Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Odstartoval nejdrsnější závod pro veterány

Jen těžko byste pro historická vozidla hledali větší výzvu. Závod od Velké čínské zdi až do Paříže se poprvé uskutečnil v roce 1907 a letošní ročník je teprve jeho čtvrtým dějstvím. Startovní listina je pro fanoušky veteránů neuvěřitelným lákadlem, které bude k vidění i na Slovensku.

Na parkovišti v horském průsmyku Juyongguan v těsné blízkosti Velké čínské zdi bylo tento týden slyšet burácení motorů, dechovou kapelu hrající písničky od Lady Gaga a kolem zvědavých diváků a nažhavených posádek historických vozů poletoval papírový drak.

Odtud totiž odstartoval veteránský závod, který nemá na světě obdoby. Auta, z nichž nejstaršímu je přesně sto let, totiž musí nejpozději do 29. června dorazit až na pařížské náměstí Vendôme. Do závodu odstartovalo 97 posádek z dvaceti zemí světa, které ujedou celkem 12 277 kilometrů přes devět zemí. Dobrodruzi na své cestě přejedou poušť Gobi, mongolské pustiny, ruské stepi, Ural a na závěr i Alpy.

Závod veteránů Peking-Paříž

Závodu se účastní slavná vozidla automobilové historie, jako jsou například Ford Model T nebo Rolls Royce Silver Ghost. Jejich nepsaným králem je pak vůz s pořadovým číslem 1 La France Toure z roku 1917 s obrovským 14,5 litrovým motorem.

Na startovní čáře se objevili také zástupci novodobější historie jako například Renault 4, Moskvič 412 nebo VW brouk (kompletní startovací listinu najdete na konci článku).

Trasa závodu vede i přes Slovensko, historická auta by se u našich východních sousedů měla objevit kolem 23. června, kdy budou závodníci přejíždět z ukrajinského Lvova do Košic. Další den by pak měli zamířit do Bratislavy a poté do rakouského Schladmingu.

Závod veteránů Peking-Paříž
Závod veteránů Peking-Paříž

Pořadatelé nabízeli i možnost sledovat on-line pozice jednotlivých vozů s pomocí služby Yellowbrick Tracking, ovšem aktuálně to není možné, protože sledovací technologii zabavily čínské úřady. "Situace je mimo naši kontrolu," omlouvají se pořadatelům na internetových stránkách.

Vítěz dostane šampaňské

Letošní závod je sice teprve čtvrtým ročníkem, ale první závod se datuje až do roku 1907. Tehdy se v lednu v pařížských novinách Le Matin objevil nenápadný krátký inzerát zhruba tohoto znění: "Měli bychom dokázat, že od té doby, co má muž auto, může dělat cokoliv a cestovat kamkoliv. Najde se někdo, kdo by v létě podnikl cestu z Pekingu do Paříže automobilem?"

Na inzerát se tehdy přihlásilo 62 jezdců a mechaniků, ale do Pekingu se nakonec lodí vydalo pouze pět posádek. I přesto, že se komisaři závodu rozhodli celou akci zrušit, vozy Itala, Spyker, tříkolka Contal a dva automobily DeDion přece jen nakonec 10. června 1907 v 8 hodin ráno vyrazily na trať. Pro vítěze byla v cíli připravena pouze láhev šampaňského.

Vůz ITALA 35/45 HP, který vyhrál první ročník závodu v roce 1907. Exponát vystavený v muzeu v Turíně později dostal jméno Itala Peking-Paříž (italsky Pechino-Parigi).

Původní trasa z Pekingu do Paříže měřila 14 994 kilometrů a pro závod nebyla určena žádná pravidla. Většina trasy vedla přes místa, která nebyla zmapovaná, nebyly na nich žádné cesty a jedinou asistencí pro účastníky byli v Asii velbloudi, kteří na svých hrbech roznesli palivo podél tratě, aby ho závodníci mohli doplňovat.

Ani přes neuvěřitelně těžké podmínky nechyběly v médiích detailní informace o závodu. Trať totiž vedla podél telegrafu a v každém voze byl jako pasažér jeden novinář, který tak mohl posílat příspěvky rovnou do redakce.

Jako první ze závodu odpadla tříkolka Contal o výkonu 6 koňských sil, která se nedokázala vypořádat s pouští Gobi. Celkovým vítězem se nakonec stal princ Luigi Marcantonio Francesco Rodolfo Scipione Borghese ve voze Itala (40 HP). V závodě si vedl tak suverénně, že si v Rusku dovolil i výlet mimo trasu a z Moskvy odjel vlakem do 700 kilometrů vzdáleného Petrohradu na speciální večeři vystrojenou pro jeho tým. I tak do cíle přijel 10. srpna s náskokem dvaceti dnů.

Jako druhý vůz se v závodě umístil Spyker Holanďana Charlese Godarda, dělníka, který si pro závod pronajal vůz a měl tak málo peněz, že musel ostatní závodníky občas žádat o benzín. Godard však do cíle nedorazil osobně, protože doplatil na zákulisní hru a jakmile vjel do Francie, byl na základě falešného obvinění zatknut pro podvod.

Podle některých zdrojů byl iniciátorem obvinění majitel francouzských novin, který si nepřál, aby po italském vítězi dojel do cíle jako druhý Holanďan v holandském voze, ale vůz DeDion řízený Francouzem Cormierem. Šéf Spykeru nicméně nasadil do poslední etapy továrního jezdce, a druhé místo tak nakonec přece jen putovalo do země tulipánů.

Náročný závod si na své zopakování musel dlouhá desetiletí počkat, protože po Říjnové revoluci v roce 1917 ruské úřady vytrvale odmítaly zpřístupnit trasu závodu přes své území. Druhý ročník se tedy konal až v roce 1997 a další závod následoval v roce 2007 k příležitosti oslav stého výročí.

Startovní listina závodu Peking-Paříž 2013

Pořadové číslo - rok výroby - model

Vintage cars (1920 to 1931 type cars)
1- 1917 - La France Tourer
2- 1924 - Rolls Royce Silver Ghost
3- 1913 - Ford Model T
4- 1926 - Bentley 6½  Tourer
5- 1927 - Vauxhall 14/40
6- 1927 - Bentley 3-4½
7- 1928 - Ford Model T Phaeton
8- 1928 - Bentley 4½
9- 1928 - Packard Phaeton
11- 1929 - Bentley 4½ Tourer
12- 1929 - Buick 25X
14- 1929 - Chrysler 75 Roadster
15- 1929 - Ford Model A Speedster
16- 1929 - Rolls Royce 20
17- 1930 - Bentley Open Tourer
18- 1930 - Ford Model A
19- 1930 - Ford Model A
20- 1933 - Delage D6 Tourer
21- 1930 - Ford Model A Cabriolet
22- 1930 - Rolls Royce Phantom II

Vintageant cars (1932 to 1941 type cars)   
10- 1948 - MG TC
23- 1932 - Rockne Six 75
24- 1934 - Dodge DR Special
25- 1934 - Packard Convertible
26- 1936 - Bentley Drophead
27- 1936 - Chrysler Imperial Airflow
28- 1936 - Bentley Sports Derby
29- 1936 - MG SA
30- 1937 - Chevrolet Fangio Coupe
31- 1939 - Bentley 4¼ MX Saloon
32- 1938 - Chevrolet Fangio Coupe
33- 1939 - Cadillac La Salle
34- 1939 - Chevrolet Coupe
35- 1939 - Packard Six
36- 1940 - Chevrolet Suburban
37- 1939 - Packard Six 1700
38- 1940 - Ford Coupe
39- 1940 - La Salle Cadillac Coupe
40- 1940 - Pontiac Deluxe
41- 1940 - Studebaker President
42- 1946 - Ford Super Deluxe

Classic cars up to 2Ltr  (1942 to 1975)   
46- 1955 - Citroen 11B
47- 1957 - Porsche 356A
48- 1958 - Morris Oxford
49- 1964 - Porsche 356C
50- 1964 - Volvo 122S
51- 1968 - Datsun P510
52- 1968 - Volvo Saloon
53- 1969 - Volvo 142
54- 1969 - Volkswagen Beetle
55- 1970 - Volkswagen Beetle
56- 1970 - Volvo 144
57- 1971 - Lancia Fulvia Coupe
58- 1973 - Nissan Fairlady 240 Z
59- 1973 - Volkswagen Beetle
60- 1974 - Peugeot 504 Berline
61- 1979 - Moskvitch 412
62- 1982 - Renault 4
63- 1965 - Porsche 911
64- 1965 - Porsche 911

Classic cars  over 2Ltr (1942 to 1975)   
65- 1948 - Chevrolet Stylemaster
66- 1950 - Jaguar XK120
67- 1949 - Chevrolet Pick-Up
68- 1957 - Jaguar XK150
69- 1958 - Mercedes Benz 219
70- 1958 - Renault Fregate
71- 1959 - Jaguar Mk1
72- 1959 - Mercedes 220S Ponton
73- 1959 - Rover 80
74- 1960 - Jaguar MkII
75- 1960 - Rover 100
76- 1962 - Mercedes 220 SE
77- 1962 - Mercedes Benz 300SE
78- 1963 - Holden EH
79- 1963 - Mercedes Benz 300SE
80- 1967 - Ford Mustang Convertible
81- 1968 - Mercedes 230 Fintail
82- 1969 - Volvo Amazon
83- 1970 - Mercedes 280 SE
84- 1971 - Mercedes 280S
85- 1972 - Porsche 911
86- 1973 - Toyota Landcruiser FJ40
87- 1974 - Citroen DS23
88- 1956 - Studebaker Power Hawk
89- 1951 - Bentley MkVI
90- 1973 - Leyland P76
91- 1972 - Mercedes 450 SLC
92- 1970 - Chevrolet C10
93- 1953 - Bentley R Type
94- 1953 - Bentley R Saloon
95- 1960 - Chevrolet Impala
96- 1964 - Ford Mustang Fastback
97- 1964 - Mercury Park Lane
98- 1965 - Ford Mustang
99- 1950 - Bentley MKVI Special
100- 1973 - Holden 48-215 FX

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...