Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ambiciózní internetový podnikatel chce naučit Čechy kupovat auta online

„Krize dopadla fatálně na celý autoprůmysl. Trh s ojetými vozy dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé historii,“ říká Jakub Šulta, spoluzakladatel online tržiště s ojetinami Carvago které rozjel minulý rok poté, co opustil „svůj“ online supermarket Košík.cz. Teď chce naučit kupovat Čechy auta po internetu.

ilustrační snímek | foto: Carvana

Jak vypadal trh s ojetinami před krizí? 
Před vypuknutím epidemie trh ojetin stabilně rostl, v březnu se však prakticky zastavil a déle jak dva měsíce zůstával v extrémních propadech, které přesahovaly 90 %. Trh tak dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé historii a meziročně se propadl o 46,53 %, tedy o astronomických 27 miliard korun

K částečnému oživení došlo až ke konci května, kdy byl pokles „pouze“ 48 % oproti předkrizové úrovni. Nyní trh nadále posiluje, přesto se však podle prognóz bude ještě koncem roku pohybovat jen asi na 80 % výkonu předchozího roku.

Kolik ojetých vozů se prodalo a jaké modely byly nejžádanější?
V první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, tedy o 111 tisíc méně než loni, přičemž se nejvíc dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Mezi značkami dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 %. 

Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia, Škoda Fabia a Škoda Superb. Zajímavé je, že navzdory negativním dopadům koronakrize letos průměrná cena automobilu vzrostla o 3,5 % na 261 878 Kč. Ojeté vozy se navíc postupně omlazují – průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

Carvago si před koupí všechna auta důkladně prověří.

Jaké jsou další důsledky krize a jak bude trh ve zbytku roku vypadat?
Koronakrize přinesla jeden z nejzásadnějších momentů v posledních třiceti letech automobilového průmyslu. Neprojevila se totiž pouze v nižší poptávce či ve změně cen, ale změnilo se také chování zákazníků, kteří by se v době absolutního lockdownu byli schopni zcela spolehnout na online prodejní kanály, pokud by je měli k dispozici.

Tento model ostatně bravurně aplikovali obchodníci z jiných segmentů, jako je například prodej potravin či elektroniky. V oblasti automotive se však neudálo zcela nic, trh, který 30 let neinovoval, se zcela zastavil. Ztráty byly fatální. Jsem však přesvědčen, že automobilový průmysl v čele s digitalizací čekají v příštích měsících obrovské změny k lepšímu.

Chcete tedy naučit Čechy kupovat auta po internetu...
V oblasti automotive mají prodejci ze vstupu do onlinu, a s tím spojené digitální transformace, obecně strach. Ten největší je, že přijdou o svoje zákazníky. Tyto obavy jsou však zcela liché a hlavně zbytečné. E-commerce otevírá zcela nový prodejní kanál, tedy má naopak potenciál nové zákazníky získat a přinést jim vysokou přidanou hodnotu a samozřejmě konkurenční výhodu. Online také výrazně zjednodušuje denní agendu a optimalizuje pracovní náklady. 

S příchodem internetu do automotive segmentu prodejci rozhodně nevymizí. Naopak, jsou a budou i nadále nezbytnou součástí obchodního procesu a celého ekosystému – stejně jako kamenné prodejny a další fyzické pobočky či logistické huby, servisy a tak podobně.

Online prodej aut v Česku jen naoko

Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí, papírování, které v dnešní době internetové v Česku jednoduše online realizovat nelze, už bude muset někdo fyzicky oběhat. Prodejce nových aut navíc po právu děsí specialita online prodeje v podobě práva vrácení zboží bez udání důvodů. Čtěte zde.

Bude se tedy muset automobilový trh změnit?
Krize může být pro prodejce automobilů velkou příležitostí. Pokud zareagují správně, mohou během oživení trhu růst mnohem rychleji než jejich konkurence. Změna je každopádně nevyhnutelná a v následujících letech se bude automotive segment do prostoru e-commerce postupně přesouvat.

Online prodej však musí zákazníkům poskytovat kompletní služby spojené s nákupem vozu. Kromě financování nebo pojištění je to i dodávka vozu až ke dveřím domu, takzvaným door2door delivery. Jedině tak může automotive koncept online prodeje úspěšně fungovat.

Jde o obrovskou výzvu, protože kromě legislativních náležitostí bude jednou z nejdůležitějších otázek logistiky. Zároveň jsem přesvědčen o tom, že digitalizaci našeho trhu – tedy automotive retailu – musí odstartovat technologická firma. Jde finančně a technologicky o jeden z nejnáročnějších segmentů srovnatelný například s prodejem potravin online.

Jak vidíte budoucnost vy?
Budoucnost leží v online prodeji a zajištění komplexních služeb spojených s nákupem vozu. Tímto směrem se vydáváme i my, v rámci retail prodeje se otevřeme i koncovým zákazníkům. Standardem budou veškeré služby spojené s nákupem vozu na jednom místě včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací.

Zákazník vyřeší online opravdu vše – podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění i záruky s možností jejího prodloužení. Vůz mu nakonec doručíme až ke dveřím. Na online platformě navíc odpadne jazyková bariéra, která je pro mnoho lidí překážkou.

Jaké výhody spatřujete v online nákupu vozu, namísto fyzického, kde si můžete vůz osahat?
Mezi ty nejzásadnější výhody online prodeje patří obrovská nabídka, v případě seriózních prodejců garance kvality a stavu vozu, transparentní přístup, zajištění veškerých náležitostí z pohodlí domova a doprava vozu až před dveře místa bydliště. To jsou standardy, které chceme do konce roku na českém trhu nastavit a kompletně jej tím změnit.

Po třiceti letech, kdy trh nijak neinovoval, si to zákazníci zaslouží. Zákazníci se mohou těšit na zcela nový a komplexní ekosystém služeb, kde na jednom místě vyřeší veškeré náležitosti spojené s nákupem vozu. Chystáme se otevřít největší tržiště automobilů v Evropě, kde budou moci vybírat z nabídky přesahující milion vozů povětšinou s nájezdem do 150 tisíc kilometrů a do šesti až osmi let stáří, navíc s prodlouženou zárukou šesti, respektive dvanáct měsíců.

Carvago si před koupí všechna auta důkladně prověří

Veškeré automobily před samotným prodejem kupujeme na „naše papíry“ a zároveň je důkladně prověřujeme, abychom byli pro zákazníka tím jediným místem, které mu garantuje spokojenost a veškeré záruky. Testovací tým na každý vůz aplikuje 273fázovou CarAudit kontrolu, při které vybíráme jen ty vozy, které splňují ty nejnáročnější požadavky.

Tyto podmínky pro představu splní v průměru pouhé dva až tři z pěti vozů. U klasického prodeje dokáže na místě kromě estetických vlastností poznat reálný stav vozu prakticky jen zkušený technik, a to ještě za předpokladu, že s sebou má diagnostické systémy, dílnu a čas na testování. V našem online prostředí tato nevýhoda vymizí, zákazník dostane kompletní informace, čas a možnost konzultace a za každý prodaný vůz se zaručíme.

Autor: , Metro.cz
  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Moje rande s Eliškou Junkovou. Plzeňák nejen o tom, jak ho legenda učila vařit

Premium

Není sporu, že Eliška Junková je nejlepší automobilovou závodnicí naší historie. A možná i té světové. Jaká ale byla jako člověk? A proč nikdy navzdory komunistickému útlaku neutekla...

24. července 2024

Motorkáři vyrazili do víru noční Prahy. Rozkopaný Václavák je neodradil

Již pošestnácté vyrazily stovky motorkářů vstříc noční Praze. Ani letos mnozí účastníci tradiční akce Prague Night Ride navzdory již zahájené přestavbě horní části Václavského náměstí nevynechali...

24. července 2024

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024

Průměrná ojetina v české nabídce zlevnila, protože zestárla

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí meziročně snížila o tři procenta na 287 000 Kč. Klesla i mezikvartálně, když v prvním čtvrtletí se ojetá auta...

23. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory...