Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Premium

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Ojetá Tesla Model 3 | foto: Radim Hegerpro iDNES.cz

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro podnikatele na celý rok, došly už v polovině října. Ale i to, že velký objem prodejů se stranou pozornosti odehrává tam, kde byste to nečekali – v autobazarech.

A to přesto, že na starší vozy žádné dotace neexistují – pak by trh vypadal zase úplně jinak. Ceny ojetých elektroaut šly dolů natolik, že se o ně začali zajímat úplně běžní motoristé.

Malé a střední bazary se elektromobilitě zatím vyhýbají, drží se osvědčených „spalováků“, ovšem česká jednička AAA AUTO hlásí ze své sítě více než šedesátiprocentní nárůst počtu prodaných elektromobilů ve srovnání s loňskem. „Jen v Česku je to prozatím 755 kusů ve srovnání s loňskými 471, a to ještě dva měsíce do konce roku chybějí. Což znamená, že jsme každý den prodali statisticky 2,5 elektroauta. Se započítáním všech našich trhů, tedy Slovenska, Maďarska a Polska, je to už 1 203 vozů, tedy čtyři vozy na baterky denně,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel Aures Holdings, firmy, která provozuje autocentra AAA AUTO a Mototechna.

Podle něj Aures na elektromobilitu docela vsadil, což je mezi prodejci ojetin unikát. „Víme, že budoucnost tímto směrem půjde, ať se to komu líbí nebo ne, a my chceme být připraveni. Postavili jsme silný elektrotým, navázali jsme unikátní spolupráci s rakouskou diagnostickou společností Aviloo, jejíž reporty z diagnostiky baterií předkládáme u každého prodávaného elektroauta,“ dodává Vaněček.

Dotace roztočily kola

V Česku letos tedy přibylo hlavně díky dotacím pět tisíc elektromobilů. Stálo to bezmála dvě miliardy korun. Peníze obdrželi podnikatelé (firmy) formou dotace z evropských fondů. Program na podporu elektromobility v Česku se však již vyčerpal a s jeho pokračováním se nepočítá. „O záruku k úvěru požádalo během 7 měsíců 5 907 podnikatelů,“ uvedla Národní rozvojová banka, v programu vyhlášeném původně na dva roky se peníze vyčerpaly za sedm měsíců, konec vyhlásila banka 14. října.

„Když mi jeden ze zájemců, který se na poslední chvíli rozhoupal k pořízení elektromobilu s dotací, volal, už jsme se jen domluvili na společné schůzce, že zkusíme vymyslet něco nedotačního,“ vzpomíná Radek Donner z pražského dealerství Auto Elso, které vytvořilo speciální divizi AE-Mobility na prodej elektromobilů a zajišťování komplexních služeb pro zájemce o jejich koupi.

Peníze na dotace na elektromobily došly, s dalšími se nepočítá. Vyhrála Tesla

Jednoznačným vítězem celého dotačního programu (netýkal se privátních – nefiremních – zákazníků) byla Tesla, americká elektromobilka prodala s příspěvkem z evropských peněz v Česku 2 593 aut, druhý je s velkým odstupem Volkswagen s 569 vozy, třetí Volvo (541 aut), až čtvrtá je domácí Škoda (533 enyaqů).

Kdo tedy nákup „s dotací“ prováhal, nebo na ni neměl šanci dosáhnout, musí platit plnou cenu. Nebo vymyslet alternativu, přece jen nový elektromobil, který lze označit jako plnohodnotné auto, stojí stále aspoň tři čtvrtě milionu, ale spíš nakonec zaplatíte milion. Levnější miniatury jako Dacia Spring (od 420 tisíc) nebo Citroën ë-C3 (od 630 tisíc) jako plnohodnotná auta opravdu neposlouží.

Radek Donner nastiňuje varianty, jak se k levnějšímu elektromobilu propracovat.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Blokování nabíjecích míst

VIDEO Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá...

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo...

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Škoda Elroq

VIDEO Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

Suzuki veze z Indie Vitaru na baterky. Nový elektromobil vyrobí i pro Toyotu

Suzuki e Vitara

Exkluzivně Jedním z posledních výrobců, kteří dosud neměli v nabídce elektromobil, bylo Suzuki. I tato...

Dohoda nevyšla. V EU začala platit vyrovnávací cla na elektroauta z Číny

Modely Tang, Atto 3 a Han „rozjely“ expanzi značky BYD v Evropě.

V zemích Evropské unie dnes začala platit vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových...

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Německé továrny automobilky Volkswagen (VW) musí fungovat efektivněji, uvedl finanční ředitel firmy Arno Antlitz. Jinak bude nutné snížit počet zaměstnanců a spolu s nižším ziskem bude klesat i...

12. prosince 2024

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Německá automobilová skupina Volkswagen zvažuje přeložit výrobu vozů Golf z Wolfsburgu do zahraničí, píše s odkazem na své zdroje z firmy deník Handelsblatt.

12. prosince 2024

Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní
Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní

Hledáte lyže, snowboard nebo lyžařské vybavení? Pak pro vás možná máme řešení. Navštívili jsme největší lyžařskou akci v ČR - Lyžebraní. Právě tady...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...