Autofotka týdne: Odstartoval nejdrsnější závod pro veterány

aktualizováno 
Jen těžko byste pro historická vozidla hledali větší výzvu. Závod od Velké čínské zdi až do Paříže se poprvé uskutečnil v roce 1907 a letošní ročník je teprve jeho čtvrtým dějstvím. Startovní listina je pro fanoušky veteránů neuvěřitelným lákadlem, které bude k vidění i na Slovensku.

Na parkovišti v horském průsmyku Juyongguan v těsné blízkosti Velké čínské zdi bylo tento týden slyšet burácení motorů, dechovou kapelu hrající písničky od Lady Gaga a kolem zvědavých diváků a nažhavených posádek historických vozů poletoval papírový drak.

Odtud totiž odstartoval veteránský závod, který nemá na světě obdoby. Auta, z nichž nejstaršímu je přesně sto let, totiž musí nejpozději do 29. června dorazit až na pařížské náměstí Vendôme. Do závodu odstartovalo 97 posádek z dvaceti zemí světa, které ujedou celkem 12 277 kilometrů přes devět zemí. Dobrodruzi na své cestě přejedou poušť Gobi, mongolské pustiny, ruské stepi, Ural a na závěr i Alpy.

Závod veteránů Peking-Paříž

Závodu se účastní slavná vozidla automobilové historie, jako jsou například Ford Model T nebo Rolls Royce Silver Ghost. Jejich nepsaným králem je pak vůz s pořadovým číslem 1 La France Toure z roku 1917 s obrovským 14,5 litrovým motorem.

Na startovní čáře se objevili také zástupci novodobější historie jako například Renault 4, Moskvič 412 nebo VW brouk (kompletní startovací listinu najdete na konci článku).

Trasa závodu vede i přes Slovensko, historická auta by se u našich východních sousedů měla objevit kolem 23. června, kdy budou závodníci přejíždět z ukrajinského Lvova do Košic. Další den by pak měli zamířit do Bratislavy a poté do rakouského Schladmingu.

Závod veteránů Peking-Paříž
Závod veteránů Peking-Paříž

Pořadatelé nabízeli i možnost sledovat on-line pozice jednotlivých vozů s pomocí služby Yellowbrick Tracking, ovšem aktuálně to není možné, protože sledovací technologii zabavily čínské úřady. "Situace je mimo naši kontrolu," omlouvají se pořadatelům na internetových stránkách.

Vítěz dostane šampaňské

Letošní závod je sice teprve čtvrtým ročníkem, ale první závod se datuje až do roku 1907. Tehdy se v lednu v pařížských novinách Le Matin objevil nenápadný krátký inzerát zhruba tohoto znění: "Měli bychom dokázat, že od té doby, co má muž auto, může dělat cokoliv a cestovat kamkoliv. Najde se někdo, kdo by v létě podnikl cestu z Pekingu do Paříže automobilem?"

Na inzerát se tehdy přihlásilo 62 jezdců a mechaniků, ale do Pekingu se nakonec lodí vydalo pouze pět posádek. I přesto, že se komisaři závodu rozhodli celou akci zrušit, vozy Itala, Spyker, tříkolka Contal a dva automobily DeDion přece jen nakonec 10. června 1907 v 8 hodin ráno vyrazily na trať. Pro vítěze byla v cíli připravena pouze láhev šampaňského.

Vůz ITALA 35/45 HP, který vyhrál první ročník závodu v roce 1907. Exponát

Vůz ITALA 35/45 HP, který vyhrál první ročník závodu v roce 1907. Exponát vystavený v muzeu v Turíně později dostal jméno Itala Peking-Paříž (italsky Pechino-Parigi).

Původní trasa z Pekingu do Paříže měřila 14 994 kilometrů a pro závod nebyla určena žádná pravidla. Většina trasy vedla přes místa, která nebyla zmapovaná, nebyly na nich žádné cesty a jedinou asistencí pro účastníky byli v Asii velbloudi, kteří na svých hrbech roznesli palivo podél tratě, aby ho závodníci mohli doplňovat.

Ani přes neuvěřitelně těžké podmínky nechyběly v médiích detailní informace o závodu. Trať totiž vedla podél telegrafu a v každém voze byl jako pasažér jeden novinář, který tak mohl posílat příspěvky rovnou do redakce.

Fotogalerie

Jako první ze závodu odpadla tříkolka Contal o výkonu 6 koňských sil, která se nedokázala vypořádat s pouští Gobi. Celkovým vítězem se nakonec stal princ Luigi Marcantonio Francesco Rodolfo Scipione Borghese ve voze Itala (40 HP). V závodě si vedl tak suverénně, že si v Rusku dovolil i výlet mimo trasu a z Moskvy odjel vlakem do 700 kilometrů vzdáleného Petrohradu na speciální večeři vystrojenou pro jeho tým. I tak do cíle přijel 10. srpna s náskokem dvaceti dnů.

Jako druhý vůz se v závodě umístil Spyker Holanďana Charlese Godarda, dělníka, který si pro závod pronajal vůz a měl tak málo peněz, že musel ostatní závodníky občas žádat o benzín. Godard však do cíle nedorazil osobně, protože doplatil na zákulisní hru a jakmile vjel do Francie, byl na základě falešného obvinění zatknut pro podvod.

