Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opel Astra elektrický pohon tají. Díky dietě vystačí s menší baterií

Opel Astra poslední generace je opravdu povedené auto. Nyní dostává i elektrický pohon. Po první jízdě se zdá, že je to sice elektromobil se všemi jeho klady i zápory, ale díky tomu, že u Opelu srazili oproti konkurentům hmotnost až o 100 kilo, dokáže Astra Electric i s relativně malou baterií dojet poměrně daleko.
Opel Astra Electric

Opel Astra Electric | foto: Opel

Osobně se určitě nepočítám mezi fanatické zastánce elektromobilů. U Opelu Astra se ovšem konstruktéři vydali cestou, proti které v zásadě nic nenamítám. Astra je designově hodně hezké auto, na naladění podvozku si v Německu dali skutečně záležet, k dispozici je verze hatchback i kombi (na tu tedy v Česku čekáme od představení už hezkých pár měsíců…) A pod kapotou mají zákazníci na výběr benzín, diesel, plug-in hybrid a teď nově i elektromotor. Zkrátka každému, co jeho jest.

Vzhledově se Astra Electric od spalovací verze nijak zásadně neliší. Dostala třeba jen speciální 18palcová kola z lehkých slitin, na zádi najdete písmenko „e“ a chybí také výfuk. I interiér s dvojicí digitálních displejů nebo sedadly s certifikátem AGR pro zdravá záda je na pohled totožný. Jen třeba u ovladače manuální převodovky přibylo písmeno „B“ pro rekuperaci.

Protože je baterie integrována do podlahy vozu, tak vůbec neomezuje místo pro cestující či zavazadla. Ve standardním pětimístném uspořádání nabízí Astra Electric 352 litrů prostoru pro zavazadla, po sklopení sedadel se využitelný objem zvětší až na 1268 litrů.

Opel Astra Electric

Hlavní rozdíly jsou očím ukryty

Astra Electric je totiž postavena na modernizované koncernové platformě EMP2 a je tak technickým dvojčetem elektrického Peugeotu 308. Elektromotor disponuje výkonem 115 kW/156 k a jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 270 Nm. Obojí má řidič k dispozici hned po sešlápnutí plynového pedálu, takže rozjezdy jsou opravdu velmi svižné, jak se u elektromobilu dá čekat.

K dynamice přispívá i nízká pohotovostní hmotnost 1679 kilogramy, což je v průměru o 100 kilogramů méně než konkurenti a mimochodem stejně jako plug-in hybridní Astra. Maximální rychlost pak má hodnotu 170 km/h. To je zase naopak víc než u většiny konkurence, která končí na 150 či 160 km/h.

Opel Astra Electric

Astra Electric ukládá energii do kompaktní lithium-iontové baterie o kapacitě 54 kWh složené ze 102 článků. Podle normy WLTP to má umožnit dojezd až 418 kilometrů. Spotřeba má papírovou hodnotu při velmi nadějných 14,8 kWh elektrické energie na 100 kilometrů jízdy. Tepelné čerpadlo je montováno standardně. Rychlost dobíjení je pak na 100 kW DC nabíječce na 80 % za přibližně 30 minut. Astra je standardně vybavena třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW.

Jedna věc je samozřejmě teorie a druhá praxe. Řeči se vedou a voda teče, stejně jako technické údaje se píšou a baterie se vybíjí. S novou Astrou Electric jsme ujeli po perifériích Berlína pár desítek kilometrů, nijak jsme se neomezovali jak v akceleraci, tak v klimatizaci. Většina tras vedla po tříproudových obchvatech s rychlostí omezenou na 80 km/h, případně po městských silnicích mezi bývalým východním Německem a Západním Berlínem.

Dálniční rychlost, stejně jako proplétání utaženými zatáčkami jsme nevyzkoušeli. Ale jeli jsme tak, jak probíhá asi většina jízd elektromobilem – popojížděním po městě, případně okreskovou rychlostí. A Astra překvapila, protože takovou jízdu zvládla dokonce pod oficiální hranici normované spotřeby – za cca 12 kWh/100 km. Poměrně nízká hmotnost a úsporně vyladěný pohon dokázaly, že i s relativně malou baterií se dá dojet docela daleko.

Opel Astra Electric

Auto je tiché, hbité a komfortní

Ve výbavě najdete spoustu elektronických asistentů, my vyzdvihneme jeden, který má v Astře Electric premiéru. Jde o systém Intelli-Drive 2.0, který je kombinací některých asistenčních systémů. Kombinuje poloautomatický systém změny jízdního pruhu s inteligentním tempomatem. Pokud je cílový jízdní pruh volný, asistent malými pohyby volantu navede Astru Electric do požadovaného pruhu. A inteligentní tempomat zajistí, že - pokud to řidič potvrdí - se rychlost vozidla při dosažení nového rychlostního limitu odpovídajícím způsobem sníží nebo zvýší až na tento limit.

Opel Astra Electric

A kolik za to? To bohužel zatím nevíme. Opel zatím zveřejnil jen německé ceny. Ta základní je 45 060 eur (cca 1 067 000 Kč), nebo 399 euro (cca 9500 Kč) v podobě měsíční splátky za operativní leasing. České ceny budou známy na podzim. Nejprve dorazí elektrická Astra v podobě hatchbacku, po ní pak i kombi, které bude tuzemské zákazníky zajímat o něco více. V té době už tady ale bude i jiná kombíková elektrická konkurence, třeba v podobě modelu MG5.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

BMW

VIDEO Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení...

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

První elektromobil Škoda vyráběla rok. Citigo byl hit, dodnes na trhu chybí

Škoda Citigoe iV

VIDEO Pohříchu jeden z nejlepších elektromobilů vyráběla mladoboleslavská automobilka jen rok. Škoda...

Kulturní vandalismus. Designéři kritizují zmrzačené logo Jaguaru i jeho woke video

Společnost Jaguar představila i nový monogram. (20. listopadu 2024)

Nové logo automobilky Jaguar sklízí kritiku. Nově použitý kulatý „měkký“ font písma a ústup od...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Třeba i bez aut, ale zákazníkům až pod nos. Showroomy míří do center velkoměst

Premium

Poslední roky změnily pohled na to, jak se prodávají auta. Značky hledají nové způsoby, jak zaujmout zákazníky. Nově zažívají boom malé značkové, takzvané pop-up prodejny v centrech světových...

10. února 2025

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

10. února 2025

Miliarda nestačila. Automobilový Da Vinci z Vatikánu rychlosti změnil majitele

Závodní dráha v Indianapolisu je považována za jakýsi americký Vatikán rychlosti. A jeho věhlasné muzeum zase za jakousi Sixtinskou kapli motorsportu. Tamní svatou relikvii jménem Mercedes-Benz W 196...

9. února 2025

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští...