Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Část 3/3

Na co si dát pozor při nákupu

Klimatizace

Vyzkoušejte, jestli spíná spojka a naskakuje kompresor - uslyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje s tím, že „stačí něco doplnit“, je to podezřelé. Závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu

Jediný klíč k autu je přípustný snad u velmi staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče přijde na několik tisíc korun, chtějte slevu v takové výši.

Interiér

Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit a přečalounit sedadla. Pomoct si můžete důkladnou prohlídkou auta, jestli v něm například nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů. Stává se také, že se najde zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka.

Ilustrační snímek

Umytý motor je podezřelý. Velké bazary jej nechávají v původním stavu. Ilustrační foto

Filtry pevných částic

Týká se dieselů. U některých bývají DPF filtry vymontované, je to však těžké odhalit bez měření emisí. U soukromého prodeje není špatné na měření zajet. V případě, že takový problém objevíte později, můžete jej reklamovat jako skrytou vadu v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Karoserie

Experti na autě kontrolují desítky míst, ale začínají lakem. Ihned se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto nebudou chtít, přiznaná lehká oprava přitom většině kupců nevadí. 

Problémem bývá přestříkaná střecha, která často signalizuje velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy nedoporučujeme. Stejně jako ty s narušenými či navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny. Při nehodě mohou způsobit tragédii.

Motor a převodovka

Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždy nákladné. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo také nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu, na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek

Vůle a klepání většinou nejsou velký problém. Čepy, stabilizátory a brzdy jsou spotřební věci, dobré je však při prohlídce v servisu chtít vyčíslit přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže odhalit hlučné díly během zkušební jízdy.

Výfukové plyny

Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Najdete na iDNES.cz