Před nedávnem Opel představil její nejnovější generaci, která poprvé nabídne i hybridní pohon (novou astru si prohlédněte zde)
Astra se stala nástupcem velice úspěšného modelu Kadett. Vůz s tímto jménem se vyráběl již v letech 1936 až 1940, jeho novodobá historie poté pokračovala od roku 1960 a v roce 1985 ve své šesté generaci získal titul Evropské auto roku.
Na rozdíl od VW Golf, jehož design zažívá od představení v roce 1974 spíše evoluci, se vzhled astry v jednotlivých generacích odlišuje výrazněji. První generace, která převzala jméno od sesterské britské značky Vauxhall (od roku 1980 se v Británii Kadett prodával jako Vauxhall Astra), byla označovaná písmenem F (poslední Kadett nesl přídomek E). A přestože v prodejních statistikách VW Golf neporazila, na trhu uspěla. Vyrobilo se jí přes 4,13 milionu kusů a dosud je nejprodávanějším modelem Opelu v historii.
Astra F, která ve své době zaujala moderními, líbivými tvary i relativně velkým vnitřním prostorem, se na trhu zpočátku objevila v pěti karosářských verzích – jako tří- a pětidveřový hatchback, sedan, combi a užitkový van, v roce 1993 přibyl i kabriolet.
Astry se vyráběly v Německu, Španělsku, Maďarsku, Polsku, Belgii, Jihoafrické republice, Tchaj-wanu nebo Argentině (a ve Velké Británii pod značkou Vauxhall). Po ukončení výroby v Německu v roce 1997 se ještě pět let pokračovalo například v Polsku, kde Astra F dostala přídomek Classic. V nabídce byla i sportovní varianta GSi s dvoulitrem o výkonu 150 koní. Mezi dobré vlastnosti auta patřily spolehlivé motory, malé provozní náklady či nízká spotřeba. Slabinami byly náchylnost ke korozi i kolísavá kvalita výroby.
Druhá generace astry představená v roce 1998 výrazně změnila vzhled, z klasického hatchbacku se stal vůz na pomezí mezi hatchbackem a liftbackem, což se projevilo například v prostornějším interiéru i zvětšeném zavazadlovém prostoru. Sportovní verzi GSi nahradila nová varianta OPC (Opel Performance Center) poskytující podle recenzí „zkušeným řidičům velkou porci zábavy“.
3. září 2015 |
Astře ovšem tehdy přibyl také nový významný konkurent, model Focus, kterým automobilka Ford nahradila letitý Escort a který zákazníky zaujal svými originálními tvary i výbornými jízdními vlastnostmi (více o něm čtěte zde).
Výrazného úspěchu dosáhla třetí generace astry, která byla uvedena na trh v roce 2004. Tento vůz, který vynikal progresivním designem a inovativní technikou pod kapotou, totiž v letech 2005 a 2006 v prodejích na evropském trhu porazil největšího rivala, tedy VW Golf, a v prodejních statistikách dokonce nenašel přemožitele a vyšplhal se až na první příčku.
Následující astra s označením J (písmenné kódové označení modelu začíná literou „A“ u meziválečného Opelu Kadett) převzala řadu exteriérových i interiérových prvků od většího sedanu Insignia, kritici jí však vyčítali přílišnou mohutnost až těžkopádnost. Současná generace astry se vyrábí od roku 2015 a o rok později získala premiérový titul Evropského auta roku.
Letos v červenci odhalil Opel novou generaci astry, která přijde na trh na podzim. Výhradně pětidvéřový vůz nabízí výraznější vzhled charakterizovaný ostře řezanými hranami karoserie, digitální přístrojový štít a ovládání přes dotykové displeje v duchu aktuálních automobilových trendů. Široká nabídka motorů zahrnuje zážehové a vznětové agregáty i hybridní pohon. Pohonné jednotky, stejně jako podvozkovou platformu, automobil sdílí se svým sourozencem z koncernu Stellantis, rovněž před nedávném představeným novým Peugeotem 308.