Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Autor:
Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k Nejvyššímu soudu.
Automotodrom Most

Automotodrom Most | foto: Automotodrom Most

Podobný spor v Česku asi nemá obdoby. Manželé Huličkovi se sedm let snažili domoci klidu, který jim dle jejich vyjádření roky bere autodrom v Mostě. První žaloba ze strany manželského páru před soud putovala v roce 2018 a jediným cílem bylo zamezit autodromu v obtěžování nadměrným hlukem. Soudy si žalobu dlouho přehazovaly, ten Okresní v Mostě ji dvakrát odmítl, až před několika málo týdny Krajský soud v Ústí nad Labem dal Huličkovým za pravdu.

OBRAZEM: Klaus ve formuli 1, Pavel ve veteránu. Autodrom Most slaví 40 let

Soudům manželé předložili třeba výsledky řady měření hluku z krajské hygienické stanice, které potvrzují, že hluk z okruhu překračuje zákonný limit 50 decibelů, a další dokumenty, vypovídala řada svědků z okruhu lidí, kteří v blízkosti sportoviště žijí, soudy zkoumaly stavební dokumentaci, historii sportoviště. „Chceme, aby autodrom omezil komerční jízdy a aby se na automobilech i motocyklech musely používat tlumiče výfuků, a to bylo důsledně kontrolované. Nebráníme pořádání závodů ani tréninkových jízd, které jsme ochotní tolerovat, pokud to bude v únosné míře,“ řekl Jiří Hulička.

Vyčerpávající, říkají manželé o soudu s autodromem kvůli hluku. Trvá sedm let

Vše začalo s rozvojem okruhu

Od roku 2014, kdy do okruhu vlastnicky vstoupil jeho současný majitel Josef Zajíček, začal jak závodní okruh, tak tamní polygon o něco více žít. Konaly se na něm nejen závody, ale také přehlídky, srazy, testovací a předváděcí jízdy automobilek a různých prodejců. Dostaveníčko si zde pravidelně dávají motorky, ale i kamiony. A několikrát místní akce navštívil i prezident České republiky Petr Pavel, který má nejen k závodním autům vřelý vztah. A zhruba od té doby mají manželé Huličkovi, ale nejen oni, s hlukem problém. Zatímco dříve byl okruh v provozu sem tam o víkendech, dnes, především přes sezónu, je tamní asfalt často vytížený i v týdnu.

„Navrhovali jsme jim, aby se čas pro komerční jízdy rozdělil napůl – jeden den jezdili, jeden den nejezdili,“ popsal setkání s Josefem Zajíčkem pro aktualně.cz Jiří Hulička. „On (Zajíček) nám řekl, že musí vydělat peníze, aby mohl pořádat závody. A já mu na to řekl: Pane Zajíčku, když na to nemáte, autodrom je pro někoho jiného. Já taky nemám tolik peněz, tak nemám autodrom. Tak se na to vykašlete.“

Automotodrom Most

Po několika soudních stání nakonec soud rozhodl, že okruh nesmí rušit hlukem pozemek rodiny Huličkových. Soudní rozsudek konkrétně nařizuje dodržování hlukové hladiny u rodinného domu Huličkových 55 decibelů ve všední dny a 50 decibelů o státních svátcích a nedělích s výjimkou závodů.

„Autodrom byl zkolaudován s jasně stanovenými hlukovými limity, a to 60 decibelů v denní době a běžném provozu a 70 decibelů v době konání závodů. Tyto limity jsme brali jako závazné při pořízení autodromu v roce 2014. Za posledních 10 let jsme nebyli ani jednou pokutováni ze strany KHS za překročení hranice 50 dB. Rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem tedy vnímám jako krok, který je zcela v rozporu s kolaudačním rozhodnutím a může nás značně poškodit,“ říká Josef Zajíček, majitel Autodromu Most. „Absurdnost celé situace podtrhuje fakt, že souběžná ulice Tvrzova, která vede podél autodromu, a která je ještě blíže obydlené části, má hlukový limit 68 decibelů. Je to jako byste koupili letiště a najednou vám z něj zakázali vzlétat,“ dodává.

