Audi, Mercedes, Volvo. I ty nejúspěšnější značky v autobranži někdy vyrobí model, který se neprodává. Důvodem bývá, že výrobce netrefí vkus zákazníků nebo přepálí ceny. Přinášíme desítku modelů, které ve své době na trhu propadly. Dnes jsou ovšem překvapivě často zajímavým tipem na koupi ojetiny.
koláž iDNES.cz
V roce 1999 představilo Audi model A2, nejmenší vůz své nabídky. Chtělo konkurovat Mercedesu třídy
A. Ale A2 bylo zvláštním křížencem mezi malým vozem a MPV. Nabídlo sice maximální komfort, ale za velmi vysokou cenu. Výrobce plánoval produkci 70 tisíc kusů ročně, rekord byl však jen 50 tisíc vozů v roce 2001. Pak už šla prodejní křivka jen dolů. Nutno dodat, že A2 byla na svou dobu - a vlastně i dnes - díky své hliníkové konstrukci nesmírně progresivní.
Audi
Pod názvem Croma vyráběl Fiat do roku 1996 klasický sedan. Překvapil, když v roce 2005 uvedl pod stejným jménem velkého křížence mezi kombíkem a MPV, který vzhledově přijal řadu designových tvarů z modelu Punto. Croma nabídla objemný vnitřní prostor, zákazníky si ale nenašla. Nejvíc se jí prodalo v roce 2006, a to něco přes 35 tisíc kusů. V roce 2010 byla stažena z trhu bez náhrady.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Japonci patří mezi průkopníky hybridních vozů, takže není divu, že Honda uvedla v roce 2010 na trh model CR-Z, který měl konkurovat Toyotě Prius. Problémem ale byly troje dveře, což autu velmi omezovalo cílovou skupinu zákazníků. V prvním roce se jich prodalo 30 tisíc, v posledních třech letech výroby už jen něco kolem pěti tisíc.
Honda
Mercedes-Benz třídy R byl určen původně pro americký trh. V Evropě auto žádné terno neudělalo. Mělo kombinovat vlastnosti velkých kombíků, MPV a SUV, ale vzhledově bylo kontroverzní. Časem se ukázalo, že údržba automatické převodovky a vzduchového odpružení leze do peněz, stejně jako i u jiných aut této cenové kategorie. Průměrné roční prodeje se pohybovaly jen kolem 10 tisíc kusů. Nakonec však eRko vydrželo ve výrobě dvanáct let, svou klientelu, která se postarala o stabilní prodeje, si nakonec našlo.
Mercedes-Benz
Francouzský koncern PSA se v roce 2007 pokusil proniknout i do třídy SUV. S pomocí techniky od Mitsubishi Outlander vznikla dvojice Citroën C-Crosser a Peugeot 4007. Velkorysý vnitřní prostor a až tři řady sedadel ale nestačily. Prodejně nejúspěšnějším byl pro oba modely rok 2008, kdy si majitele našlo shodně okolo 12 tisíc vozů. Vyrábět se oba přestaly v roce 2012.
Peugeot
Koncern Volkswagen uvedl v roce 2009 na trh model Seat Exeo: po ukončení výroby modelu Audi A4 se celá linka přestěhovala z Ingolstadtu do Martorella a výroba pokračovala dál jen s drobnými vzhledovými úpravami. Španělský výrobce chtěl získat prestiž ve střední třídě. Ale zákazníci na to neslyšeli a prodejním rekordem je 25 tisíc kusů v roce 2010.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Volvo C30, první kompaktní hatchback po mnoha letech, se mělo v roce 2006 stát rivalem Audi A3. Ale čtyřmístný interiér a výhradně třídveřové provedení přišlo na trh v době, kdy zákazníci v této třídě vyžadovali o dvoje dveře více. I přes povedený design a jízdní vlastnosti se prodeje dostaly nejvýš na 45 tisíc kusů v roce 2007.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Sedan Kizashi se v roce 2009 stal novou vlajkovou lodí automobilky Suzuki. Tradiční výrobce malých a terénních aut přeskočil celou jednu třídu, protože v nižší střední neměl žádný model, a troufl si rovnou na třídu střední. Kizashi nabídlo vyvážené jízdní vlastnosti, pohon 4x4, ale omezenou nabídku motorů a výbav. Ale hlavně se nepodařilo přetáhnout zákazníky od německé konkurence.
Suzuki
Renault byl vždy značkou orientovanou na rodinu, proto kraluje v segmentu MPV. V roce 2004 uvedl na trh svůj nejmenší model tohoto druhu - Modus. Nechyběl praktický vzdušný interiér a posuvná zadní lavice. Lidem ale zřejmě nesedly vnější tvary - auto bylo relativně vysoké vzhledem k šířce a délce. Ze zhruba 170 tisíc aut prodaných v roce 2005 následoval hned v dalším roce sešup a v roce 2008 se jich prodalo dokonce necelých 50 tisíc.
Renault
Malá městská SUV jsou dnes velkou módou, ale jeden z prvních pokusů o takové auto v roce 2009 nevyšel. Toyota toužila oslovit podnikavé zákazníky vyznávající aktivní životní styl. Urban Cruiser s délkou pod čtyři metry se hodil do města, ale nabídl k tomu agresivní a svalnatý design. Z necelých 18 tisíc kusů prodaných v prvním roce zůstalo v roce 2012 méně než pět tisíc.
Toyota