Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

aktualizováno 
Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních čísel i registrace vozů, které mají za mimořádně výhodných podmínek v nájmu jejich stávající či bývalí zaměstnanci.

Opel Astra Sports Tourer | foto: Opel

Podle serveru Automotive News Europe dosáhl Opel za první pololetí na německém trhu podíl 7,1 procenta jen díky tomu, že do počtu prodaných aut zahrnoval i registrace zhruba 60 000 aut, která si vzali do výhodného pronájmu stávající či bývalí zaměstnanci automobilky. Bez toho by byl její podíl pouze 4,5 % a před Opel by se tak dostala třeba značka Škoda, konstatoval magazín Automobilwoche.

Opel ale nevidí za takovým počínáním nic špatného. „Jsme rádi, že naši zaměstnanci stojí za Opelem a že počet našich osobních vozů, které soukromě využívají zaměstnanci a jejich rodiny, se neustále zvyšuje,“ řekl mluvčí.

Importéři ale manipulují s prodejními čísly napříč celou Evropou. Do prodejních statistik zahrnují reexportovaná i předváděcí auta, na značky registrují i skladové vozy a podobně.

O rozsahu této manipulace jen na českém trhu svědčí pohled do veřejně dostupných statistik. Třeba v České republice se za loňský rok registrovalo 259 693 nových a 164 422 ojetých osobních aut, tzn. dohromady 424 115. Ovšem celkový počet aut ve vozovém parku stoupl meziročně z 5 158 516 na 5 368 661, tedy pouze o 210 145 kusů. Kam tedy zmizelo oněch 213 970 aut?

Argument, že šlo o stará auta, která jejich majitelé dali do šrotu a vyměnili za nová, neobstojí při pohledu na stáří vozového parku. Ten totiž v České republice za rok 2016 naopak zestárnul z 14,33 na 14,48 roku.

Podstatná část z oněch 200 tisíc „chybějících“ aut tak skončila jako reexporty v sousedních zemích, případně se během krátké doby dostala do statistik jako nová i ojetá. Importérům to ale nebrání v tom, aby si je započítávali do svých úspěchů a stále rostoucích čísel.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz