Průměrné stáří dovážených aut se pohybuje kolem 10,4 roku, což je o čtvrt roku méně než loni. Podíl dovážených ojetin starších 15 let se ovšem proti období před koronavirem zvedl o dva procentní body na 21,2 procenta.
Nejvíce dováženou značkou je nadále Škoda s 33 592 vozy. Za ní následuje Volkswagen s 31 484 dovezenými ojetinami a třetí je s 12 940 vozy Ford. Na dalších místech jsou prémiové značky BMW, Mercedes a Audi. Češi si letos rovněž přivezli 24 ojetých vozů Rolls-Royce a 87 Ferrari a také jedno rok staré auto Bugatti.
Pokud se tempo meziročního růstu udrží, půjde podle generální ředitelky sítě AAA Auto Karolíny Topolové o nejsilnější objem dovozů za posledních 13 let, od zavedení ekologického poplatku. „Jde o logický vývoj, který reaguje na nedostatek ojetin na tuzemském trhu. Silný příliv dovozů má však řadu stinných stránek – zvyšuje stáří tuzemského autoparku, zvyšuje riziko nákupu nekvalitních vozů a je i ekologickou hrozbou pro naše životní prostředí,“ dodala Topolová.
V nabídce je sto tisíc ojetin
Počet nabízených ojetých vozů v tuzemských autobazarech a inzerci v říjnu proti předchozímu měsíci stoupl o téměř 8 tisíc na 100 800 aut, uvádí analýza skupiny Aures Holdings z počátku listopadu.
Na všech trzích v zemích Visegrádské skupiny (aliance čtyř států střední Evropy: Česka, Maďarska, Polska, Slovenska) se zvýšil počet inzerovaných ojetin dohromady o téměř 25 tisíc na více než 430 500. „Po dlouhých měsících došlo k navýšení nabídky ojetých automobilů na všech trzích V4. To lze přisoudit lehce zvýšeným dovozům automobilů, ale i vyšší ochotě zákazníků obměnit svůj stávající vozový park. Část majitelů, ale i firem nechce déle čekat, přestože nákup nového vozu je ztížený čipovou krizí a dodací lhůty nových aut se pohybují okolo jednoho roku i více,“ uvedl Petr Vaněček provozní ředitel Auresu, který provozuje síť AAA Auto.
Cena prodávaných aut se nejčastěji pohybovala kolem 170 tisíc korun, což je o tisíc korun více než před měsícem. Nabízené vozy měly najeto okolo 149 tisíc km a jejich stáří bylo nejčastěji kolem 10,1 roku.
Nejčastěji nabízeným vozem v Česku zůstává Škoda Octavia, následovaná Fabií a VW Golf a Passat. Na dalších místech jsou Škoda Superb, Ford Focus a BMW3. Na Slovensku vede rovněž Octavia, v Polsku a Maďarsku je nejvíce nabízenou ojetinou Opel Astra.