Kromě obcí, které se snaží auta z ulic vytlačovat, aby uvolnila prostor chodcům, cyklistům dalším alternativním způsobům dopravy, v Evropě, Česko nevyjímaje, řádí odbojové skupinky ekologických aktivistů vypouštějících pneumatiky z jejich pohledu příliš velkých aut, protože zabírají moc místa v ulicích.
A protože je ovšem legislativa a státní správa tradičně pomalá a nedůsledná v zavádění funkčních opatření, přistupují k tématu mnohem flexibilněji a rychleji tradičně firmy v rámci své environmentální politiky.
Velká auta vs. malá stání. Měřili jsme parkovací místa, občas se nevejdete![]() |
První pražské centrum s dvěma patry podzemních garáží přistoupilo k radikálnímu omezení vjezdu nadměrných aut. Razantně snížilo limit výšky vozu, který může vjet na parkovací místa.
Vzhledem k tomu, že jde o frekventované garáže v širším centru města, s téměř nulovou možností zaparkovat jinde, dá se čekat, že výškový limit 180 centimetrů sníží provoz na podzemním parkovišti velmi radikálně.
Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu![]() |
Rodinné dodávky mají smůlu
Majitelé budovy chtěli omezit vjezd aut, jež se svou velikostí do městských aglomerací nehodí, zvolili tedy výškový limit. I přesto, že samotné garáže splňují požadavek normy na minimální podjezdnou výšku 2,1 metru, je do garáží zakázán vjezd vozidel nad 1,8 metru.
Dosud největší akce aktivistů proti SUV. Vypustili pneumatiky 900 aut![]() |
Jak vidíte na našem videu, kromě urostlých SUV toto opatření ovšem zasáhne i zcela běžné modely aut, které používají živnostníci nebo rodiny. Citroën Berlingo patří k velmi oblíbeným prostorným vozům, které používají famílie s ratolestmi nebo ti, kdo převážejí příslušenství k dětem, obsluhují rodinný dům či aktivně sportují.
Pozor na policisty s metrem: správně parkuje na sídlišti jen málokdo![]() |
Auto odvozené z užitkového modelu přesahuje se střešními ližinami 185 centimetrů výšky, střechou tedy už naráží na ráhno vymezující maximální výšku, která je povolená pro vjezd do garáží.
Elektromobily dostanou výjimku
Enviromentální boj je dnes stále intenzivnější, v případě vytlačování SUV z center měst však naráží na výraznou slabinu: elektřinou poháněné vozy, jejichž masovější nasazení v začouzených ulicích je více než žádoucí, jsou z valné většiny právě z kategorie SUV. Tyto masivní karoserie totiž dokážou lépe pojmout půltunový náklad trakčních akumulátorů, zajišťující solidní dojezd na jedno nabití. Uvědomují si tvůrci nových pravidel tento paradox?
Boj o centimetry. Auta kynou, mezi čarami na parkovištích je jim těsno![]() |
„S implementací nulově emisních vozidel do nového nařízení pochopitelně počítáme,“ ubezpečuje radní pražského magistrátu za Pirátskou stranu Jeremiáš Flaksa a chválí aktivitu environmentálně uvědomělého provozovatele parkoviště. Podle něj budou mít elektrovozy s podobně koncipovanými omezeními na vjezd do garáží výjimku. „Takzvané hrazdy, upozorňující na povolenou výšku vjezdu, se budou schopny na základě kamerového snímání registrační značky s písmeny začínajícími na EL zdvihnout a umožnit těmto vozům vjezd. Vývoj a vybudování speciální technologie budeme financovat z operačního programu Evropské unie na podporu výstavby nabíjecích míst – ta totiž bývají nejčastěji právě v podzemních garážích. Zatím máme schválenou částku 400 milionů korun, může být ale ještě jistě navýšena,“ říká Flaksa s tím, že prostředků na boj s klimatickou změnou má EU dostatek.
Pokud nevíte, jak vysoké máte auto, podívejte se do kalendáře.