Odbory v Hannoveru jednaly s vedením firmy o mzdách. K dohodě strany první den nedospěly poté, co Volkswagen požadavky kategoricky odmítl. Odboráři požadují sedmiprocentní zvýšení platů.
Odbory jednání o mzdách spojují s otázkou možného zavírání provozů v Německu. „Očekáváme odpovědi ještě dnes,“ řekl před středečním začátkem jednání Thorsten Gröger, který je okresním odborovým předákem IG Metall a hlavním vyjednavačem za Dolní Sasko. Zároveň podle deníku Frankurter Allgemeine Zeitung uvedl, že za skandál kolem dieselových motorů, chybný úsudek a za špatná rozhodnutí nemohou zaměstnanci, ale že jde o odpovědnost vrcholového vedení.
Válka VW s odbory je na spadnutí. Vypověděl dávnou dohodu, může propouštět |
„Samozřejmě že v současnosti máme vážné problémy, pokud jde o ziskovost. Ale ty nevyřešíte tím, že budete vyhrožovat uzavřením závodu,“ uvedla šéfka podnikové rady zaměstnanců Daniela Cavallová. „O stejném významu jistoty zaměstnání a ziskovosti nelze vyjednávat,“ dodala.
Naopak člen představenstva zodpovědný za lidské zdroje Arno Meiswinkel argumentoval tím, že automobilka musí snížit náklady, aby si udržela konkurenceschopnost. „Německo zaostává za konkurencí. Naše klíčová značka Volkswagen je tím obzvláště zasažena. Hrozí, že nás mezinárodní konkurence předstihne,“ uvedl.
VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka |
Když Gröger ve svém projevu zmínil Meiswinkelovo jméno, zaměstnanci bučeli, uvedla agentura Reuters.
Německý ministr hospodářství Robert Habeck minulý týden na návštěvě v závodu Volkswagenu v Emdenu přislíbil, že se pokusí automobilce pomoci překonat obtížné období škrtů bez nutnosti zavírat v Německu továrny.
ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory |
„Podnik má pro Německo klíčový význam,“ zdůraznil ministr ještě předtím v Papenburgu. Habeck zároveň naznačil perspektivu nových dotačních opatření pro elektromobily. Politici by mohli pomoct se zlepšením rámce a vysláním správných signálů na trh, řekl.
Německý ministr chce pomoct Volkswagenu, aby nemusel zavírat továrny |
List Manager Magazin uvedl, že skupina Volkswagen by v Německu mohla ve střednědobém horizontu zrušit až třicet tisíc pracovních míst.
Německá vláda plánuje daňové úlevy, jež mají podpořit prodej elektromobilů |