Od roku 2010 budou auta po nehodě sama volat záchranáře

  19:49aktualizováno  19:49
Zřejmě od roku 2010 budou muset být všechna nová auta vybavena automatickým systémem, který v případě nehody přivolá záchranáře. Řekl dnes mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ilustrační foto | foto: HZS Plzeňského kraje

Systém budou do vozidel montovat výrobci, po kterých to požaduje Evropské komise. Termín však dosud není jistý, EK ho již několikrát změnila.

Palubní jednotka, tzv. OBU, se bude podobat té, kterou nyní používají kamiony k platbě mýtného. Jak odhadl Hanzelka, její cena bude zhruba 150 eur (4200 korun).

Při nehodě by jednotka sama měla vytočit číslo 112 a přivolat záchranáře. Jednotka se aktivuje zřejmě na základě vystřelení airbagu. Na místo nehody záchranáře přivede globální navigační systém GPS.

Podle ředitele odboru strategie MD Martina Pichla bude systém stejný ve všech členských státech EU.

"Systém oznámí nehodu, i pokud je posádka v bezvědomí nebo posádka mluví jazykem, kterému by záchranáři nerozuměli," řekl Pichl. Dodal, že se uvažuje i o manuální aktivaci, což by využili například řidiči, kteří k havárii přijedou.

Na výrobu automobilů se záchranným systémem se připravují i evropské automobilky, které již dříve podepsaly memorandum, kde záchranné systémy podporují.

"My na vývoji systému pracujeme, ale čekáme na upřesnění pravidel ze strany EU a z toho se odvodí všechny ostatní věci, kde to bude, jak to bude, kolik to bude stát, atd.," řekl mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf. Podle něj se dá nyní těžko odhadovat, zda zařízení zdraží nové vozy.

Záchranný systém bude provozovat telefonní operátor Telefónica O2, který vyhrál výběrové řízení na zpracování projektu. Telefónica se také stará od roku 2004 o samotnou SOS linku 112.

Podle Vladimíra Velechovského z Telefóniky budou moci řidiči použít do OBU jednotky SIM kartu od libovolného mobilního operátora.

"My máme koncové zařízení, které přijímá linku 112 a od roku 2010 bude přijímat ještě i eCall, ať už to bude ze sítě T-Mobile, O2 nebo Vodafone," řekl Velechovský. Použití záchranného tlačítka bude stejně jako v případě volání na linku 112 pro řidiče zdarma.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz