Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Část 2/3

Kupní smlouva je základ

Pokud kupujete auto z druhé ruky, neobejdete se bez kupní smlouvy. Nemusí zabrat víc než stránku. „Nejpodstatnější je popsat technický stav vozu. Naprostá většina sporů pramení z jeho vad,“ radí advokát Michal Dlabola.

Stačí, když smlouva bude obsahovat jen nutné náležitosti. Kromě povinných informací o obou kupních stranách je to řádná identifikace auta, tovární a registrační značka a hlavně „rodné číslo vozu“ VIN. Nesmí chybět dohodnutá prodejní cena, měna a forma úhrady - tedy jestli peníze prodávajícímu dáte hotově, nebo je zašlete na účet.

Pozor na převod

V dobré smlouvě nesmí chybět odstavec s informací, že okamžikem převzetí majitel odpovídá za vůz a za nebezpečí škody na něm. Spolu se smlouvou má kupující obdržet i veškeré doklady k autu. Důležitý je bod, ve kterém se obě strany zavážou, že neprodleně po podpisu smlouvy společně a osobně požádají na registru o zápis o změně majitele. Mají na to jen deset pracovních dnů.

Smlouva ke stažení

Stáhněte si vzorovou smlouvu a protokol o stavu vozidla

Kupní smlouva (formát PDF) - ke stažení ZDE

Protokol o technickém stavu vozidla (formát PDF) - ke stažení ZDE

„Na obecní úřad buď zajdou prodávající i kupující společně, nebo jeden z nich s úředně ověřenou plnou mocí toho druhého,“ radí právník. K žádosti je třeba připojit protokol o evidenční kontrole vozu z STK (nesmí být starší než 14 dnů) a zelenou kartu.

Nejlepší je společná návštěva. Pokud se stane, že jedna ze stran přestane později komunikovat a auto není přepsané, vlastníkem je stále původní majitel a jemu mohou chodit i případné pokuty. Je tedy dobré přepis nepodcenit.

Ilustrační snímek

Pokud jedete pro auto do zahraničí, myslete i na náhradníka. Ilustrační foto

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz