Slováci mají on-line dálniční známky. Kdo nezaplatí, pokutě neunikne

aktualizováno 
Slovenské dálnice jsou od letošního roku zpoplatněny prostřednictvím elektronické dálniční známky. Řidiče cestující přes Slovensko na dovolenou tak čekají novinky. Obejdou se bez lepení vinět a bez eur, stačí jim platební karta a SPZ auta. Nákup známky experti radí nepodcenit, řidič bez zaplaceného poplatku dostane pokutu automaticky.

Značka dálnice | foto: Dopravní značky

Zatímco v České republice se systém elektronických dálničních známek teprve chystá (podrobnosti zde), naši východní sousedé na elektronické zpoplatnění úseků dálnic najeli letos v lednu. České řidiče cestující na dovolenou na Slovensko nebo přes Slovensko tak čeká jiný postup než v uplynulých sezonách. Jak se připravit, aby se cesta na dovolenou kvůli nákupu dálniční známky zbytečně neprotáhla?

Jak a kde známku koupit

Desetidenní, měsíční nebo roční dálniční známku si řidiči mohou koupit s předstihem na webových stránkách Eznamka.sk. Zákazník si na přehledných stránkách vybere množství kuponů i dobu jejich platnosti, zadá typ vozu a období platnosti známky. Pro nákup je třeba zadat státní poznávací značku auta a zemi, kde je vozidlo registrované. Stránka po vás bude chtít platný e-mail, kam poté přijde potvrzení o platbě a také číslo mobilního telefonu. Zaplatit lze jen platební kartou, kde je uvedeno jméno držitele.

„Všem motoristům doporučujeme koupit elektronickou dálniční známku z pohodlí domova přes internetové stránky nebo mobilní aplikaci ještě před cestou na Slovensko,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí slovenské Národní dálniční společnosti Michaela Michalová.

Známku si řidiči mohou koupit také až při cestě osobně buď na obchodních místech (hraniční přechody nebo čerpací stanice), nebo prostřednictvím samoobslužných zařízení. Všechna prodejní místa nesou logo s nápisem eznamka. Sdružuje je slovenská Národní dálniční společnost a jejich seznam naleznete zde.

„Po nákupu známky na oficiálním obchodním místě doporučujeme řidičům, aby si ihned zkontrolovali údaje na vystaveném daňovém dokladu, tedy evidenční číslo vozidla a zemi registrace, a v případě nesouladu údajů to okamžitě řešit s obsluhou,“ dodává Michalová. Za nepřesnost údajů totiž nese odpovědnost řidič.

Co mají řidiči v ruce

Nový slovenský systém kromě jiného nevyžaduje například omezování a zpomalování dopravy, aby byla provedena kontrola vaší dálniční známky. Řidiči nedostanou žádnou vinětu, kterou lepí na čelní skla aut. Potvrzení o nákupu je jediným „hmotným“ důkazem, který má řidič v ruce. Do auta je tisknout nemusíte, i když odborníci Ústředního automotoklubu to doporučují. SPZ auta je totiž zaevidována a kamerový systém ji při průjezdu stacionárním nebo mobilním kontrolním stanovištěm rozpozná a porovná s databází.

Pokutu bez známky dostanete automaticky

„Pokud zjistí slovenská Národní dálniční společnost vozidlo bez zaplaceného poplatku, ve smyslu objektivní odpovědnosti mu bude automaticky domů zaslána pokuta. V případě cizinců plánuje Slovenská republika vymáhání pokut prostřednictvím třetí osoby,“ uvádí ÚAMK.

Za jízdu po zpoplatněné silnici bez dálniční známky řidiči sáhnou hluboko do kapsy. Pokuta je do výše 500 eur, tedy necelých 14 tisíc korun. Pokud si nejste jistí, jestli je úsek cesty, kudy projíždíte, zpoplatněn, ověřte si to zde.

Nakupujete osobně? Peníze raději s sebou

Pokud plánujete zaplatit pohodlně kartou na místě, ne vždy to musí vyjít. „Kupoval jsem v květnu desetidenní dálniční známku za 10 eur na hraničním přechodu Břeclav/Brodské. Na místě byla dlouhá fronta, která ale rychle mizela, protože řidiči se vraceli k autům pro technický průkaz auta a hotovost, aby si ji vystáli znovu. Kartou se platit nedalo,“ podělil se o svou zkušenost Petr Slavík.

Podle mluvčí je však možné platit kartou na všech místech. „Na každém obchodním místě je možné elektronickou dálniční známku uhradit v hotovosti nebo bezhotovostně bankovní kartou. Řidiči nejsou povinni při registraci předkládat technický průkaz auta, ale musí zřetelně vyjádřit evidenční číslo vozidla. Předložením technického průkazu tak mohou předejít nedorozuměním a chybám,“ vzkázala Michalová.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz