EU chce zelenou ocel, brání se té levné z Asie. Autoprůmysl varuje

Autor: ,
Plán Evropské komise na snížení kvót a zvýšení cel na dovoz oceli do Evropské unie zachází příliš daleko a evropským automobilkám v jeho důsledku hrozí vyšší náklady na vstupy a administrativu, varuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Lisovna: Všechny díly jsou uložené a připravené okamžitému použití. Za minutu v Nošovicích vyrobí 66 aut. | foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

EK nový plán na ochranu ocelářského sektoru v EU oficiálně představila v úterý. Navrhuje v něm snížit kvóty na dovoz oceli o 47 procent na 18,3 milionu tun ročně. Clo na dodávky přesahující tyto kvóty by se mělo zároveň zvýšit na 50 procent z dosavadních 25 procent. Návrh ještě musejí odsouhlasit členské země EU a Evropský parlament.

Evropské automobilky se podle ACEA obávají inflačních dopadů plánu Evropské komise.

„Výrobci automobilů získávají přibližně 90 % oceli z EU a nejvíce se obávají inflačního dopadu, který bude mít pokračování ochranného opatření na ceny na evropském trhu,“ varuje ACEA. „Změna klíčových ochranných parametrů, zejména dramatické snížení kvót a zdvojnásobení cla mimo kvótu na 50 %, výrazně sníží možnost zmírnění tlaku na evropském trhu prostřednictvím dovozu. Nové pravidlo původu navíc dále omezí dovoz a vytvoří obrovskou administrativní zátěž pro evropské uživatele dovážených ocelových výrobků.“

„Nezpochybňujeme potřebu určité ochrany odvětví, jako je ocelářství, máme však pocit, že parametry navrhované Evropskou komisí zacházejí příliš daleko v izolaci evropského trhu,“ uvedla generální ředitelka sdružení Sigrid de Vriesová. „Musíme nalézt lepší rovnováhu mezi potřebami evropských producentů a odběratelů oceli,“ dodala.

„Komise se musí individuálně zabývat odvětvími, jako je automobilový průmysl, kde i přes silnou závislost na domácích dodávkách oceli naši výrobci stále musí dovážet určitá množství a jakost oceli. Komise musí také pochopit složitost uplatňování pravidla původu v hlubokých a globálních dodavatelských řetězcích, jako je automobilový průmysl.“

Evropští výrobci oceli plán EK přivítali. Generální ředitel evropského ocelářského svazu Eurofer Axel Eggert podle agentury Reuters uvedl, že navrhovaná opatření by mohla zachránit tisíce pracovních míst.

Česká Ocelářská unie apelovala na současnou i příští českou vládu, aby návrh podporovala. „Návrh komise představuje nezbytnou reakci k zajištění férových podmínek pro evropské výrobce v době rostoucí globální nadkapacity a nekalých obchodních praktik třetích zemí, které ohrožují zaměstnanost i investice do evropského ocelářství. Jedná se o jasný signál, že EU bere svou průmyslovou politiku skutečně vážně,“ uvedli zástupci unie.

Drahé energie vyhánějí výrobu z Evropy

Ocelářství je jedním z průmyslů, kde energie tvoří podstatnou část nákladů. Když jsou ceny energie vysoké a nestabilní (typicky v Evropě), firmy mají motivaci hledat místa, kde jsou náklady nižší – což vede k částečnému přesunu výroby (nebo alespoň investic do nových kapacit) do Asie a jiných regionů s nižšími náklady energie a surovin.

V září 2025 tak rumunské hutě Hunedoara (patří do skupiny ArcelorMittal) oznámily, že od 5. září pozastaví výrobu. Nakonec se rozhodly pro neomezené přerušení výroby. Důvody byly vysoké ceny elektřiny, tlak ze strany dovozu levné oceli, nízké objemy zakázek (objem objednávek významně poklesl).

V Evropě jsou ceny elektřiny a plynu pro průmysl v porovnání s jinými regiony (Asie, Amerika) vysoké. V posledních letech zejména po energetické krizi (v souvislosti s válkou na Ukrajině) došlo k výrazným nárůstům. Firmy v EU se musí navíc vypořádat s daněmi/emisními povolenkami (regulace emisí CO2, poplatky za uhlík ETS), investicemi do technologií pro snížení emisí, což náklady zvyšuje.

V Asii je uhlí blíže nebo levnější, někde je levná elektřina nebo možnost zdrojů energie s nižšími náklady a méně ekologických omezení.

Čína, Indie, jihovýchodní Asie v posledních desetiletích výrazně zvýšila produkci oceli – jak kvůli domácí poptávce, tak díky nižším nákladům výroby. Levná pracovní síla, nižší environmentální regulace nebo menší náklady na dodržování regulačních standardů v některých asijských zemích umožnily snížit celkové výrobní náklady. Dovoz levné oceli (nebo výrobků) z Asie tlačí ceny v Evropě dolů, což některé evropské výrobce nutí buď modernizovat, nebo se soustředit na specializované nebo „zelené“ typy oceli, nebo se částečně přesunout výrobu do oblastí s nižšími náklady.

„Evropské ocelářské firmy čelí tlaku ze strany dovozu z Asie, což ohrožuje jejich marže. V některých případech dochází k uzavírání nebo omezení provozů, pokud není možné konkurenceschopně vyrábět,“ shrnuje Le Monde. „V jihovýchodní Asii se plánuje výstavba nových závodů, které opustí starší, méně efektivní technologie, protože poptávka roste,“ píše OECD.

ArcelorMittal takto zrušil projekty „zelené oceli“ v Německu (Bremen a Eisenhüttenstadt). Firma plánovala přechod svých závodů v Německu na tzv. green hydrogen steelmaking/elektrické obloukové pece (EAF) a další technologie s nižšími emisemi. Tyto projekty byly částečně dotovány – např. státní podpora ve výši zhruba 1,3 miliardy eur. „Nakonec došlo k rozhodnutí zrušit tyto projekty – klíčovým důvodem byly vysoké ceny elektřiny v Německu (v porovnání se standardem v jiných zemích) a nejistota v energetickém mixu (tj. jaká část elektřiny bude skutečně obnovitelná/levná),“ uvádí Deutsche Welle. „Ocel je páteří německého průmyslu , ale je také významným zdrojem emisí skleníkových plynů a představuje téměř 7 % emisí CO2 v Německu.“

„Vzhledem k tomu, že se Německo zavázalo k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2045 – o pět let dříve než zbytek Evropské unie – musí ocelářský průmysl podle lobbistické skupiny Německé ocelářské federace ročně snížit emise CO2 až o 55 milionů metrických tun, což představuje zhruba 30 % všech průmyslových emisí,“ dodává DW. „Aby se německá výroba oceli stala výrazně udržitelnější, zavedla předchozí vláda složená ze sociálních demokratů, ekologických Zelených a propodnikatelské FDP politiku podporující využívání vodíku s obrovskými státními dotacemi.“

„Vzhledem k prudce rostoucím nákladům a pomalým investicím na straně nabídky i poptávky studie Institutu energetické ekonomiky (EWI) na Univerzitě v Kolíně nad Rýnem v Německu pochybuje o tom, že cíle EU a Německa pro rok 2030 v oblasti zelené oceli jsou stále dosažitelné,“ dodává Deustche Welle. „Z dlouhodobého hlediska ceny oceli v Evropě – ať už konvenční nebo zelené – pravděpodobně porostou v důsledku nového systému obchodování s emisemi EU, který vstoupí v platnost v roce 2027.“

Studie společnosti Boston Consulting Group předpovídá, že konvenční výroba oceli v Evropě po roce 2030 již nebude ekonomicky životaschopná.

Vstoupit do diskuse (32 příspěvků)

Nejčtenější

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

V Praze bude aukce světového formátu. Praga za 12 milionů a jawa pro elitu

Aukce historických & sběratelských vozidel exkluzivně na Prague Car Festivalu...

V sobotu 1. listopadu zpestří program prestižní motoristické výstavy Prague Car Festival aukce historických a sběratelských vozidel. „Aukční nabídka je nesmírně zajímavá. Pro mnohé bude pravděpodobně...

První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Honda Prelude

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost...

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025

Průměrná cena ojetin je nejvyšší za deset let, prodeje i tak trhají rekordy

Ilustrační snímek

Průměrná cena ojetých aut prodaných v říjnu na českém trhu vzrostla proti předchozímu měsíci o 12 000 korun na 311 800 korun. Je to nejvyšší hodnota za posledních deset let. Počet prodaných ojetých...

6. listopadu 2025

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

5. listopadu 2025,  aktualizováno  8:47

Velká designérská soutěž frčí. Podívejte se na první návrh auta budoucnosti

Soutěž
Návrh Petera Kopky dorazil jako úplně první. Jeho Lumen E je cenově dostupný...

Už po šesti hodinách dorazil první návrh. Soutěž „navrhněte auto budoucnosti“ má úspěch, vyvolala nadšení mezi designéry a do redakce se scházejí první soutěžní příspěvky, ten úplně první dorazil ze...

5. listopadu 2025

Koho poslouchat na silnici. Kromě policie také celníky, ale i silničáře

Policisté, kteří s ním jezdí, a celkově už má najeto více než 35 tisíc...

Na silnicích se můžete setkat s řadou situací, kdy vás někdo bude chtít zastavit. S tím si většinou spojujeme policisty, ale pokyn k zastavení může přijít i od velmi nečekaných lidí.

5. listopadu 2025

Lidská inteligence pro auta. Alfa Romeo proti počítačům na kolech

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale má autům vrátit filozofii „lidské inteligence“. V Arese to vysvětlují jako „propojení vášně a technologie, z něhož vzniká autentický zážitek z jízdy postavený na emocích,...

4. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.