Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Ambiciózní internetový podnikatel chce naučit Čechy kupovat auta online

„Krize dopadla fatálně na celý autoprůmysl. Trh s ojetými vozy dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé historii,“ říká Jakub Šulta, spoluzakladatel online tržiště s ojetinami Carvago které rozjel minulý rok poté, co opustil „svůj“ online supermarket Košík.cz. Teď chce naučit kupovat Čechy auta po internetu.

ilustrační snímek | foto: Carvana

Jak vypadal trh s ojetinami před krizí? 
Před vypuknutím epidemie trh ojetin stabilně rostl, v březnu se však prakticky zastavil a déle jak dva měsíce zůstával v extrémních propadech, které přesahovaly 90 %. Trh tak dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé historii a meziročně se propadl o 46,53 %, tedy o astronomických 27 miliard korun

K částečnému oživení došlo až ke konci května, kdy byl pokles „pouze“ 48 % oproti předkrizové úrovni. Nyní trh nadále posiluje, přesto se však podle prognóz bude ještě koncem roku pohybovat jen asi na 80 % výkonu předchozího roku.

Kolik ojetých vozů se prodalo a jaké modely byly nejžádanější?
V první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, tedy o 111 tisíc méně než loni, přičemž se nejvíc dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Mezi značkami dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 %. 

Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia, Škoda Fabia a Škoda Superb. Zajímavé je, že navzdory negativním dopadům koronakrize letos průměrná cena automobilu vzrostla o 3,5 % na 261 878 Kč. Ojeté vozy se navíc postupně omlazují – průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

Carvago si před koupí všechna auta důkladně prověří

Carvago si před koupí všechna auta důkladně prověří.

Jaké jsou další důsledky krize a jak bude trh ve zbytku roku vypadat?
Koronakrize přinesla jeden z nejzásadnějších momentů v posledních třiceti letech automobilového průmyslu. Neprojevila se totiž pouze v nižší poptávce či ve změně cen, ale změnilo se také chování zákazníků, kteří by se v době absolutního lockdownu byli schopni zcela spolehnout na online prodejní kanály, pokud by je měli k dispozici.

Tento model ostatně bravurně aplikovali obchodníci z jiných segmentů, jako je například prodej potravin či elektroniky. V oblasti automotive se však neudálo zcela nic, trh, který 30 let neinovoval, se zcela zastavil. Ztráty byly fatální. Jsem však přesvědčen, že automobilový průmysl v čele s digitalizací čekají v příštích měsících obrovské změny k lepšímu.

Chcete tedy naučit Čechy kupovat auta po internetu...
V oblasti automotive mají prodejci ze vstupu do onlinu, a s tím spojené digitální transformace, obecně strach. Ten největší je, že přijdou o svoje zákazníky. Tyto obavy jsou však zcela liché a hlavně zbytečné. E-commerce otevírá zcela nový prodejní kanál, tedy má naopak potenciál nové zákazníky získat a přinést jim vysokou přidanou hodnotu a samozřejmě konkurenční výhodu. Online také výrazně zjednodušuje denní agendu a optimalizuje pracovní náklady. 

S příchodem internetu do automotive segmentu prodejci rozhodně nevymizí. Naopak, jsou a budou i nadále nezbytnou součástí obchodního procesu a celého ekosystému – stejně jako kamenné prodejny a další fyzické pobočky či logistické huby, servisy a tak podobně.

Online prodej aut v Česku jen naoko

Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí, papírování, které v dnešní době internetové v Česku jednoduše online realizovat nelze, už bude muset někdo fyzicky oběhat. Prodejce nových aut navíc po právu děsí specialita online prodeje v podobě práva vrácení zboží bez udání důvodů. Čtěte zde.

Bude se tedy muset automobilový trh změnit?
Krize může být pro prodejce automobilů velkou příležitostí. Pokud zareagují správně, mohou během oživení trhu růst mnohem rychleji než jejich konkurence. Změna je každopádně nevyhnutelná a v následujících letech se bude automotive segment do prostoru e-commerce postupně přesouvat.

Online prodej však musí zákazníkům poskytovat kompletní služby spojené s nákupem vozu. Kromě financování nebo pojištění je to i dodávka vozu až ke dveřím domu, takzvaným door2door delivery. Jedině tak může automotive koncept online prodeje úspěšně fungovat.

Jde o obrovskou výzvu, protože kromě legislativních náležitostí bude jednou z nejdůležitějších otázek logistiky. Zároveň jsem přesvědčen o tom, že digitalizaci našeho trhu – tedy automotive retailu – musí odstartovat technologická firma. Jde finančně a technologicky o jeden z nejnáročnějších segmentů srovnatelný například s prodejem potravin online.

Jak vidíte budoucnost vy?
Budoucnost leží v online prodeji a zajištění komplexních služeb spojených s nákupem vozu. Tímto směrem se vydáváme i my, v rámci retail prodeje se otevřeme i koncovým zákazníkům. Standardem budou veškeré služby spojené s nákupem vozu na jednom místě včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací.

Zákazník vyřeší online opravdu vše – podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění i záruky s možností jejího prodloužení. Vůz mu nakonec doručíme až ke dveřím. Na online platformě navíc odpadne jazyková bariéra, která je pro mnoho lidí překážkou.

Jaké výhody spatřujete v online nákupu vozu, namísto fyzického, kde si můžete vůz osahat?
Mezi ty nejzásadnější výhody online prodeje patří obrovská nabídka, v případě seriózních prodejců garance kvality a stavu vozu, transparentní přístup, zajištění veškerých náležitostí z pohodlí domova a doprava vozu až před dveře místa bydliště. To jsou standardy, které chceme do konce roku na českém trhu nastavit a kompletně jej tím změnit.

Po třiceti letech, kdy trh nijak neinovoval, si to zákazníci zaslouží. Zákazníci se mohou těšit na zcela nový a komplexní ekosystém služeb, kde na jednom místě vyřeší veškeré náležitosti spojené s nákupem vozu. Chystáme se otevřít největší tržiště automobilů v Evropě, kde budou moci vybírat z nabídky přesahující milion vozů povětšinou s nájezdem do 150 tisíc kilometrů a do šesti až osmi let stáří, navíc s prodlouženou zárukou šesti, respektive dvanáct měsíců.

Carvago si před koupí všechna auta důkladně prověří

Veškeré automobily před samotným prodejem kupujeme na „naše papíry“ a zároveň je důkladně prověřujeme, abychom byli pro zákazníka tím jediným místem, které mu garantuje spokojenost a veškeré záruky. Testovací tým na každý vůz aplikuje 273fázovou CarAudit kontrolu, při které vybíráme jen ty vozy, které splňují ty nejnáročnější požadavky.

Tyto podmínky pro představu splní v průměru pouhé dva až tři z pěti vozů. U klasického prodeje dokáže na místě kromě estetických vlastností poznat reálný stav vozu prakticky jen zkušený technik, a to ještě za předpokladu, že s sebou má diagnostické systémy, dílnu a čas na testování. V našem online prostředí tato nevýhoda vymizí, zákazník dostane kompletní informace, čas a možnost konzultace a za každý prodaný vůz se zaručíme.

Autor: Metro.cz
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...