Dělníci v německých automobilkách a strojírenských firmách, za které bojuje mocný odborový svaz IG Metall, dostanou přidáno 5,5 procenta v rámci uzavřené pilotní dohody se zaměstnavateli s dobou trvání smlouvy 25 měsíců.
Mzdy budou zvýšeny ve dvou fázích celkem o 5,1 %, plus trvalé zvýšení kolektivně sjednaného dodatečného příspěvku. „Podle dohody by se zaměstnancům zvýšila mzda o 2 % od dubna 2025 a dalších 3,1 % od dubna 2026,“ uvedl IG Metall.
Zaměstnanci také měli dostat jednorázovou platbu 600 eur do února 2025. Příspěvky pro stážisty se v lednu zvýší o 140 eur měsíčně.
Audi se chystá propouštět, chce rušit místa i ve vývoji |
Největší odborový svaz v Německu dospěl k dohodě s firmami v tomto týdnu po maratonu 18 hodin náročných vyjednávání, má pokrýt přibližně 3,9 milionu zaměstnanců ve společnostech Mercedes-Benz, BMW, Siemens nebo Thyssenkrupp. Stávky desítek tisíc dělníků mají v Německu skončit. V pondělí demonstrovalo více než 70 000 členů odborů na podporu požadavku odborů. Mezi demonstranty bylo 15 000 zaměstnanců Volkswagenu od značky Audi a také z náklaďákové divize Traton koncernu VW, které vyrábí vozidla a busy značky MAN.
Původní nabídka zaměstnavatelů na zvýšení zněla 3,6 % za období 27 měsíců, odbory požadovaly téměř dvojnásobek - sedm procent, už za dvanáct měsíců. Reuters dodává, že k letošnímu říjnu je německá inflace 2,4 procenta.
V předchozím kole jednání na konci roku 2022 strany se strany dohodly na zvýšení mezd o 8,5 % během dvou let.
KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok |
„Celkově je kompromis dosažený 12. listopadu na hranici možností toho, co může Siemens AG přijmout, ale v rámci našich očekávání,“ řekl mluvčí firmy, který se odmítl vyjádřit k finančnímu dopadu dohody.
„Dohoda, sledovaná Evropskou centrální bankou pro jeho vliv na inflaci, přichází ve těžkých chvílích pro největší evropskou ekonomiku, která míří do druhého roku poklesu v době vládní krize,“ píše Reuters. A připomíná, že evropské automobilky čelí rostoucí konkurenci čínských výrobců. „Některé z největších německých průmyslových firem, jako je Volkswagen, také vyžadují bolestivé řezy,“ dodává. Právě situace Volkswagenu rozdmýchala nepokoje. Německá automobilka čelí propadu výnosů a její ekonomická situace má negativní vývoj, vedení koncernu VW tedy přišlo s úsporným plánem, ve kterém je kromě záměru uzavřít některé závody v Německu také snížení mezd. Volkswagen bude s odbory jednat separátně.
Konec blahobytu u VW v Německu. Platí královsky, ale Porsche manažerům seberou |
IG Metall vyjednal dohodu s firmami týden před třetím kolem vyjednávání o mzdách a uzavření závodu ve Volkswagenu, který chce naopak snižovat platy o 10 % s argumentem, že mzdové náklady jsou příliš vysoké.
Mluvčí podnikové rady VW odbor dohodu přivítal, ale odmítl komentovat jakýkoli možný dopad na její vlastní rozhovory s tím, že o tom bude mluvit před dalším kolem jednání 21. listopadu.
Jednání se bude týkat zaměstnanců továrny v Osnabrücku, jedné z těch, které jsou všeobecně považovány za ohrožené. „Potřebujeme úlevu od nákladů, nikoli nákladovou zátěž a podle toho jsme přinesli naše návrhy,“ uvedla mluvčí VW.
Dělníci v Německu s pochodněmi v ulicích, chtějí přidat. VW bude propouštět |
Změna situace
Dohoda je obvykle přijata celostátně pro pracovníky v sektorech, kterých se rozhovory týkají. Podle Knuta Gieslera, odborového vyjednavače pro nejlidnatější spolkovou zemi Německa Porýní-Vestfálsko byl výsledek vzhledem k ekonomické a politické situaci přiměřený.
„Přináší stabilitu a jistotu pro zaměstnance i pro ostatní ekonomiku... i přes velmi odlišné výchozí pozice,“ okomentoval Giesler.
„Tato dohoda signalizuje jasný obrat: pryč od razantního zvýšení mezd a kompenzace ztráty kupní síly směrem k jistotě zaměstnání,“ okomentoval hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. „Zda toto obnovené mzdové omezení skutečně zabezpečí pracovní místa v dlouhodobém horizontu se však teprve uvidí vzhledem k ekonomickému vývoji.“
„Kolektivní smlouva zajišťuje mzdy, pomáhá domácí ekonomice a udržuje odvětví atraktivní pro současné i budoucí kvalifikované pracovníky,“ vysvětluje Nadine Boguslawski, členka výkonného výboru IG Metall v Berlíně.
Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic |