Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

  • 125
Při koupi staršího auta si musíte dávat pozor nejen na jeho technický stav. Stále častějším problémem jsou vozy, jejichž majitel se ocitl v exekuci. Na co dalšího byste se měli zaměřit?

Na nákup ojetiny vyražte ideálně s nezávislým expertem. Ilustrační foto

Barevné jaro je tady! Příroda se zelená, bazaristé by se měli červenat a spousta kupců zbělá zlostí. To když zjistí, že jejich auto má ve skutečnosti najeto víc nebo bylo bourané. I podle statistik České obchodní inspekce se čeští prodejci ojetin nemají čím chlubit. Loni zatajilo skutečné kilometry nebo havárii 57 procent z nich, nejčastěji v Praze a Středočeském kraji.

Podle šéfa sdružení bazarníků Petra Přikryla jsou na tom lépe velké autobazary. „Používají systém prověrek od certifikovaných auditorských společností, například TÜV nebo Dekra, a díky léty propracovaným kontrolním postupům odhalí většinu problémových aut už při výkupu. Ty opravdu velké bazary nabízejí i nadstandardní záruky, například bezplatnou výměnu auta za jiné v omezeném čase po koupi,“ říká Přikryl.

Nejhorší jsou dovozy

Velkým rizikem je podle Přikryla koupě auta od soukromého prodejce na inzerát. „Často se v inzerci objevují super ceny, jenže věřit se jim nedá. Zázraky se nedějí, ty opravdu skvělé koupě probíhají mezi kamarády, taková auta nikdo neinzeruje. Takže skoro vždy v tom bývá nějaká kamufláž problémového auta, které třeba velký bazar odmítl vykoupit,“ tvrdí Přikryl.

NÁKUP OJETINY

  • Jak má vypadat kupní smlouva? Potřebujete vzor? - Čtete ZDE
  • Na co si dát pozor při nákupu ojetiny? - Čtěte ZDE

Nejzranitelnější jsou auta dovezená z ciziny překupníky. „Tam je velký prostor pro manipulace, skutečný stav kilometrů a servisní historie se totiž mnohdy nedá vůbec zjistit. Kdo někdy zkoušel ověřit auto z Itálie, dá mi určitě za pravdu,“ říká Přikryl.

U některých automobilek - typicky koncernu Volkswagen - ale umí i český značkový servis historii zjistit, pokud auto jezdilo ke značkovému opravci v Evropě. „Ideální je, když má vůz jasnou historii se záznamy nejen ze servisu, ale i z pojišťoven a STK. A když kupující dostane certifikát od profesionální firmy, která auta prověřuje. Pak garantuji, že se prodá v podstatě samo,“ míní Přikryl.

Běžný postup u dovozu totiž bývá takový, že soukromý dovozce přiveze vůz z ciziny, stočí tachometr, případně udělá i větší úpravy (přečalounění sedaček, výměna potahu volantu, řadicí páky, výměna a přestříkání plechů) a zkusí ho nabídnout do výkupu v bazaru.

Tam však mnohdy neuspěje. „Auto ESA odmítají asi 70 procent všech nabízených aut ve výkupu,“ potvrzuje například strategický ředitel tohoto autocentra Pavel Foltýn. Důvodů je podle něj spousta. Nejčastěji to jsou právě vozy s přetočeným tachometrem, auta v exekuci nebo zástavě u nebankovní společnosti či u soukromníka, ale i stroje s nevyhovujícími technickými úpravami a ve špatném technickém stavu, například po havárii na nosné části.

Vždy s mechanikem

Dovozce pak auto často zkusí nabídnout do menšího bazaru, ale pokud je takový podnik solidní, ani tam nemusí uspět. „Znám malé rodinné podniky, kde to dělají poctivě, a takové máme mezi členy naší asociace. Bohužel, každoročně vyloučíme nebo odmítneme přijmout asi 40 bazarů, většinou kvůli oprávněným stížnostem zákazníků na prodejce,“ říká Přikryl.

Rekordman

750 tisíc km se změnilo ve 215 tisíc

Autobazary se občas pochlubí rekordními úlovky při prověřování aut, která jsou jim nabízena k výkupu. Jeden Volkswagen Transporter 4x4 s motorem 2.5 TDI z roku 2007 najel za deset let 750 tisíc kilometrů. Prodejce, který ho nabídl ve výkupu bazaru Auto ESA, však stočil tachometr o neuvěřitelný půlmilion.
Experti společnosti Cebia sice při kontrole historie auta skutečný stav odhalili, auto samotné však na ně rozhodně nevypadalo. Opotřebení nebylo nijak výrazně viditelné na motoru ani interiérových dílech.

Většina odmítnutých problémových aut končí na inzertních portálech. Jestliže tedy doporučujeme vzít spřáteleného automechanika ke koupi každého auta v jakémkoli bazaru, u nabídek v soukromých inzerátech je to nutnost.

„Ideální je, pokud mechanik rozumí právě typu vámi vybraného auta, některé modely mají své speciality i typické závady,“ radí Přikryl. Pokud žádného mechanika po ruce nemáte, je možné domluvit si návštěvu v autorizovaném servisu. Automobilky dnes takovou službu nabízejí. Například u dealerů Škody si můžete nechat zkontrolovat model starší čtyř let, nesmíte ho však vlastnit déle než dva měsíce.

Kilometry nejsou dogma

Mechanik by měl posoudit hlavně aktuální technický stav auta. Může se stát, že přestože má hodně najeto, nic mu nechybí a při pravidelném servisu ještě bude léta jezdit. „Kilometry nejsou dogma. Auto po obchodníkovi, který jezdí často do Milána po dálnicích, bude minimálně opotřebené i po 200 tisících kilometrů. Na rozdíl od toho, které najezdilo 70 tisíc po pražských dlažebních kostkách a středočeském asfaltovém tankodromu,“ říká Přikryl.

Problém stočených kilometrů však spočívá hlavně v tom, že za auto zaplatíte zbytečně vysokou cenu. A pak také v zanedbaných servisních úkonech, typicky výměně rozvodového řemene, předepsané často ve 160 tisících km. Pokud vůz někdo stočí ze stavu 159 tisíc na 99 tisíc, může si nový majitel myslet, že má na výměnu spoustu času. Řemen však takovou zátěž často nevydrží.

Jak je to se zárukou?

Některé velké bazary nabízejí různé dobrovolné garance, ale na ochranu kupujícího myslí i české zákony. Přestože někteří prodejci vám budou tvrdit, že u použité věci platí půlroční záruka, není to pravda. Za to, že „věc nemá vady“, odpovídá prodejce po dobu dvou let, pouze písemně se souhlasem kupujícího může být lhůta zkrácena na polovinu.

Půlroční období je i tak klíčové. „V té době stačí, když oznámíte prodejci, že auto má závadu a je na něm, aby aktivně navrhl řešení. Pokud bude tvrdit, že tam v okamžiku prodeje nebyla, musí to dokázat,“ vysvětluje Přikryl.

Po půlroce se situace obrací. Dokázat, že v době prodeje tam závada byla, musíte už vy. A to nebývá jednoduché, ke slovu většinou přicházejí soudní znalci.

Exekuce

Nebezpečí však hrozí i z úplně jiné strany. I u technicky bezvadného auta se může skrývat problém v jeho majiteli. A to v případě, že je na něj uvalena exekuce, což se však dá celkem snadno ověřit v centrální evidenci. „Je veřejně přístupná, provozuje ji Exekutorská komora ČR a nahlédnout do ní můžete přes webové stránky www.ceecr.cz,“ říká mluvčí exekutorské komory Martina Houšková.

Je nutné vyřídit si registraci, což je záležitost chvilky, za náhled se platí 60 korun. Bez registrace můžete získat výpis na pobočkách Czech point. „Pokud zjistíte, že soud proti prodávajícímu nařídil exekuci, zvažte, zda je rozumné pokračovat v uzavírání obchodu. Je tady riziko, že kupní smlouva může být prohlášena za neplatnou. A pokud už byl automobil dokonce zanesen do soupisu movitých věcí, je kupní smlouva neplatná rovnou, dlužník totiž v průběhu exekuce nesmí převádět svůj majetek na jiné osoby,“ říká Houšková.

To může být „oceněno“ jako trestný čin poškozování věřitele, případně i podvodu, a exekutor pak novému majiteli auto zabaví. Ten sice může podat vylučovací žalobu, jenže o ní bude rozhodovat soud. Což znamená, že to zabere dost času a výsledek je nejistý. Vy jste však bez auta.

