Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se ve svém týdeníku ozvali škodováčtí odboráři.

Sám šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume se nechal začátkem prosince slyšet, že je celá skupina VW zralá na restrukturalizaci. Aktuální situace skupiny není dobrá.

Koncern tedy přemýšlí, jak srazit výrobní náklady, které jsou obzvlášť v Německu hrozivě vysoké (vysoké platy, drahé energie). Škodovácký odborář píše: „Už nějakou dobu se ví o novém projektu, který je připravován pod názvem Game changer (Změna hry), vycházející ze základního modelu výroby vozů Tesla od Elona Muska. Tento nový model má být zahájen v koncernu Volkswagen Wolfsburg a uvidíme, zda a jakým způsobem by se dostal k nám. Pokud ano, tak by došlo v podstatě ke kompletní revoluci – demontáži a znovupostavení podniku Škoda Auto.“

Podle všeho jde o inspiraci takzvaným „gigacastingem“, vynálezem Tesly spočívajícím v lisování velkých celků částí karoserií, který inspiruje také ostatní automobilky.

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Že změny ve výrobě nemusí být vzdálené ani Mladé Boleslavi, zmínil Škodovácký odborář na podzim. Roky zaběhnuté postupy možná změní nyní bouřlivě diskutovaná nová lakovna. Magazín Škodovácký odborář citoval člena představenstva značky Andrease Dicka: „Je to téma, kde není zatím úplně jasné, jak bude pokračovat, přestože již bylo deklarováno, že tato investice byla odsouhlasena. Existují totiž možnosti, jak vozidla vyrábět jiným způsobem, kdy se díly nalakují zvlášť a až potom se smontují.“ „Ve staré lakovně bychom z hlediska statiky nemohli lakovat celé těžké elektrovozy, ale rozložené díly ano,“ vysvětlil Dick.

„Samozřejmě by došlo souběžně ke zredukování pracovních míst, vše toto je potřeba hlídat všemi směry: a) fakticky – tzn. argumentačně, b) senzibilně – tzn. politicky. Neboť koncern Volkswagen na nás neustále chystá lstivé pasti a návnady s cílem vyždímat nás co nejvíce a případně odhodit. To si ovšem nemůžeme nechat líbit, a proto je důležité pracovat na všech úrovních – představenstvo, management, zástupci zaměstnanců a samotní zaměstnanci, abychom tomuto riziku čelili. Je to jednoduché, sledujeme-li hodinovou taxu přímých, nepřímých, mzdových a personálních nákladů, nemůže to dopadnout dobře,“ píše aktuální číslo Škodováckého odboráře k možné revoluci ve výrobě.

Auta jako angličáky. Tesla znovu vynalézá výrobu automobilů

Situace je kritická

Týdeník připomíná, že situace koncernu Volkswagen je „velmi kritická“. Odbyt celé skupiny Volkswagen loni klesl o 2,3 procenta. „V obtížném tržním prostředí jsme v roce 2024 dodali zákazníkům celkem devět milionů vozů,“ uvedl Oliver Blume. Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini. Koncern minulý rok zvýšil odbyt na americkém kontinentu. V Evropě však jeho odbyt stagnoval a v Číně se propadl o téměř deset procent. V nejhorší kondici je právě značka VW, dobře si nevede ani Audi, za loňský rok vykázalo propad odbytu o 12 procent na 1,67 milionu vozů. „V globálním odbytu tak Audi zaostala za automobilkou Tesla,“ všímá si DPA

Volkswagen v rámci svého plánu na snížení nákladů a omezení německých aktivit zkoumá alternativní využití pro své továrny v Drážďanech a Osnabrücku. Největší evropská automobilka, která vlastní také značky jako Porsche, Audi a Škoda, zaznamenala loni pokles prodeje kvůli rostoucí konkurenci čínských společností. Vedení Volkswagenu chtělo původně zavřít několik závodů v Německu, narazilo však na odpor odborů. Před Vánocemi se s nimi společnost dohodla, že letos ukončí výrobu v Drážďanech, kde má 340 zaměstnanců a vyrábí zde elektromobil ID.3, a v roce 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.

VW zvažuje prodej evropských fabrik čínským automobilkám. Ty by se vyhnuly clům

„Vzniká dohoda, nad kterou stále visí Damoklův meč zavírání závodů, zejména na území Německa, které je stále reálné. Také minimálně 35 tisíc zaměstnanců musí opustit různým způsobem společnost... Například skončit musí 4 tisíce vývojářů z centrálního vývojového střediska VW Wolfsburg,“ uvádí Škodovácký odborář.

„Zatím není jasné, jak se tyto dramatické dohody promítnou do ostatních lokalit. Nám jde samozřejmě o závody Škoda Auto a. s. Otázka zní, můžeme na to vydělat naší optimálně nastavenou nákladovou relací, naší flexibilitou a vysokou kvalitou včetně cen prodávaných produktů? Nebo situace zůstane nadále neutrální? Nejhorší variantou by bylo, kdyby velká část zátěže byla přenesena na nás, například politickými rozhodnutími, zabráněním investic, (ne)přidělením produktů, případně přidělením špatných produktů – neperspektivních či odebráním komponent,“ pokračuje týdeník a vrací se opět k odloženému projektu nové lakovny:

„Takovéto úvahy nejsou nereálné, například nejkřiklavějším momentem je, že se zastavila rozhodnutí o nové lakovně. V podstatě vše je již připravené – peníze, úspory, stavební rozhodnutí, stavební firmy, poptávka po technologiích přes nákup společnosti Škoda a najednou jsme buď znovu na začátku, nebo co hůř, na konci, kde bude rozhodnuto, že žádná lakovna nebude,“ přemítá předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

„Důležité je, že opravdu velkým tlakem jsme zažehnali propuštění 448 zaměstnanců v závodě Kvasiny s dopadem na závod Mladá Boleslav (cca 80 zaměstnanců), a dokonce se jeví reálná šance, že jsme odvrátili zrušení části 18směnného systému práce v závodě Kvasiny, kde by byl ještě tvrdší dopad do personálu a také pokles výdělků,“ uvádí Povšík ve Škodováckém odboráři.

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...