Na řádění superbiků v Mostě dohlédli prezident Pavel i krásky s paraplaty

„Navíc žalobci mohli uspět jen proto, že soud dovodil, že právní předchůdci rodiny Huličkových neměli možnost uplatnit námitky proti územnímu rozhodnutí a ve stavebním řízení z důvodu, že stavební odbor Městského národního výboru v Mostě v roce 1978 a 1979 pravděpodobně nezveřejnil záměr veřejnou vyhláškou. Ovšem zpráva z Magistrátu Mostu z roku 2024 uvádí, že toto lze jen ‚předpokládat‘. Navíc dávno uběhly i skartační lhůty, takové dokumenty už nemusí existovat,“ doplňuje advokát Petr Zach.

Autodrom vznikl na místě bývalého hnědouhelného dolu v letech 1978 až 1983. „Manželé Huličkovi si zmiňovaný dům koupili v roce 1994, tedy mnohem později. Netřeba zmiňovat, že pozemky či domy v blízkosti autodromů jsou většinou levnější a majitelé si je pořizují s vědomím většího hluku,“ upozorňuje majitel mosteckého okruhu.

Snaha o dohodu vzala za své

Zástupci mosteckého okruhu se již dříve snažili s nespokojenými manželi dohodnout, ale marně. „Byli jsme ochotni přistoupit na řadu omezení, nicméně protistrana trvala na takových podmínkách, které by de facto znamenaly konec autodromu v jeho současné podobě. Na to jsme nemohli přistoupit,“ komentuje Josef Zajíček. „Jednání protistrany působí od počátku jako snaha o likvidaci našeho řádného podnikání. Navíc dříve měli manželé Huličkovi v prostorách autodromu svou dílnu a na hluk si nikdy nestěžovali, to se změnilo až v poslední době.“

„Oholím si vous“. U soudu dosáhli omezení hluku z autodromu, muž splní slib manželce

„Rozsudek by mohl znemožnit využívání polygonu, který má klíčový význam pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu a přípravu profesionálů v krizových situacích. Polygon není o rychlosti nebo závodění, je to místo, kde se lidé učí lépe řídit, zvládat smyk a celkově se připravovat na rizikové situace na silnici. Mohli bychom přijít o jediné takto vybavené centrum v regionu,“ upozorňuje Josef Zajíček. Autodrom Most podle něj každoročně snižuje provozním řádem hlukové limity a zavedl celou řadu opatření napomáhajících k jejich dodržování.

Josef Zajíček, šéf Autodromu Most

„Pečlivě kontrolujeme hlukový limit vozidel pohybujících se na dráze, zakázali jsme driftování a s tím spojené závody, zavedli jsme povinné používání tlumivek výfuků, zkrátili jsme provozní dobu závodního okruhu do 18 hod. V minulosti jsme žádali také o povolení výstavby protihlukové stěny na hranici pozemku autodromu, abychom ještě více snížili hladinu hluku šířící se k obydlené části, ale Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje povolení zamítla. Jsme však i nadále otevřeni diskusím, které budou konstruktivní a v konečném důsledku povedou ke snížení hladiny hluku. Samozřejmě jsme připraveni protihluková opatření plně zainvestovat,“ dodává Zajíček.

Kdy proběhne jednání u Nejvyššího soudu a s jakým výsledkem je zatím otázkou. Soud je velmi vytížený, vždyť se průměrná délka řízení ve věcech občanskoprávních a obchodních pohybuje ve lhůtě 150 dní.

Nejčtenější

Prototyp sedmimístné elektrické škody v nesnázích na slavném Nürburgringu

Prototyp sedmimístného elektrického SUV Škody vycházejícího ze studie Vision 7S nachytal při testech na slavném německém okruhu Nürburgring automobilový paparazzo Stefan Baldauf. Spoušť zmáčkl právě...

Sankce naučily Rusko stavět vlastní auta. Lada nabrala azimut do 21. století

Další čínské auto? Ne, logo s vikingskou lodí napovídá, že se jedná o novou ladu. Crossover Azimut se má vyrábět od příštího roku, ale zda to Rusové dodrží, je ve hvězdách. Pohon všech kol nečekejte,...

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Tady si dejte při cestě na dovolenou pozor! Na těchto úsecích se bourá nejčastěji

Dálnice bez omezení rychlosti, monotónní rovinky i horské tunely – to vše může zkomplikovat cestu na letní dovolenou. Některé úseky v Německu, Rakousku, Polsku nebo Chorvatsku patří dlouhodobě k...

25. června 2025

Audi má náhradu za diesel: pluginhybridní A5 inteligentně plánuje jízdu

Výkon až 270 kW, elektrický dojezd až 110 kilometrů, ale zároveň spalovací motor, který umožní majiteli jet kamkoli bez „dobíjecí úzkosti“. Jakkoli mnozí plug-in hybrid pohon zatracují kvůli jeho...

25. června 2025

V aukci je k mání unikátní Ferrari Daytona. Existuje jen 15 kusů

Klasické vozy Ferrari jsou obdivované fanoušky i sběrateli. Proto se velké pozornosti těší zítra končící aukce RM Sotheby’s, v níž se bude dražit trojice legendárních Ferrari Daytona ze 70. let,...

25. června 2025

Na STK každý rok? Senátoři i ministerstvo jsou proti

Senátoři z podvýboru pro dopravu a energetiku nesouhlasí s pravidelnými každoročními technickými prohlídkami osobních a lehkých užitkových vozidel starších deseti let, jak je navrhuje Evropská...

24. června 2025

Prototyp sedmimístné elektrické škody v nesnázích na slavném Nürburgringu

Prototyp sedmimístného elektrického SUV Škody vycházejícího ze studie Vision 7S nachytal při testech na slavném německém okruhu Nürburgring automobilový paparazzo Stefan Baldauf. Spoušť zmáčkl právě...

24. června 2025

V autě: O fascinujícím českém hypersportu a pirátech silnic. Víme, v čem jezdí

České univerzity vyvinuly fascinující systém, kterým dokáže policie zastavit auto na dálku, viděli jsme to na vlastní oči. A šli si prohlédnout hypersport české značky Praga. Nový díl magazínu V autě...

24. června 2025

ANALÝZA: Jak zdražila auta? Nejvíc bita jsou ta malá. Zlevňují elektromobily

Všechno je dražší, než bylo a auta pořád zdražují – tak vypadá povrchní pohled na cenový vývoj u nových aut na českém trhu. Ve skutečnosti jsou sice modely, které podražily za dva roky o 11 procent,...

24. června 2025

Jsou tiché a čisté. V Ostravě křtili první české náklaďáky na vodík

První dva české nákladní automobily do 3,5 tuny poháněné vodíkem si v pondělí mohli prohlédnout lidé v rámci křtu, který se odehrál v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Ta,...

23. června 2025  17:10

Nejde rádio nebo světla a nevíte proč. Možná jen odešla jednoduchá pojistka

Náhle vyskočivší červená kontrolka během jízdy autem není nic příjemného. Značí závažný problém s některým ze systémů vozu, může jít ale i o úplnou banalitu. Stejně jako když přestanou fungovat...

23. června 2025

Skutečná cena dieselgate: kromě miliard za pokuty hlavně tisíce mrtvých

Premium

Na kolik vlastně přišel emisní skandál, odhalený v roce 2015, ona neblaze proslulá dieselgate? Odpovědět na to lze různě. Například hlavní viník, automobilka Volkswagen, utrpěla šrám na reputaci a...

23. června 2025

Zdravé křupky i kapsičky pro děti: Vyhrajte balíček dobrot od značky Gerber
Zdravé křupky i kapsičky pro děti: Vyhrajte balíček dobrot od značky Gerber

Ovocné kapsičky bez přidaného cukru, křupky, které zabaví malé ručičky, a novinky jako Chewing Wheels nebo Heart Shapes. Značka GERBER zkrátka ví,...

Sankce naučily Rusko stavět vlastní auta. Lada nabrala azimut do 21. století

Další čínské auto? Ne, logo s vikingskou lodí napovídá, že se jedná o novou ladu. Crossover Azimut se má vyrábět od příštího roku, ale zda to Rusové dodrží, je ve hvězdách. Pohon všech kol nečekejte,...

23. června 2025

Playlist pro řidiče. Beach Boys oslavovali americké bouráky a jízdu nazdařbůh

Jeho hudba dala světu pocítit americký sen, optimismu, prožitek radosti a svobody. Brian Wilson, kreativní génius kapely The Beach Boys, dokázal vkládat emoce do každého tónu. Písně věčného léta a...

22. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.