Podle některých zdrojů byl iniciátorem obvinění majitel francouzských novin, který si nepřál, aby po italském vítězi dojel do cíle jako druhý Holanďan v holandském voze, ale vůz DeDion řízený Francouzem Cormierem. Šéf Spykeru nicméně nasadil do poslední etapy továrního jezdce, a druhé místo tak nakonec přece jen putovalo do země tulipánů.

Náročný závod si na své zopakování musel dlouhá desetiletí počkat, protože po Říjnové revoluci v roce 1917 ruské úřady vytrvale odmítaly zpřístupnit trasu závodu přes své území. Druhý ročník se tedy konal až v roce 1997 a další závod následoval v roce 2007 k příležitosti oslav stého výročí.

Startovní listina závodu Peking-Paříž 2013

Pořadové číslo - rok výroby - model

Vintage cars (1920 to 1931 type cars)
1- 1917 - La France Tourer
2- 1924 - Rolls Royce Silver Ghost
3- 1913 - Ford Model T
4- 1926 - Bentley 6½  Tourer
5- 1927 - Vauxhall 14/40
6- 1927 - Bentley 3-4½
7- 1928 - Ford Model T Phaeton
8- 1928 - Bentley 4½
9- 1928 - Packard Phaeton
11- 1929 - Bentley 4½ Tourer
12- 1929 - Buick 25X
14- 1929 - Chrysler 75 Roadster
15- 1929 - Ford Model A Speedster
16- 1929 - Rolls Royce 20
17- 1930 - Bentley Open Tourer
18- 1930 - Ford Model A
19- 1930 - Ford Model A
20- 1933 - Delage D6 Tourer
21- 1930 - Ford Model A Cabriolet
22- 1930 - Rolls Royce Phantom II

Vintageant cars (1932 to 1941 type cars)   
10- 1948 - MG TC
23- 1932 - Rockne Six 75
24- 1934 - Dodge DR Special
25- 1934 - Packard Convertible
26- 1936 - Bentley Drophead
27- 1936 - Chrysler Imperial Airflow
28- 1936 - Bentley Sports Derby
29- 1936 - MG SA
30- 1937 - Chevrolet Fangio Coupe
31- 1939 - Bentley 4¼ MX Saloon
32- 1938 - Chevrolet Fangio Coupe
33- 1939 - Cadillac La Salle
34- 1939 - Chevrolet Coupe
35- 1939 - Packard Six
36- 1940 - Chevrolet Suburban
37- 1939 - Packard Six 1700
38- 1940 - Ford Coupe
39- 1940 - La Salle Cadillac Coupe
40- 1940 - Pontiac Deluxe
41- 1940 - Studebaker President
42- 1946 - Ford Super Deluxe

Classic cars up to 2Ltr  (1942 to 1975)   
46- 1955 - Citroen 11B
47- 1957 - Porsche 356A
48- 1958 - Morris Oxford
49- 1964 - Porsche 356C
50- 1964 - Volvo 122S
51- 1968 - Datsun P510
52- 1968 - Volvo Saloon
53- 1969 - Volvo 142
54- 1969 - Volkswagen Beetle
55- 1970 - Volkswagen Beetle
56- 1970 - Volvo 144
57- 1971 - Lancia Fulvia Coupe
58- 1973 - Nissan Fairlady 240 Z
59- 1973 - Volkswagen Beetle
60- 1974 - Peugeot 504 Berline
61- 1979 - Moskvitch 412
62- 1982 - Renault 4
63- 1965 - Porsche 911
64- 1965 - Porsche 911

Classic cars  over 2Ltr (1942 to 1975)   
65- 1948 - Chevrolet Stylemaster
66- 1950 - Jaguar XK120
67- 1949 - Chevrolet Pick-Up
68- 1957 - Jaguar XK150
69- 1958 - Mercedes Benz 219
70- 1958 - Renault Fregate
71- 1959 - Jaguar Mk1
72- 1959 - Mercedes 220S Ponton
73- 1959 - Rover 80
74- 1960 - Jaguar MkII
75- 1960 - Rover 100
76- 1962 - Mercedes 220 SE
77- 1962 - Mercedes Benz 300SE
78- 1963 - Holden EH
79- 1963 - Mercedes Benz 300SE
80- 1967 - Ford Mustang Convertible
81- 1968 - Mercedes 230 Fintail
82- 1969 - Volvo Amazon
83- 1970 - Mercedes 280 SE
84- 1971 - Mercedes 280S
85- 1972 - Porsche 911
86- 1973 - Toyota Landcruiser FJ40
87- 1974 - Citroen DS23
88- 1956 - Studebaker Power Hawk
89- 1951 - Bentley MkVI
90- 1973 - Leyland P76
91- 1972 - Mercedes 450 SLC
92- 1970 - Chevrolet C10
93- 1953 - Bentley R Type
94- 1953 - Bentley R Saloon
95- 1960 - Chevrolet Impala
96- 1964 - Ford Mustang Fastback
97- 1964 - Mercury Park Lane
98- 1965 - Ford Mustang
99- 1950 - Bentley MKVI Special
100- 1973 - Holden 48-215 FX

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz