Octavia má po 50 letech opět motor 1,2. Nový čtyřválec s turbem

  16:03aktualizováno  16:03
Downsizing, tedy zmenšení objemu motoru a "dohnání" výkonu turbodmychadlem. To je cesta, jak dostát stále přísnějším ekologickým limitům. I proto dostává Škoda Octavia nový malý přeplňovaný motor 1,2.

Škoda Octavia | foto: Škoda

Poslední octavia s motorem 1,2 měla buď označení Super, a nebo to byl třídveřový kombík a v 1221 kubických centimetrech bylo ukryto 33 kW. To byla ale praprababička dnešních škodovek, kterou kupovali v mototechnách naši rodiče na přelomu padesátých a šedesátých let (kombíky se vyráběly až do roku 1971).

Škoda Octavia

To dvanáctistovka pro novou octavii má výkon víc než dvakrát vyšší. Nejmenší benziňák nahradí doposud nabízenou atmosferickou jedna-šestku s podobným výkonem.

V nabídce motorů pro nejdůležitější škodovku se usadí pod motor 1,4 TSI, který dostala octavia předloni při faceliftu. Vyjma nejzákladnější atmosferické 1,4 s výkonem 59 kW tak budou všechny motory (benzinové i naftové) pro octavie přeplňované.

Motor 1,2 TSI vzešel ze spolupráce německých a českých konstruktérů a vyrábí se v Mladé Boleslavi. Čtyřválec s výkonem 77 kW (105 koní) s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem už se v dobrém světle předvádí v modelu Yeti. Maximum točivého momentu 175 Nm je dostupné v rozmezí 1 550 až 4 100 otáček za minutu.

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti

"Octavia 1,2 TSI s kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km plní normu EU5 a je nejúspornější benzinovou motorizací modelové řady Octavia. Díky nízkým emisním hodnotám (134g CO2/km) významně přispívá ke snižování emisního průměru vozů Škoda," odhaluje tiskový mluvčí automobilky Evžen Krauskopf jeden z důvodů zařazení nového motoru, známého třeba z Volkswagenů Golf a Polo a chystaného třeba pro fabii, do nabídky octavie.

Stojí také za pozornost, že tabulková spotřeba Octavie 1,2 TSI je o dva decilitry nižší než u malé Fabie s tříválcem 1,2 HTP.

Škoda Yeti 1,2 TSI

Test terénní škodovky s novým motorem chystaným pro octavii čtěte ZDE

"Motor bude volitelně k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo také ve verzi se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG," doplňuje Evžen Krauskopf.

Octavia 1,2 TSI bude od února, cena vozu v základní verzi Prima je 353 900 Kč. Dealeři už nabírají objednávky.

110 let výroby motorů

Výroba motorů zaměstnává v Mladé Boleslavi 600 lidí a každý den sjede z linek až 2 800 pohonných jednotek. Z toho tisíc kusů připadá na 1,2 TSI. Kromě nového motoru Škoda v Mladé Boleslavi vyrábí dvě výkonové varianty motoru 1,2 HTP a probíhá zde dokončovací montáž motorů 1,4 MPI a vznětových motorů 1,4 TDI PD, 2,0 TDI PD, 2,0 TDI CR. Více o výrobě motorů v Mladé Boleslavi čtěte ZDE


Autor:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Západní státy tlačí na elektromobilismus, ale chybí nabíječky, říká expert

Redaktor iDNES.cz František Dvořák v diskusním pořadu Rozstřel. (13. září 2019)

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

Najdete na iDNES.cz