Pokud by vám prodejce tvrdil, že auto smí prodat, protože se snaží uhradit dluh exekutorovi, je to nesmysl. Prodej by totiž musel probíhat se souhlasem věřitele i soudu a kupní cena auta by se platila přímo exekutorskému úřadu.

Kupní smlouva je základ

Pokud kupujete auto z druhé ruky, neobejdete se bez kupní smlouvy. Nemusí zabrat víc než stránku. „Nejpodstatnější je popsat technický stav vozu. Naprostá většina sporů pramení z jeho vad,“ radí advokát Michal Dlabola.

Stačí, když smlouva bude obsahovat jen nutné náležitosti. Kromě povinných informací o obou kupních stranách je to řádná identifikace auta, tovární a registrační značka a hlavně „rodné číslo vozu“ VIN. Nesmí chybět dohodnutá prodejní cena, měna a forma úhrady - tedy jestli peníze prodávajícímu dáte hotově, nebo je zašlete na účet.

Pozor na převod

V dobré smlouvě nesmí chybět odstavec s informací, že okamžikem převzetí majitel odpovídá za vůz a za nebezpečí škody na něm. Spolu se smlouvou má kupující obdržet i veškeré doklady k autu. Důležitý je bod, ve kterém se obě strany zavážou, že neprodleně po podpisu smlouvy společně a osobně požádají na registru o zápis o změně majitele. Mají na to jen deset pracovních dnů.

Smlouva ke stažení

Stáhněte si vzorovou smlouvu a protokol o stavu vozidla

Kupní smlouva (formát PDF) - ke stažení ZDE

Protokol o technickém stavu vozidla (formát PDF) - ke stažení ZDE

„Na obecní úřad buď zajdou prodávající i kupující společně, nebo jeden z nich s úředně ověřenou plnou mocí toho druhého,“ radí právník. K žádosti je třeba připojit protokol o evidenční kontrole vozu z STK (nesmí být starší než 14 dnů) a zelenou kartu.

Nejlepší je společná návštěva. Pokud se stane, že jedna ze stran přestane později komunikovat a auto není přepsané, vlastníkem je stále původní majitel a jemu mohou chodit i případné pokuty. Je tedy dobré přepis nepodcenit.

Pokud jedete pro auto do zahraničí, myslete i na náhradníka. Ilustrační foto

Na co si dát pozor při nákupu

Klimatizace

Vyzkoušejte, jestli spíná spojka a naskakuje kompresor - uslyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje s tím, že „stačí něco doplnit“, je to podezřelé. Závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu

Jediný klíč k autu je přípustný snad u velmi staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče přijde na několik tisíc korun, chtějte slevu v takové výši.

Interiér

Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit a přečalounit sedadla. Pomoct si můžete důkladnou prohlídkou auta, jestli v něm například nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů. Stává se také, že se najde zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka.

Umytý motor je podezřelý. Velké bazary jej nechávají v původním stavu. Ilustrační foto

Filtry pevných částic

Týká se dieselů. U některých bývají DPF filtry vymontované, je to však těžké odhalit bez měření emisí. U soukromého prodeje není špatné na měření zajet. V případě, že takový problém objevíte později, můžete jej reklamovat jako skrytou vadu v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Karoserie

Experti na autě kontrolují desítky míst, ale začínají lakem. Ihned se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto nebudou chtít, přiznaná lehká oprava přitom většině kupců nevadí. 

Problémem bývá přestříkaná střecha, která často signalizuje velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy nedoporučujeme. Stejně jako ty s narušenými či navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny. Při nehodě mohou způsobit tragédii.

Motor a převodovka

Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždy nákladné. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo také nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu, na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek

Vůle a klepání většinou nejsou velký problém. Čepy, stabilizátory a brzdy jsou spotřební věci, dobré je však při prohlídce v servisu chtít vyčíslit přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže odhalit hlučné díly během zkušební jízdy.

Výfukové plyny

Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.

Jak kupujete ojeté auto?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 8. května 2018. Anketa je uzavřena.

RADĚJI PŘÍMO OD MAJITELE
RADĚJI PŘÍMO OD MAJITELE 463
RADĚJI V AUTOBAZARU
RADĚJI V AUTOBAZARU 76