 +++
Honda Civic +++
Mazda 5 +++
Peugeot 307 +++
Ford Focus II +++
Ford S-MAX +++
Opel Corsa +++
Land Rover Discovery III +++
Subaru Legacy ++
VW Passat ++
Renault Clio ++
Toyota Prius ++
Mercedes A ++
VW Golf ++
Audi A6 ++
Mercedes C +
Audi A4 +
Fiat Grande Punto +
Lexus IS +
Nissan Almera +
Citroën C1 +
Toyota Yaris +
BMW 3 +
Citroën C5 +
VW Fox 0
BMW 5 0

Hodnocení ADAC
++++ velmi dobrý
+++ dobrý
++ uspokojivý
+ dostatečný
0 nedostatečný

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz